DoD Marius Storfots sista plundring

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Har du ordentligt med tabeller för slumpmässiga möten? Kanske särskilda tabeller för olika områden (terränger) i fisktanken? Jag har bara skummat igenom tråden, men vid det här laget har du har säkert koll på vad som kan funka var.

För mig som har funderat en del på vad folk inte gillar med fisktank/sandbox (den modell jag själv föredrar), så försöker jag tänka på hur man tydligt kan erbjuda stöd till en SL som ställs inför spelare som inte vet vad de ska göra (utan räls). Det som gör räls bra i en del spelgrupper (de oerfarna och/eller de som inte har så mycket tid?) är ju att SL får ett räcke att hålla i. Jag tänker alltså att det kan finnas någon form av räcke (exempelvis i form av slumpmässiga möten, typ bomber) utan att fisktankens fördelar försvinner. Man kan släppa räcket om man vill.

I de äldre äventyren till Drakar och Demoner finns som du säkert vet ofta en del spelmässigt väl enkla möten (typ ”fem troll anfaller”). Men det går ju att göra mötena smartare och mer moderna, helst för att gestalta miljön och skapa nya (gärna oväntade och många olika) plothooks och kanske ledtrådar om det nu behövs. Själv tycker jag att det är svårt att skriva riktigt bra slumpmässiga möten (och inte bara halvbra), men det är klart att det går. Själv eftersträvar jag att göra det till en USP, inte bara pynt vid sidan av. Man kan se de slumpmässiga mötena som viktigare än platsbeskrivningarna - helt enkelt för att det i praktiken ofta blir så när man spelar?

Du verkar ju redan ha skapat hyfsat många SLP:er. Finns det någon vars existens (eller betydelse) inte är uppenbar tidigt? Jag gillar att ha någon betydelsefull slänga in som joker efter flera spelmöten. Kanske en vis person eller plötsligt inflygande drake som vet något väsentligt som ingen annan vet? Det kan ju funka som en på förhand given plottwist eller som ett mer förändrande dramatiskt slumpmässigt möte att slänga in om man tycker att det behövs.

Edit: Beskrivs begreppet sandbox/fisktank i Drakar och Demoners grundregler? Om inte, förklara vad du menar med begreppet inledningsvis i äventyret. Jag tycker att nybörjarvänlighet sedan länge är en viktig poäng i just detta spel. Bättre tips än denna post kan jag inte ge dig.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Har du ordentligt med tabeller för slumpmässiga möten? Kanske särskilda tabeller för olika områden (terränger) i fisktanken? Jag har bara skummat igenom tråden, men vid det här laget har du har säkert koll på vad som kan funka var.
Det kommer vara flera olika slags tabeller för slumpmässiga möten. Dels kommer det finnas en tabell för ”vanliga” möten, där man kan möta något ”enkelt”, exempelvis något djur. Vidare kommer det finnas en tabell för mer speciella möten. Dessa möten innefattar lite mer intressanta SLP’s som kan vara fiender men inte behöver vara det. Väldigt få av de mötena är av slaget ”de anfaller”.

För mig som har funderat en del på vad folk inte gillar med fisktank/sandbox (den modell jag själv föredrar), så försöker jag tänka på hur man tydligt kan erbjuda stöd till en SL som ställs inför spelare som inte vet vad de ska göra (utan räls). Det som gör räls bra i en del spelgrupper (de oerfarna och/eller de som inte har så mycket tid?) är ju att SL får ett räcke att hålla i. Jag tänker alltså att det kan finnas någon form av räcke (exempelvis i form av slumpmässiga möten, typ bomber) utan att fisktankens fördelar försvinner. Man kan släppa räcket om man vill.
Det kommer finnas tips till hur man spelar äventyret öppet, men det kommer även finnas ett ”räcke” i form av ett förslag på ett händelseförlopp ifall spelledaren vill spela lite mindre öppet.

Du verkar ju redan ha skapat hyfsat många SLP:er. Finns det någon vars existens (eller betydelse) inte är uppenbar tidigt? Jag gillar att ha någon betydelsefull slänga in som joker efter flera spelmöten. Kanske en vis person eller plötsligt inflygande drake som vet något väsentligt som ingen annan vet? Det kan ju funka som en på förhand given plottwist eller som ett mer förändrande dramatiskt slumpmässigt möte att slänga in om man tycker att det behövs.
Det kommer finnas en hel del SLP’s som inte är uppenbara tidigt utan som kräver att rollpersonerna själva hittar dem. De kan eventuellt ha hört ett rykte om någon av SLP:erna (det ska finnas en ryktestabell också) men det eventuella ryktet behöver inte ge en sann bild av SLP’n.

