Gobliner i Mhurr skogen (rutland)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Kvask följer med Tissla ut i skogen, på jakt efter mer komponenter till sina besvärjelser, men också för att det är trevligt att gå skogen.
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Efter stort kalas med mat lagad av Slemmo (leon), som nu luktar viol efter badet från tant Guther. Det blir mask gryta, nötpaj och Kväkerta drar fram banjon och musik fyller hålan. Roderick (god 45) ser till att guldmyntet är säkert i fickan, greppar Gramcalibursting och vandrar norrut, följer floden och finner sig framför den stora porten till Malmborg!
Roderick känner sig lite kort, men knackar och sparkar lite på porten för att höras. Det tar en liten stund men porten öppnas och med sitt guldmynt i handen visas han in till den stora basaren! Tunnor med öl, rustningar, sköldar och yxor! Om han bara hade mer guld!
Roderick kommer hem med en stor wokpanna tillsammans med en flaska “hot sauce”... vad det nu är?

Stump (mogger) vandrar runt i skogen, stenen rullar frammåt. Plötsligt hör Stump röster och kastar sig in i en buske! Två männskor går och käbblar, en av dem puffar på en pipa. “Se! Jag sa att det gick att komma in i skogen utan att ta sig över Klumper bron och trollet!” Männskan tömmer askan på ett träd och försvinner norrut med sin vän. Stump ser hur askan börjar brinna vid foten av trädet! Stump springer fram och släcker elden med ett par arga stamp! Stump känner en puss i nacken, ett ansikte som tittar fram genom träd barken. “tack” säger dryaden, “min lilla gröna hjälte” viskar hon fram och ger Stump en till puss, rakt på munnen! Stump har fått skogens bonus! (går aldrig vilse i Mhurr skogen).

Tissla (lupus) och Kvask (rymdhamster) går runt i Mhurr skogen, plockar rötter, blomskott, barkbitar, svampar, har spillning, trampar i lite björnskit men Kvask lyckas hitta Mört ört! Tissla hittar en riktigt fin pipa och en hatt nere vid en bäck. Det stora problemet med att ha hittat allt det där roliga… är att två männskor kommer efter dem, det var deras pipa och hatt!
En fight bryter ut och plötsligt är Uggo (cybot) där och ger understöd! Vart kom han ifrån?!
Tissla, Kvask och Uggo lyckas få dem båda att fly och springa iväg genom att arbeta tillsammans. Marulks spjutet attackerar och får människo blod att spillas, magi skrämmer männskorna tillsammans med en god kast arm från Tissla och röksvampar! De lyckas få iväg dem, även om de alla får ett par smällar. Alla tre är skadade, men tack vare Uggos plingeboll läks skadorna innan de kommer hem, magin verkar vara lite långsammare utanför Krumknuts torn.

RoLo (majk) kommer fram till Bjärrbäck med det klara vattnet, tätt följd av Tistel (arrikir) och Iste (sömniga isaac). På andra sidan finns Alkvars ruin, den där farliga platsen som Kväkerta pratade om. Kanske kan det finnas mer saker att hitta en sådan ruin? Bjärrbäck är lugnt med det klara vattnet som porlar förbi de tre vännerna. Fiskar simmar och är lätta att fånga, vilket gör att de tre kan ha en god liten picknick innan de vet om de ska våga sig över till Alkvars Ruin, eller gå någon annanstans.

Vad gör ni hemma i byn:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
-*-

Slemmo - Örtplockare nivå 3. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem.Varelse aska, Kappa med mus, spybollar o fjädrar

Roderick - Kvickfot nivå 3. +1 Gramcalibursting (dolk/svärd). Hjälm, 0 guldmynt, sammetspåse (med rökbollar).

Uggo - Andepratare nivå 3. Glittrande bajs sten. Marulks spjut. Befjädrad hjälm, halsband, plingeboll, monokel,

Iste - Andepratare nivå 3. 3 ande dockor. Pastellfärgad sköld, Kryddpåse, skära

Kvask - Magixäxare nivå 3. Barkbits hatt . Spindel kompis aka familiar. Stav med Älva, lila sten. 1 guldmynt, förhäxad pussgurka, flöjt. Transmogrifikations bok.

