DoD Marius Storfots sista plundring

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
284
Location
Jönköping
Tack så jättemycket!! 🙂 Vad roligt att höra att du tycker äventyret verkar spännande! Hoppas att de andra sidouppdragen också kommer uppskattas 🙂 Äventyret börjar sakta men säkert bli färdigställas. Det är väldigt många kartor som sedan ska färdigställas, men då finns ju tid för korrekturläsning under tiden.
Just nu spelar vi genom Dimmornas Dal, inkluderat ett par andra äventyr som jag slänger in (Castle Twilight och Den hövliga hydran), tanken är att de nån gång blir klara med Dimmornas Dal och beger sig ut i den stora vida världen. Och då kan jag slänga in spelarna i Marius Storfots sista plundring.

Jag gillar verkligen din idé att göra en fortsättning/spinoff på ett klassiskt äventyr som den vita duvan :)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
Just nu spelar vi genom Dimmornas Dal, inkluderat ett par andra äventyr som jag slänger in (Castle Twilight och Den hövliga hydran), tanken är att de nån gång blir klara med Dimmornas Dal och beger sig ut i den stora vida världen. Och då kan jag slänga in spelarna i Marius Storfots sista plundring.

Jag gillar verkligen din idé att göra en fortsättning/spinoff på ett klassiskt äventyr som den vita duvan :)
Då hoppas jag att äventyret blir klart lagom till att spelgruppen ska ut i världen 😊

Tack så jättemycket!! Måste dock erkänna att det inte är min förtjänst att äventyret blev en spin-off på Den vita duvan. Från början var det bara tänkt att vara ett gäng ”vanliga” piratankor, men @Mekanurg påpekade att piratkaptenen ju skulle kunna vara Marius Storfot och sa att det var okej att jag använde karaktären. Så allt beröm ska gå till honom 😊
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
284
Location
Jönköping
Då hoppas jag att äventyret blir klart lagom till att spelgruppen ska ut i världen 😊

Tack så jättemycket!! Måste dock erkänna att det inte är min förtjänst att äventyret blev en spin-off på Den vita duvan. Från början var det bara tänkt att vara ett gäng ”vanliga” piratankor, men @Mekanurg påpekade att piratkaptenen ju skulle kunna vara Marius Storfot och sa att det var okej att jag använde karaktären. Så allt beröm ska gå till honom 😊
Så då så
@Mekanurg en eloge för din idé med en spinoff på Marius Storfot :)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
@Gnovald Om det är så att ni blir färdiga med Dimmornas dal och mitt äventyr inte är släppt än så hojta till. Det kan ju vara så att det är tillräckligt klart så att det går att spela även om det inte är korrat, layoutat etc. 🙂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
Här kommer ett till smakprov från äventyret. En av de karaktärer som jag är mest nöjd med: Den uråldriga alven Aredreven. Denna alv härstammar från det grymma kejsardöme som styrde landet för tusentals år sedan, och han hatar världen som den är nu! Det jag gillar är att hans plan inte handlar om att återinföra kejsardömets frona ära, utan istället vill han…ja, ni får läsa själva 🙂

Aredrevens klippor
I Gryningsvikens sydöstra trakter finns en grupp klippor som får de flesta förbipasserande att höja på ögonbrynen. Stora delar av klipporna samt den växtlighet som finns runt om är nämligen helt gråa. Närmare bestämt täckta i grå färg vilket man vid en närmare inspektion kan utröna.

Det är alven Aredreven som är skyldig till platsens märkliga färg. Aredreven är väldigt gammal även med en alvs mått mätt, inte mindre än sjutusen år. Han levde under den tid som härsarinnan Aredra styrde sitt enorma kejsardöme med järnhand i dessa trakter, samt större delen av den kända världen. Aredreven var Aredras kusin, hertig över rikets västra provinser och närmast fanatiskt lojal gentemot sin regerande kusin. När det mäktiga kejsardömet föll slogs därför Aredrevens världsbild i spillror. Detta ledde till att han hamnade på vansinnets brant, något han inte helt lyckats återhämta sig från än idag.

