Nu tycker jag att den här halmdockan har fått lalla runt länge nog. Ge en bunt exempel på några nya spel som mest består av långa ointressanta texter? Det är en öppen fråga, inte bara riktad till dig såklart, utan till alla som menar att detta är ett aktuellt problem.
Väldigt mycket material till Call of Cthulhu skulle mått bra av att textmängden kapas rejält. Keepers Rulebook till 7th ed är för det mesta rätt bra, problemet med den är att Chaosium där fokuserade på lite fel saker (otroligt mycket i den används i princip inte, utan är sådant som "förväntas" finnas i rollspel av någon anledning, medans spelet hade mått bra av att ha fått med annat material), men i många andra fall används inte sidantalet och utrymmet alls bra, i bland annat Pulp Cthulhu och många av kampanjerna/äventyren hade det behövs kapas mycket textmassa.
Jag har inte läst igenom allt som Modiphius har gett ut, långt ifrån, men mitt intryck av att det jag läst (en del Dune, en del Conan, en del Achtung Cthulhu!) har varit rörigt och extremt ordrikt. Även just Conan fick en ganska rejäl näsknäpp av Seth Skorkowsky i sin recension av det för hur svår regelboken var att läsa, söka och förstå information i.
Delta Green är för det mesta väldigt bra i Agents Handbook, men efter det spårar det ur enligt mig. Många av äventyren är både text tunga och dåligt konstruerade, bra idéer som försvinner i dålig redigering och massor av ord.
Det jag läst av Unknown Armies 3rd ed innehåller fruktansvärda mängder ordbajseri.
Pathfinder 2e är verkligen sådär, men det är ju ett "specifik regel för precis allt du kan göra i spelet"-spel också. Får se om remaster böckerna är mer lättnavigerade.
Jag har inte läst V5, men allt World of Darkness som jag någonsin läst tidigare har ju vart horribelt när det kommer till informationsförmedling och tydlighet.
Det är i vart fall några exempel från hyffsat moderna spel som hade mått bra av att man gick in med skalpellen och lade större fokus på tydlighet och informationseffektivitet kontra word count.