Stump - Krigare nivå 3. Dryad puss: går aldrig vilse i Mhurr skogen. Tillplattat murmeldjur, pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Klubba,Krasch kruka (hjälm). Skärp m silverspänne

RoLo - Krigare nivå 3. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss). Spjut, Sköld.

Tissla - Örtplockare nivå 3. Svampar. Vass benkniv, hjälm.

Tistel - Kvickfot nivå 3. 1 par armskenor av ben. Vass benkniv, hjälm, öronskyddare (ring brynje bikini). Låda med porslins ögon, buckligt lock/sköld.

Fladderfax - Kvickfot nivå 2.

Material: 4 skelett & en död Hobgoblin. 2 trasiga läderrustningar.
Reklammugg: Krumpers loppis tält.
Mat: Hobgoblin kött, honungsburk & limpa, salami korv, hot sauce, fisk
Vapen: Stor klubba (överdrivet stor för en goblin)
Byns försvar: 2st fällor & en grop
Skatter: wok, underlig bok som inte går att öppna just nu.
 
Last edited:

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,192
Efter stort kalas med mat lagad av Slemmo (leon), som nu luktar viol efter badet från tant Guther. Det blir mask gryta, nötpaj och Kväkerta drar fram banjon och musik fyller hålan. Roderick (god 45) ser till att guldmyntet är säkert i fickan, greppar Gramcalibursting och vandrar norrut, följer floden och finner sig framför den stora porten till Malmborg!
Roderick känner sig lite kort, men knackar och sparkar lite på porten för att höras. Det tar en liten stund men porten öppnas och med sitt guldmynt i handen visas han in till den stora basaren! Tunnor med öl, rustningar, sköldar och yxor! Om han bara hade mer guld!
Roderick kommer hem med en stor wokpanna tillsammans med en flaska “hot sauce”... vad det nu är?

Stump (mogger) vandrar runt i skogen, stenen rullar frammåt. Plötsligt hör Stump röster och kastar sig in i en buske! Två männskor går och käbblar, en av dem puffar på en pipa. “Se! Jag sa att det gick att komma in i skogen utan att ta sig över Klumper bron och trollet!” Männskan tömmer askan på ett träd och försvinner norrut med sin vän. Stump ser hur askan börjar brinna vid foten av trädet! Stump springer fram och släcker elden med ett par arga stamp! Stump känner en puss i nacken, ett ansikte som tittar fram genom träd barken. “tack” säger dryaden, “min lilla gröna hjälte” viskar hon fram och ger Stump en till puss, rakt på munnen! Stump har fått skogens bonus! (går aldrig vilse i Mhurr skogen).

Tissla (lupus) och Kvask (rymdhamster) går runt i Mhurr skogen, plockar rötter, blomskott, barkbitar, svampar, har spillning, trampar i lite björnskit men Kvask lyckas hitta Mört ört! Tissla hittar en riktigt fin pipa och en hatt nere vid en bäck. Det stora problemet med att ha hittat allt det där roliga… är att två männskor kommer efter dem, det var deras pipa och hatt!
En fight bryter ut och plötsligt är Uggo (cybot) där och ger understöd! Vart kom han ifrån?!
Tissla, Kvask och Uggo lyckas få dem båda att fly och springa iväg genom att arbeta tillsammans. Marulks spjutet attackerar och får människo blod att spillas, magi skrämmer männskorna tillsammans med en god kast arm från Tissla och röksvampar! De lyckas få iväg dem, även om de alla får ett par smällar. Alla tre är skadade, men tack vare Uggos plingeboll läks skadorna innan de kommer hem, magin verkar vara lite långsammare utanför Krumknuts torn.

RoLo (majk) kommer fram till Bjärrbäck med det klara vattnet, tätt följd av Tistel (arrikir) och Iste (sömniga isaac). På andra sidan finns Alkvars ruin, den där farliga platsen som Kväkerta pratade om. Kanske kan det finnas mer saker att hitta en sådan ruin? Bjärrbäck är lugnt med det klara vattnet som porlar förbi de tre vännerna. Fiskar simmar och är lätta att fånga, vilket gör att de tre kan ha en god liten picknick innan de vet om de ska våga sig över till Alkvars Ruin, eller gå någon annanstans.