Från att ha bott i ett överdådigt palats bor Aredreven numera i en illa byggd liten hydda som finns placerad på en av områdets klippor. Han avskyr världen som den är nu, vilken han anser består av kaos och oreda. Han saknar febrilt tiden då hans kusin styrde sitt rike med järnhand, hade strikta lagar och brutalt avrättade alla som närde den minsta lilla indikation till oliktänkande. Detta menar han skapade ordning i samhället, vilket alla i slutänden ändå mådde bättre av.

För att kunna handskas med denna nya värld av allehanda olika samhällen, tankar och idéer har han gjort det till sitt livs projekt att måla Gryningsviken i en grå färg. Han hoppas att det kan skapa en värld som är enhetlig och som därmed ger honom frid och lugn. Han har valt färgen grå då den är tillräckligt tråkig för att inte leda till alltför stora känslor och därmed fria tankar. Det faktum att det är ett omöjligt evighetsprojekt att måla hela viken grå förtränger han.

Den en gång så fagra alven är numera nästan totalt utmärglad likt ett levande skelett. Håret är nästan helt försvunnit bortsett från några toviga stripor här och där. Ögonen är djupt insjunkna, vattniga och hans blick är maniskt stirrande. Hans kläder är i trasor och han luktar närmast ruttet.

Som person är Aredreven saktmodig och har en mässande, närmast monoton stämma. De som talar med honom gripa ofta av en känsla av obehag. Han har inget direkt intresse av andra personer då han anser sig stå över de flesta, men han är inte heller fientlig mot besökare. Väldigt få saker kan få honom att brusa upp, inte ens elaka ord om det forna imperium han älskar så högt. Skulle någon tala illa om Aredras imperium i hans närhet mumlar han bara att små barn som dessa inte begriper bättre.

En sak hatar Adredreven dock med passion, nämligen najaden Mahra. Hon håller till i en vik på den ö som var en viktig religiös plats för alverna i Aredras kejsardöme, men som nu istället huserar ett stort antal odöda blodtörstiga alver. Mahra använder som trolldom till att hålla de odöda alverna i schack, något som förargar Aredreven. Han anser att alverna har rätt att röra sig vart de vill, vare sig de är odöda och farliga eller inte. Att hålla alver i schack genom magi tycker han är en styggelse.
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
284
Location
Jönköping
Här kommer ett till smakprov från äventyret. En av de karaktärer som jag är mest nöjd med: Den uråldriga alven Aredreven. Denna alv härstammar från det grymma kejsardöme som styrde landet för tusentals år sedan, och han hatar världen som den är nu! Det jag gillar är att hans plan inte handlar om att återinföra kejsardömets frona ära, utan istället vill han…ja, ni får läsa själva 🙂

Aredrevens klippor
I Gryningsvikens sydöstra trakter finns en grupp klippor som får de flesta förbipasserande att höja på ögonbrynen. Stora delar av klipporna samt den växtlighet som finns runt om är nämligen helt gråa. Närmare bestämt täckta i grå färg vilket man vid en närmare inspektion kan utröna.

Det är alven Aredreven som är skyldig till platsens märkliga färg. Aredreven är väldigt gammal även med en alvs mått mätt, inte mindre än sjutusen år. Han levde under den tid som härsarinnan Aredra styrde sitt enorma kejsardöme med järnhand i dessa trakter, samt större delen av den kända världen. Aredreven var Aredras kusin, hertig över rikets västra provinser och närmast fanatiskt lojal gentemot sin regerande kusin. När det mäktiga kejsardömet föll slogs därför Aredrevens världsbild i spillror. Detta ledde till att han hamnade på vansinnets brant, något han inte helt lyckats återhämta sig från än idag.

