DoD Marius Storfots sista plundring

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Har du ordentligt med tabeller för slumpmässiga möten? Kanske särskilda tabeller för olika områden (terränger) i fisktanken? Jag har bara skummat igenom tråden, men vid det här laget har du har säkert koll på vad som kan funka var.

För mig som har funderat en del på vad folk inte gillar med fisktank/sandbox (den modell jag själv föredrar), så försöker jag tänka på hur man tydligt kan erbjuda stöd till en SL som ställs inför spelare som inte vet vad de ska göra (utan räls). Det som gör räls bra i en del spelgrupper (de oerfarna och/eller de som inte har så mycket tid?) är ju att SL får ett räcke att hålla i. Jag tänker alltså att det kan finnas någon form av räcke (exempelvis i form av slumpmässiga möten, typ bomber) utan att fisktankens fördelar försvinner. Man kan släppa räcket om man vill.

I de äldre äventyren till Drakar och Demoner finns som du säkert vet ofta en del spelmässigt väl enkla möten (typ ”fem troll anfaller”). Men det går ju att göra mötena smartare och mer moderna, helst för att gestalta miljön och skapa nya (gärna oväntade och många olika) plothooks och kanske ledtrådar om det nu behövs. Själv tycker jag att det är svårt att skriva riktigt bra slumpmässiga möten (och inte bara halvbra), men det är klart att det går. Själv eftersträvar jag att göra det till en USP, inte bara pynt vid sidan av. Man kan se de slumpmässiga mötena som viktigare än platsbeskrivningarna - helt enkelt för att det i praktiken ofta blir så när man spelar?

Du verkar ju redan ha skapat hyfsat många SLP:er. Finns det någon vars existens (eller betydelse) inte är uppenbar tidigt? Jag gillar att ha någon betydelsefull slänga in som joker efter flera spelmöten. Kanske en vis person eller plötsligt inflygande drake som vet något väsentligt som ingen annan vet? Det kan ju funka som en på förhand given plottwist eller som ett mer förändrande dramatiskt slumpmässigt möte att slänga in om man tycker att det behövs.

Edit: Beskrivs begreppet sandbox/fisktank i Drakar och Demoners grundregler? Om inte, förklara vad du menar med begreppet inledningsvis i äventyret. Jag tycker att nybörjarvänlighet sedan länge är en viktig poäng i just detta spel. Bättre tips än denna post kan jag inte ge dig.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Har du ordentligt med tabeller för slumpmässiga möten? Kanske särskilda tabeller för olika områden (terränger) i fisktanken? Jag har bara skummat igenom tråden, men vid det här laget har du har säkert koll på vad som kan funka var.
Det kommer vara flera olika slags tabeller för slumpmässiga möten. Dels kommer det finnas en tabell för ”vanliga” möten, där man kan möta något ”enkelt”, exempelvis något djur. Vidare kommer det finnas en tabell för mer speciella möten. Dessa möten innefattar lite mer intressanta SLP’s som kan vara fiender men inte behöver vara det. Väldigt få av de mötena är av slaget ”de anfaller”.

För mig som har funderat en del på vad folk inte gillar med fisktank/sandbox (den modell jag själv föredrar), så försöker jag tänka på hur man tydligt kan erbjuda stöd till en SL som ställs inför spelare som inte vet vad de ska göra (utan räls). Det som gör räls bra i en del spelgrupper (de oerfarna och/eller de som inte har så mycket tid?) är ju att SL får ett räcke att hålla i. Jag tänker alltså att det kan finnas någon form av räcke (exempelvis i form av slumpmässiga möten, typ bomber) utan att fisktankens fördelar försvinner. Man kan släppa räcket om man vill.
Det kommer finnas tips till hur man spelar äventyret öppet, men det kommer även finnas ett ”räcke” i form av ett förslag på ett händelseförlopp ifall spelledaren vill spela lite mindre öppet.