Vad gör ni hemma i byn:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
-*-

Slemmo - Örtplockare nivå 3. Udda ring. Koppar mynt. 1 burk Snor snigelslem.Varelse aska, Kappa med mus, spybollar o fjädrar

Roderick - Kvickfot nivå 3. +1 Gramcalibursting (dolk/svärd). Hjälm, 0 guldmynt, sammetspåse (med rökbollar).

Uggo - Andepratare nivå 3. Glittrande bajs sten. Marulks spjut. Befjädrad hjälm, halsband, plingeboll, monokel, 3böcker

Iste - Andepratare nivå 3. 3 ande dockor. Pastellfärgad sköld, Kryddpåse, skära

Kvask - Magixäxare nivå 3. Barkbits hatt . Spindel kompis aka familiar. Stav med Älva, lila sten. 1 guldmynt, förhäxad pussgurka, flöjt

Stump - Krigare nivå 3. Dryad puss: går aldrig vilse i Mhurr skogen. Tillplattat murmeldjur, pytte liten sadel. Höger handske (lättare att slåss). Klubba,Krasch kruka (hjälm). Skärp m silverspänne

RoLo - Krigare nivå 3. Två små skadade har pälsar. Vänster handske (lättare att slåss). Spjut, Sköld.

Tissla - Örtplockare nivå 3. Svampar. Vass benkniv, hjälm.

Tistel - Kvickfot nivå 3. 1 par armskenor av ben. Vass benkniv, hjälm, öronskyddare (ring brynje bikini). Låda med porslins ögon, buckligt lock/sköld.

Fladderfax - Kvickfot nivå 2.

Material: 4 skelett & en död Hobgoblin. 2 trasiga läderrustningar.
Reklammugg: Krumpers loppis tält.
Mat: Hobgoblin kött, honungsburk & limpa, salami korv, hot sauce, fisk
Vapen: Stor klubba (överdrivet stor för en goblin)
Byns försvar: 2st fällor & en grop
Skatter: wok
2, ”Dags att återvända till naturen så att jag inte förlorar mig i världen av symboler och ord.”
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,662
Location
Helsingborg
Uggo noterar mentalt att upptagna gobliner, helt utan egen förskyllan, lockar till sig arga människor. Människor brukar dock vara arga (förutom ibland i Tant Guthers sagor?) så Uggo ser inget underligt i det. Det är dock bra att de nu säkert har blivit drivna bort från Mhurr skogen.

Nöjd med sig själv så traskar Uggo hemmåt. Inga fjädrar, men striden mot människorna har gett honom en ide om vad han kan göra med de där läderrustningarna. De hade sett så mycket bättre ut om de hade fantastiska bendekorationer! Han tänker efter vad Tant Guther hade sagt om det och kommer i förbifarten på att rustningarna kanske också behöver anpassas så att de passar en goblin.
(4) Rustningar med bendelar för att se bättre ut...och kanske skydda lite också. Helst två så att han kan ge bort en till en av goblinerna som är dum nog att gå först.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
5. Iste rycker i ärmarna på RoLo och Tistel, med vida gester och rapt prat manar han på "låt oss gå till Alkvars ruiner!". Istes ögon lyser av upptäckarlust och han är som besatt i tanken att utforska.
 

Arrikir

Venator
Joined
14 Jan 2019
Messages
693
Location
Uppsala
Tistel tvekar först, men när Iste börjar se upptäckarglad ut så kan han inte låta bli att inspireras. Mot Alkvars ruiner! (5)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Well... tydligen skulle det vara farligt i ruinerna, så det är bäst att hålla ihop och gå dit i grupp!

Kvask följer med till Alkvars ruiner (5)!
 

Majk

Veteran
Joined
7 Nov 2020
Messages
163
RoLo gör en liten dans hen lärt sig av sin farbror snoop.
Sedan följer glatt med till ruinerna. 5
 

lupus

Veteran
Joined
16 Jul 2022
Messages
90
Tissla hittar en riktigt fin pipa och en hatt nere vid en bäck. Det stora problemet med att ha hittat allt det där roliga… är att två männskor kommer efter dem, det var deras pipa och hatt!
Vadå deras hatt? Den var ju uppenbart övergiven, det kunde ju vem som helst se!

