Det är ju dock inte DnD, utan ett egen rollspel.Blir ändå lite peppad asså!
Absolut, men kompatibelt med D&D5e-äventyr och monster. Så väldigt D&D-igt.Det är ju dock inte DnD, utan ett egen rollspel.
Alltså... om 5e är ... den ultimata versionen ... så är det ju så man vill att det ska vara.Nya DnD 5e är gamla DnD 5e, eller iaf väldigt likt. Perfekt kombination av att låta folk spela sitt gamla spel, men tvinga dem att köpa nya böcker. :-D
Jag tycker det är väldigt intresant hur han beskriver alignment mer ur synvinkeln militär organisation, snarare än nån form av personlig övertygelse om rätt och fel (i just det här sammanhanget);ursprunget för många av monstren till DnD o hur han tänkte runt dem
The LE alignment means that they are well-organized and can plan ambushes, fight in formation, and will likely obey orders from a superior.
I od&d, Holmes, Moldway; ja, i alla de tidigare versionerna av d&d, anges inte vad hjälm är till för. Den finns bara med på utrustningslistan och tar plats och kostar pengar. Många gör som du föreslår, att hjälmen ger någon slags livlina, antigen att kritiska träffar negeras, eller att det finns en chans att en träff blir till en miss. Men det är upp till SL att bestämma. Det helt klart coolare att köra utan hjälm dock. Speciellt om rollpersonen har en prins frisyr!En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;
I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.
Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.
Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?
Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.
Jag länge tyckt tyckt att horn på hjälmen borde ge en mekanisk fördel.I od&d, Holmes, Moldway; ja, i alla de tidigare versionerna av d&d, anges inte vad hjälm är till för. Den finns bara med på utrustningslistan och tar plats och kostar pengar. Många gör som du föreslår, att hjälmen ger någon slags livlina, antigen att kritiska träffar negeras, eller att det finns en chans att en träff blir till en miss. Men det är upp till SL att bestämma. Det helt klart coolare att köra utan hjälm dock. Speciellt om rollpersonen har en prins frisyr!