Du verkar ju redan ha skapat hyfsat många SLP:er. Finns det någon vars existens (eller betydelse) inte är uppenbar tidigt? Jag gillar att ha någon betydelsefull slänga in som joker efter flera spelmöten. Kanske en vis person eller plötsligt inflygande drake som vet något väsentligt som ingen annan vet? Det kan ju funka som en på förhand given plottwist eller som ett mer förändrande dramatiskt slumpmässigt möte att slänga in om man tycker att det behövs.
Det kommer finnas en hel del SLP’s som inte är uppenbara tidigt utan som kräver att rollpersonerna själva hittar dem. De kan eventuellt ha hört ett rykte om någon av SLP:erna (det ska finnas en ryktestabell också) men det eventuella ryktet behöver inte ge en sann bild av SLP’n.

Edit: Beskrivs begreppet sandbox/fisktank i Drakar och Demoners grundregler? Om inte, förklara vad du menar med begreppet inledningsvis i äventyret. Jag tycker att nybörjarvänlighet sedan länge är en viktig poäng i just detta spel.
Jag kommer inte ihåg om det beskrivs, men gör det inte det så är det absolut en bra sak att förklara.
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
Ok, jag förstår. Finns det även förslag på hur SL kan hantera en situation där spelarna inte gör något eller inte vet vad de ska göra? Det är inte nödvändigtvis samma sak som slumpmässiga möten. Joel Hines hade med ett sådant avsnitt i sin sandboxmodul Desert Moon of Karth. Jag tycker att det är en enkel men elegant lösning. Luka Rejec har också flera riktigt coola och smidiga sandboxlösningar i Ultraviolet Grasslands: Second Edition.
 
Last edited:

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Ok, jag förstår. Finns det även förslag på hur SL kan hantera en situation där spelarna inte gör något eller inte vet vad de ska göra?
Absolut, det kommer finnas sådana förslag och dessa kommer ha flera olika alternativ så att SL kan välja den som passar bäst för spelgruppen.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Ett mål som jag har för äventyret är inspirerat från tv-spelet Legend of Zelda: Breath of the wild. Skaparna till det spelet sa att de hade som mål att man skulle kunna befinna sig vartsomhelst i spelet och alltid se något i horisonten som verkar spännande att utforska. Jag vill ha en liknande princip i detta äventyr. Rollpersonerna ska kunna gå åt vilket håll de vill och alltid stöta på någonting spännande.

Det betyder också att det finns lite olika sätt för rollpersonerna att komma igång på. De börjar klassiskt nog i en liten by. De kan där låta sig rekryteras av en uppdragsgivare, eller lyssna efter rykten. Men de ska även kunna strunta i byn helt och ge sig iväg åt vilket håll de vill och ändå hitta något som krokar in dem i ett äventyr.

Detta leder till en sak jag tycker är viktigt i äventyr, förutom mycket frihet, nämligen omspelningsvärde. Jag vill att en spelgrupp ska kunna pela äventyret, klara det, spela om det något år senare och då få en helt ny upplevelse då de tar sig an det på ett helt annat sätt.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Första skiss på kartan över området där äventyret utspelar sig. Så tidig skiss att utomstående nog inte ser vad det ska föreställa 😄IMG_6478.jpeg
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Har eventuellt hittat en person som vill måla omslagsbilden. Det är inte helt säkert att hon har tid, men jag håller tummarna då hon gör otroligt fina akvarellmålningar som verkligen passar den stämning som jag vill förmedla i äventyret! 🙂
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
147
Ser framemot äventyret. Det ligger på numera på "att gäjma listan". Jag tror jag har spelat ett av dina tidigare äventyr, eller är jag helt fel ute?

"30. Fågelskogens Främlingar"
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Ser framemot äventyret. Det ligger på numera på "att gäjma listan". Jag tror jag har spelat ett av dina tidigare äventyr, eller är jag helt fel ute?

"30. Fågelskogens Främlingar"
Jätteroligt att höra! Hoppas att du kommer uppskatta äventyret när det är färdigt 🙂

Ja precis, skrev det äventyret till Drakar och Demoner Trudvang i början på 2000-talet 🙂 Minns du om äventyret var en bra spelupplevelse?
 