Från att ha bott i ett överdådigt palats bor Aredreven numera i en illa byggd liten hydda som finns placerad på en av områdets klippor. Han avskyr världen som den är nu, vilken han anser består av kaos och oreda. Han saknar febrilt tiden då hans kusin styrde sitt rike med järnhand, hade strikta lagar och brutalt avrättade alla som närde den minsta lilla indikation till oliktänkande. Detta menar han skapade ordning i samhället, vilket alla i slutänden ändå mådde bättre av.

För att kunna handskas med denna nya värld av allehanda olika samhällen, tankar och idéer har han gjort det till sitt livs projekt att måla Gryningsviken i en grå färg. Han hoppas att det kan skapa en värld som är enhetlig och som därmed ger honom frid och lugn. Han har valt färgen grå då den är tillräckligt tråkig för att inte leda till alltför stora känslor och därmed fria tankar. Det faktum att det är ett omöjligt evighetsprojekt att måla hela viken grå förtränger han.

Den en gång så fagra alven är numera nästan totalt utmärglad likt ett levande skelett. Håret är nästan helt försvunnit bortsett från några toviga stripor här och där. Ögonen är djupt insjunkna, vattniga och hans blick är maniskt stirrande. Hans kläder är i trasor och han luktar närmast ruttet.

Som person är Aredreven saktmodig och har en mässande, närmast monoton stämma. De som talar med honom gripa ofta av en känsla av obehag. Han har inget direkt intresse av andra personer då han anser sig stå över de flesta, men han är inte heller fientlig mot besökare. Väldigt få saker kan få honom att brusa upp, inte ens elaka ord om det forna imperium han älskar så högt. Skulle någon tala illa om Aredras imperium i hans närhet mumlar han bara att små barn som dessa inte begriper bättre.

En sak hatar Adredreven dock med passion, nämligen najaden Mahra. Hon håller till i en vik på den ö som var en viktig religiös plats för alverna i Aredras kejsardöme, men som nu istället huserar ett stort antal odöda blodtörstiga alver. Mahra använder som trolldom till att hålla de odöda alverna i schack, något som förargar Aredreven. Han anser att alverna har rätt att röra sig vart de vill, vare sig de är odöda och farliga eller inte. Att hålla alver i schack genom magi tycker han är en styggelse.
Udda karaktär, gillar det :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,397
Location
Marjura
Någon tanke på att förlägga äventyret i kommande Ereb Altor med tanke på ursprungsäventyret? Eller är det en egen (generisk?) setting (som man kan porta över enkelt till annan spelvärld vid behov)?
 
Last edited:

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
284
Location
Jönköping
Någon tanke på att förlägga äventyret i kommande Ereb Altor med tanke på ursprungsäventyret? Eller är det en egen (generisk?) setting (som man kan porta över enkelt till annan spelvärld vid behov)?
Jag tänker i alla fall göra så när jag spelar det med mina spelare :)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
Någon tanke på att förlägga äventyret i kommande Ereb Altor med tanke på ursprungsäventyret? Eller är det en egen (generisk?) setting (som man kan porta över enkelt till annan spelvärld vid behov)?
Absolut, jag har tänkt väldigt mycket på om det kanske vore bättre att förlägga det hela i Ereb Altor. Jag tror att jag i så fall skulle behöva lite experthjälp från några som kan den kontinenten bättre än mig, och jag tror att det är lättast att ge sådan hjälp om äventyret är mer färdigskrivet än vad det är nu. Så min plan är att jag skriver på, och när det känns mer läsvänligt än nu så får någon/några gärna läsa igenom det och komma med förslag på hur man kan konvertera det till Ereb. Det som är viktigt för äventyrets setting är följande:

Platsen måste vara en klippig kust vid ett hav.

Det måste finnas en bra orsak till varför man vill bygga en enorm bro över viken.

Det måste ha bott alver i området gör tusentals år sedan. Helst ett alvrike men det skulle även kunna ändrad till ett mindre samhälle i form av en kult eller så.