Edit: Beskrivs begreppet sandbox/fisktank i Drakar och Demoners grundregler? Om inte, förklara vad du menar med begreppet inledningsvis i äventyret. Jag tycker att nybörjarvänlighet sedan länge är en viktig poäng i just detta spel.
Jag kommer inte ihåg om det beskrivs, men gör det inte det så är det absolut en bra sak att förklara.
 

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,542
Location
Nirvana
Ok, jag förstår. Finns det även förslag på hur SL kan hantera en situation där spelarna inte gör något eller inte vet vad de ska göra? Det är inte nödvändigtvis samma sak som slumpmässiga möten. Joel Hines hade med ett sådant avsnitt i sin sandboxmodul Desert Moon of Karth. Jag tycker att det är en enkel men elegant lösning. Luka Rejec har också flera riktigt coola och smidiga sandboxlösningar i Ultraviolet Grasslands: Second Edition.
 
Last edited:

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Ok, jag förstår. Finns det även förslag på hur SL kan hantera en situation där spelarna inte gör något eller inte vet vad de ska göra?
Absolut, det kommer finnas sådana förslag och dessa kommer ha flera olika alternativ så att SL kan välja den som passar bäst för spelgruppen.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Ett mål som jag har för äventyret är inspirerat från tv-spelet Legend of Zelda: Breath of the wild. Skaparna till det spelet sa att de hade som mål att man skulle kunna befinna sig vartsomhelst i spelet och alltid se något i horisonten som verkar spännande att utforska. Jag vill ha en liknande princip i detta äventyr. Rollpersonerna ska kunna gå åt vilket håll de vill och alltid stöta på någonting spännande.

Det betyder också att det finns lite olika sätt för rollpersonerna att komma igång på. De börjar klassiskt nog i en liten by. De kan där låta sig rekryteras av en uppdragsgivare, eller lyssna efter rykten. Men de ska även kunna strunta i byn helt och ge sig iväg åt vilket håll de vill och ändå hitta något som krokar in dem i ett äventyr.

Detta leder till en sak jag tycker är viktigt i äventyr, förutom mycket frihet, nämligen omspelningsvärde. Jag vill att en spelgrupp ska kunna pela äventyret, klara det, spela om det något år senare och då få en helt ny upplevelse då de tar sig an det på ett helt annat sätt.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Har eventuellt hittat en person som vill måla omslagsbilden. Det är inte helt säkert att hon har tid, men jag håller tummarna då hon gör otroligt fina akvarellmålningar som verkligen passar den stämning som jag vill förmedla i äventyret! 🙂
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
143
Ser framemot äventyret. Det ligger på numera på "att gäjma listan". Jag tror jag har spelat ett av dina tidigare äventyr, eller är jag helt fel ute?

"30. Fågelskogens Främlingar"
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Ser framemot äventyret. Det ligger på numera på "att gäjma listan". Jag tror jag har spelat ett av dina tidigare äventyr, eller är jag helt fel ute?

"30. Fågelskogens Främlingar"
Jätteroligt att höra! Hoppas att du kommer uppskatta äventyret när det är färdigt 🙂

Ja precis, skrev det äventyret till Drakar och Demoner Trudvang i början på 2000-talet 🙂 Minns du om äventyret var en bra spelupplevelse?
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
143
Ja precis, skrev det äventyret till Drakar och Demoner Trudvang i början på 2000-talet 🙂 Minns du om äventyret var en bra spelupplevelse?
Jag spelade det för bara något år sedan i våran, fortfarande pågående, trudvang kampanj. Mycket bra stämning!! En stor anledning till att jag ser framemot ditt kommande äventyr. (y)
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,486
Jag spelade det för bara något år sedan i våran, fortfarande pågående, trudvang kampanj. Mycket bra stämning!! En stor anledning till att jag ser framemot ditt kommande äventyr. (y)
Åh vad roligt att höra!! Så kul att äventyret kan ge glädje så många år senare!! 😊😊
 
Top