Stigfinnare: (1VP) ger fördel på Vildmarksvanaslaget istället för att automatiskt lyckas.
Fördel på att Upptäcka fara vid bakhåll under utfärder.
Skattletare: (3VP) spelaren får dra ett extra skattkort och välja vilket skattkort man tar.
Fördel på Upptäcka fara vid skattkisteöppningar och liknande med fällor inblandade.
Monsterjägare: (1VP) ger fördel på Bestiologislag, och ett lyckat sådant slag ger även en ledtråd med engångsfördel på ett valfrittslag för att besegra monstret.
Fördel på att Upptäcka fara om ett monster är inblandat.
Mästerkock: (3 VP) kan brygga örtbrygder och liknande som ger fördel på Läkekonst och slag mot Kyla.
(3 VP) Fördel på t ex Övertala vid passande tillfällen.
Fördel på att Upptäcka fara om det är gift i mat/dryck.
(3 VP) Kan tillreda en måltid även om det är slut på råvaror.
Kvartermästare: (1 VP) vanliga effekten förstärks så att den som sedan håller vakt över lägret får en fördel på att upptäcka fara (pga den valda positionen på lägret, naturliga försvarsmöjligheter, kamouflage).
(3 VP) Improviserat Försvar. Kan förstärka en försvarsposition i en natur/grotta/byggnad om rimligt. Alla försvarare får en fördel första rundan, om positionen anfalls (eller ett frislag?).