Mogger
Hipsteranka
Teoribyggandet idag är väl fragmentariskt och knutet till specifika spelstilar eller till enskilda företeelser. Ibland försöker någon knyta samman dessa med Big Model, men beroende på stämningen i diskussionen rörande Forge kan det sluta illa.Hur ser landskapet för rollspelsteori ut nuförtiden, såhär 2024?
Vilka är hubbarna för den typen av samtal, vilka nya modeller har prövats för analys, vilka är de nya teoriskaparna vart kan man läsa deras perspektiv etc?
Det skrivs ju enormt mycket om rollspel och speldesign nuförtiden, förmodligen mer än någonsin, det känns som det kommer ut nya böcker etc hela tiden. The Forge, GNS och BM var ju ändå ett tag sedan, och mycket av teorin från den tiden hade ju redan då uppenbara svagheter, och har ju också fått en hel del kritik under åren (vilket ju är hela poängen med teori, kritik är ju i sig teori). Har det uppstått någon ny "big model" eller har vi bara landat i att Big Model inte riktigt funkade men ännu inte ersatt den med något?
Själv har ju halvdålig koll, jag har hoppat in och ut ur rollspelsteoribubblan under åren och nu tycker jag det finns så mycket rollspelsanalyserande från så många olika håll att det nära nog är omöjligt att få översikt.
Blorb är det senaste, som har fått internationell spridning. Den diskuterades livligt här och jag tyckte den var/är väldigt intressant! Utöver det har ju OSR sina egna teorier, och jag upplever att "tradspelen" har förfinats helt i enlighet med BM
Jag upplever inte att rollspelsteori är en grej längre.