Tissla ser uppenbart skeptisk ut när Alkvars ruiner förs på tal. Farligt, sa Kväkerta ju, då måste det ju vara ännu värre än KrumKnuts torn. Tissla tar sig istället för att förse vännerna som ska mot ruinerna med örtdrycker att ta med sig.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,861
Slemmo! Slemmo vill också Allvars ruiner (5)! Lämna mig inte ensam (hänger efter sina hjältar med extra mask I matsäcken)
 

NordicMouse

Veteran
Joined
23 Jul 2024
Messages
189
Location
Sweden
Roderick (god45) vandrar runt i Mhurr skogen i sina nya skor, de sitter underbart, som om de hade gjorts för honom! Det känns underbart med en promenad på den mjuka mossan, andas in den starka tallbarrs doften och lyssna på hackspettarnas ekande näbb trummande. Underbara Mhurr skogen! Ett par av hackspettarna kommer ned från trädkronan med en liten gåva: en röd mantel, med ett par små hål, men annars ser den ju nästan ny ut! Den har en guldknapp i form av en örn. Stump (mogger) springer runt i skogen och samlar på sig bär, nötter och en stor bukett med blommor som han lämnar vid trädet där den där vackra damen kom ut ifrån. Stump sitter där vid trädet tills det börjar skymma, men damen verkar inte komma tillbaka ut… kanske hon är blyg? Roderick hittar Stump där vid trädet och tillsammans går de tillbaka hem till hålan. Stump tittar bakom sig efter en stund och ser att hans gåvor av bär och nötter försvunnit, men blommorna ligger fint kvar.

Uggo (cybot) skyndar på att se till att få gjort första rustningen klar, ser över vem av sina kompisar som inte har mycket rustning eller skydd, den skulle vara till god hjälp för både Iste eller Slemmo. Dock hinner Uggo bara få ihop en innan vännerna är iväg! Sen jobbar han hela eftermiddagen och kvällen med sin egen rustning.
Tissla (lupus) hör vännerna prata om att gå bort till Alkvars ruiner och skyndar sig att blanda ihop 2st bubbeldrycker som tar bort stora skador och onda smärtor! Perfekt för äventyrande kamrater och den smakar gott, honung och citron. Vännerna vinkas av och påminns om Krumknuts torn, att det kan vara farligt!

Slemmo (leon) följer efter Iste (sömniga isaac) och vännerna Kvask (rymdhamster), RoLo (majk) och Tistel (arrikir) när de går över Bjärrbäck mot Alkvars ruin! Alkvars Ruin, som platsen kallas, är ett område dränkt i tystnad och skuggor, ingen vet säkert vad som en gång hände här, men de fallna stenarna och de väldiga sprickorna i marken tyder på att något fruktansvärt inträffade! Det står en fallen husgrund, vildvuxna plantor täcker stentrappan som leder nedåt och in i ruinen.
Iste känner hur luften vibrerar, här finns det andar gömda, som kanske vill prata med Iste! Men är de snälla? Kvask känner hur det finns magi här, ostabil, kanske lite farlig som om det finns något stort nere i ruinen…. stort och magiskt. Slemmo känner ingen magi eller andar, men ser tecken på att det kan finnas många underliga örter som kan plockas. RoLo greppar sitt spjut, här kan det bli stridigheter igen. Bäst att vara alert! Tistel hittar en liten bumling som ger lite bättre bild över ruinen, det verkar inte ha varit monster här… men en hel del stora djur.

En kall vind drar förbi, alla goblin kompisar hör ekande skallrande, underliga arga ljud som inte går att beskriva. Ljud som påminner vännerna om skeletten de slogs emot, men något mer som får vännerna att se sig om efter osynliga faror.

Ni vid Alkvars Ruin:
  1. Går nerför stentrappan inne i ruinen.
  2. Utforskar de fallna stenarna.
  3. Annat - skriv
  4. Går tillbaka hem.

Vad gör ni hemma i byn:
  1. Lyssnar på Tant Gunther,(automatiskt val om man inget aktivt val görs, detta val läker också eventuella skador).
  2. Utforskar Mhurr skogen (chans till både erfarenhet (ökar level) och prylar, men innebär också en risk för monster och skada).
  3. Samlar mat (jagar eller plockar bär/svamp).
  4. Skapar: (tex utrustning, mojänger eller fällor för byn)
  5. Utforskar område X (tex: Bjärrbäck).
1724265542097.png
 
Top