Hur preppar du för det här? Jag tänker exempelvis om du på något sätt följer formeln @SpringandeKullen skriver
Nej, det skulle jag inte säga. Eller... Det finns säkert en hel del överlapp.
I de flesta scenarion så börjar vi med en känd plats, en omgivning som vi känner såpass väl att vi har en gemensam referensram som gör att vi reagerar, "hajjar till", på saker som faller utanför ramar. I den kontexten kan även finnas aktörer som kan dras in i sceariot.
Sedan tar personen som författar scenariot och lägger till ett antal aktörer (3-7 st brukar vara lagom beroende på typ). Oftast är det grupperingar, ibland personer, i vissa fall andra krafter.
Varje aktör har en trave parametrar:
Beskrivning. Bara några meningar oftast.
Nyckelpersoner om det är en gruppering.
Agenda. Vad är det aktören vill uppnå.
Relationer. Några meningar runt vilka relationer aktören har.
Resurser. Lite kort om vad aktören har för medel.
Modus. Den absolut viktigaste punkten. Hur arbetar aktören, vad är dess standardagerande. Det är det som sedan moddas enligt nedan.
Sedan ett antal beskrivnignar för hur aktören agerar om denne:
1. Har framgång. Hur agerar aktören om det går bra med det som denne vill uppnå?
2. Har motgång. Samma som ovan fast om det går dåligt.
3. Har vunnit. Om aktören uppnått sitt mål, hur förändras den då?
4. Har förlorat. Om aktören inte har möjlighet att nå sitt mål, vad gör denne då?
Sedan brukar jag oftast krydda med en starthändelse, men om aktörerna har nog med krut i sig direkt så behövs inte det ens utan då rullar det hela redan. Annars brukar det faktum att rollpersonerna dyker upp och petar vara nog för att flipperkulan skall börja studsa runt.
Sedan får man naturligtvis välja sina aktörer så att saker kolliderar på ett intressant sätt. Därmed inte alls att de behöver vara motpoler, de behöver bara träffas och skava.