D&D DnD - skvalkanalen

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,753
Nya DnD 5e är gamla DnD 5e, eller iaf väldigt likt. Perfekt kombination av att låta folk spela sitt gamla spel, men tvinga dem att köpa nya böcker. :-D
Alltså... om 5e är ... den ultimata versionen ... så är det ju så man vill att det ska vara.
Så länge man kan använda sina gamla böcker.

Det gynnar ju INGEN att det kommer nya versioner på varandra som gör om allting, så att alla får börja om och allt gammalt material blir inaktuellt.
(jämför Drakar och Demoner - jag tror alla kan skriva under på att det har varit för många olika versioner - och de flesta hoppas att nya FL DoD kommer fungera och vara kompatibelt... jättelänge)

Mitt problem är ju att jag inte gillar 5e alls. Och jag är helt ointresserad av deras subscription-tjänster och VTT.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
ursprunget för många av monstren till DnD o hur han tänkte runt dem
Jag tycker det är väldigt intresant hur han beskriver alignment mer ur synvinkeln militär organisation, snarare än nån form av personlig övertygelse om rätt och fel (i just det här sammanhanget);

The LE alignment means that they are well-organized and can plan ambushes, fight in formation, and will likely obey orders from a superior.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
Nu har den nya DMGn kommit. Det står redan klart att den kommer ha en bättre struktur än den gamla, och tydligare vända sig mot oerfarna spelledare. Den stora frågan för mig har dock varit systemet för att bygga stridsmöten. Systemet i 2014 var krångligt och skapade för lätta strider. Så har detta nu lösts? Enligt Dungeon Dudes så är svaret ja:
.

Systemet är enklare och skapar hårdares stridsmöten än det gamla systemet.

Enda kritiken de har är att man tagit bort formuleringen om ”6 till 8 möten per äventyrardag” och ersatt den med - ingenting. Det måste varit ytterst få som körde sex till åtta stridsmöten på en dag i spelvärlden. Själv låg jag på noll till två när jag spelledde 5e. Mercer har typ samma. DD själva verkar köra en tre fyra per spelmöte, vilket nog är typiskt för folk som kör 5e med stridsfokus. Lite märkligt tycker jag att inte ange någon slags norm. Det är rätt stor skillnad om man kör en strid per äventyraradag eller tre. I det förra fallet kan rollfigurerna gå nova varje strid.

De pratade lite kort om om stridsmötessystemet i relation till hur hårda monsterna kommer att bli i nya monstermanualen. Deras spaning är att monsterna kommer att bli tuffare. Det tycker jag har varit en tydligt trend i flera år, att de nya monster som kommit har haft mer HP och gjort mer skada per utmaningsnivå än de i 2014-monstermanualen.

Någon som har läst den nya DMGn som har en åsikt? Oklart om jag själv köper den.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,617
Av de youtube videor jag sett om nya DMG verkar den vara en knapp förbättring över den förra. Men jag kommer inte köpa nya players handbook heller. Tycker de bästa DnD-grejerna händer bland 3e part för tillfället. Ska dock bli spännande att se hur bra de nya äventyren blir, om de ändrar grejer eller om de bara blir mer av samma stil.
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
På tal om det här som Hasbros VD sa häromåret, att DnD-varumärket var underpengafierat. Professor Dungeonmaster kommenterade det i en video med att DnD skulle bli ett livsstilsvarumärke.

Nå, jag skriver denna post på ett H&M i mörkaste Småland och det finns DnD-kläder i barn- och ungdomsstorlek. Så jag gissar att de finns överallt nu.
 
Last edited:

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
795
Location
Uppsala
Intressant att de riktar sig mot barn och ungdomar. Det är nog som du säger för att göra det till en livsstil för att sen kunna locka in till rollspelet och allt annat tie-in som finns kring varumärket
 
Joined
6 Jul 2022
Messages
42
En tanke som slog mig, när jag satt och tänkte på rustningar (och tittade på youtubeklipp om rustningar) och specifikt hjälmar;

I Baldurs Gate (dataspelet, som såvitt jag förstår till väldigt stor del bygger på DnD 2nd Edition) så var hjälmar en helt valfri rustningsdel som hade den ganska värdefulla funktionen att de skyddade mot kritiska träffar. Så istället för att ta dubbel skada från en kritisk träff (har jag för mig) tog man bara normal skada.

Det här tyckte jag var väldans coolt. Det innebär att vem som helst borde vilja ha en hjälm på sig, oavsett vad de har för rustning i övrigt (vilket känns realistiskt), men det gör också att hjälmen i är helt valfri. Du kan ha tung rustning utan hjälm om du vill, om du vill ha den där riktiga filmlooken.

Det jag grunnade på var om det här är något dataspelet hittade på, eller om det var så det funkade i rollspelsreglerna också? Om det var det senare, har DnD haft andra sätt att ge hjälmar en effekt på som är skiljd från resten av rustningen?



Jag har alltid varit väldigt förtjust i den här egenheten, även om jag själv först kom i kontakt med den via Warhammer FRP. Det får festdagarna att kännas väldigt speciella när de på sätt och vis är helt skilda från den vanliga tidräkningen.
I od&d, Holmes, Moldway; ja, i alla de tidigare versionerna av d&d, anges inte vad hjälm är till för. Den finns bara med på utrustningslistan och tar plats och kostar pengar. Många gör som du föreslår, att hjälmen ger någon slags livlina, antigen att kritiska träffar negeras, eller att det finns en chans att en träff blir till en miss. Men det är upp till SL att bestämma. Det helt klart coolare att köra utan hjälm dock. Speciellt om rollpersonen har en prins frisyr!
 

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Joined
18 May 2007
Messages
6,192
Location
Omfalos
I od&d, Holmes, Moldway; ja, i alla de tidigare versionerna av d&d, anges inte vad hjälm är till för. Den finns bara med på utrustningslistan och tar plats och kostar pengar. Många gör som du föreslår, att hjälmen ger någon slags livlina, antigen att kritiska träffar negeras, eller att det finns en chans att en träff blir till en miss. Men det är upp till SL att bestämma. Det helt klart coolare att köra utan hjälm dock. Speciellt om rollpersonen har en prins frisyr!
Jag länge tyckt tyckt att horn på hjälmen borde ge en mekanisk fördel.
 
Top