Kan man få dessa saker att platsa in någonstans i Ereb så skriver jag gärna om äventyret så att det passar till kontinenten 🙂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
Har skrivit lite efter att ha diskuterat kring färdigheten Sjökunnighet och svårighetsgrader i en annan forumtråd. Som jag skrev där vill jag att väder ska vara en stor faktor när man seglar sin lilla båt mellan platsens öar, man ska inte rycka på axlarna och säga ”Jaha, vi drar väl till den ön och kollar upp saken då” utan det ska hela tiden finnas en liten oro för att vädret ska slå om och göra färden svårare.

Jag funderar även på att sno en grej från det utmärkta äventyret Marsklandet rakt av. I det äventyret kan rollpersonerna komma över en karta som visserligen kan vara till hjälp men som samtidigt på många punkter är felaktig vilket gör att de inte kan vara helt trygga med att använda den. Skulle det vara en för hutlös stöld från min sida? Även om jag krediterar författaren till det äventyret för att ha kommit på idén?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,397
Location
Marjura
Har skrivit lite efter att ha diskuterat kring färdigheten Sjökunnighet och svårighetsgrader i en annan forumtråd. Som jag skrev där vill jag att väder ska vara en stor faktor när man seglar sin lilla båt mellan platsens öar, man ska inte rycka på axlarna och säga ”Jaha, vi drar väl till den ön och kollar upp saken då” utan det ska hela tiden finnas en liten oro för att vädret ska slå om och göra färden svårare.

Jag funderar även på att sno en grej från det utmärkta äventyret Marsklandet rakt av. I det äventyret kan rollpersonerna komma över en karta som visserligen kan vara till hjälp men som samtidigt på många punkter är felaktig vilket gör att de inte kan vara helt trygga med att använda den. Skulle det vara en för hutlös stöld från min sida? Även om jag krediterar författaren till det äventyret för att ha kommit på idén?
Inte en stöld (man kan inte skydda en idé, bara utförandet), men ett tack till författaren för inspirationen till den egna kartan uppskattas nog.
 
Last edited:

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
284
Location
Jönköping
Har skrivit lite efter att ha diskuterat kring färdigheten Sjökunnighet och svårighetsgrader i en annan forumtråd. Som jag skrev där vill jag att väder ska vara en stor faktor när man seglar sin lilla båt mellan platsens öar, man ska inte rycka på axlarna och säga ”Jaha, vi drar väl till den ön och kollar upp saken då” utan det ska hela tiden finnas en liten oro för att vädret ska slå om och göra färden svårare.

Jag funderar även på att sno en grej från det utmärkta äventyret Marsklandet rakt av. I det äventyret kan rollpersonerna komma över en karta som visserligen kan vara till hjälp men som samtidigt på många punkter är felaktig vilket gör att de inte kan vara helt trygga med att använda den. Skulle det vara en för hutlös stöld från min sida? Även om jag krediterar författaren till det äventyret för att ha kommit på idén?
Att använda andras alster är väl ansett som smicker, eller :) Men precis som Badmojo skriver ska man självklart och givetvis hänvisa till originalförfattaren/författarna :)
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
514
Location
Stockholm
Själva iden med opålitlig information är väl inte unik för Marsklandet specifikt - men det är väl alltid bra lista en nickning till en produkt man inser man inspirerats av.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
Själva iden med opålitlig information är väl inte unik för Marsklandet specifikt - men det är väl alltid bra lista en nickning till en produkt man inser man inspirerats av.
Precis, det är ju egentligen inte unikt för Marsklandet. Men just i DoD-sammanhang tror jag att det utmärker sig där, och då jag fick idén därifrån så vill jag inte hymla med det 🙂
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,059
Nu vet jag inte om du är backer, men betan till Spelarboken till Ereb Altor: Kopparhavet har tilläggsregler för sjöfart.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,900
Nu vet jag inte om du är backer, men betan till Spelarboken till Ereb Altor: Kopparhavet har tilläggsregler för sjöfart.
Jag missade tyvärr deadlinen för att backa, men kommer sätta klorna i boxen när den går att få tag i på vanligt sätt 🙂
 
Top