Lirarn

Veteran
Joined
14 Feb 2015
Messages
147
Ja precis, skrev det äventyret till Drakar och Demoner Trudvang i början på 2000-talet 🙂 Minns du om äventyret var en bra spelupplevelse?
Jag spelade det för bara något år sedan i våran, fortfarande pågående, trudvang kampanj. Mycket bra stämning!! En stor anledning till att jag ser framemot ditt kommande äventyr. (y)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Jag spelade det för bara något år sedan i våran, fortfarande pågående, trudvang kampanj. Mycket bra stämning!! En stor anledning till att jag ser framemot ditt kommande äventyr. (y)
Åh vad roligt att höra!! Så kul att äventyret kan ge glädje så många år senare!! 😊😊
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Som jag tidigare berättade, skriver mycket om magiska föremål i äventyret just nu. Främst texter som rollpersonerna kan hitta om de söker efter information om föremålet i byns bibliotek. Här är en text man kan hitta om en av spelets viktigaste föremål:

Farlon den Vises spegel
För ca. 500 år sedan levde en trollkarl vid namn Farlon den Vise i Arpanas norra trakter. Han hade sedan länge sökt sig bort från landets magiska akademier då han ansåg att hans kunskap var långt överskriden vad han där kunde lära (vilket också var sant). Istället inrättade han sig i ett övergivet torn på ett av Digerbergets klippor, där han med närmast febril passion ägnade sig åt att nysta upp magins hemligheter och binda dessa i fysiska föremål.

Många sällsamma magiska tingestar skapades i Farlons torn, men inget mer förundransvärd än hans magiska spegel. Enligt ryktena lyckades magikern fånga sjäva månens ljus och binda det i spegelglaset, vilket gav den förmågan att skåda in i framtiden, om man bara sade rätt trollformel. Farlon använde spegeln för att skaffa sig den kunskap nödvändig för honom att utveckla sina magiska förmågor, och många var de förunderliga ting som med hjälp av spegeln skapades i Farlon den Vises torn.

Den magiska spegeln var dock inte enbart ett mirakulöst föremål, utan även ett svårt test. Att använda spegeln vårdslöst kunde nämligen få fasansfulla konsekvenser. Farlon anv’nde spegeln klokt och med avvägning i ett antal år, men tillslut övermannades han av sin nyfikenhet och bad spegeln om något ödesdigert, nämligen att visa honom sin egen framtid. Exakt vad han såg förtäljer inte historierna, men det var så fruktansvärt att han lämnade sitt torn och begav sig ut i världen i hopp om att förhindra det öde han tillskrivits. Vad som sedan blev av honom är inte säkert, men de flesta är övertygade om att han på grund av sig avfärd blev offer för det hemska öde han försökte undvika.

Cirka 200 år senare fann Egwell Silverklinga Farlons torn på en av hennes många resor. I tornet hittade hon både den magiska spegeln samt boken med de många trollformler som aktiverade spegeln. Hon beslutade sig för att inte begå samma misstag som Farlon gjort utan använda spegeln klokt och bara i stunder av nöd. Därför bestämde hon att den enda trollformel som fick sägas till spegeln var den som varnade för annalkande hot. På så sätt kunde Klippsunde vara säkra på att aldrig bli överrumplade av anfallande fiender. Hon lät gravera in just denna trollformel i spegelns övre ram. Om hon sedan förstörde eller gömde boken med de övriga trollformlerna vet man inte säkert.

Vart spegeln finns nu är inte helt säkert. En del menar att den säkerligen finns i det vakttorn som Egwell lät upprätta för att speja över Gryningsviken efter annalkande faror. Det torde ju vara en plats där en tingest avsedd att varna för faror gör bäst nytta. Enligt många rykten är dock tornet numera bebott av blodtörstiga bestar, vilket lett till att få vågat sig dit för att finna spegeln och ännu färre har återvänt med livet i behåll.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Omslagsillustratören har visat sin första skiss. Det ser riktigt fint ut!! Ska bli spännande att se hur allt kommer se ut i färg 🙂
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Har skrivit hela 50 sidor nu 🙂

En sak som jag känner mig riktigt nöjd med är äventyrets sidouppdrag. Att klara en del av dessa ger konsekvenser som försvårar för rollpersonerna. Det gäller alltså för rollpersonerna att verkligen tänka efter innan de tackar ja till ett sidouppdrag. Berättar uppdragsgivaren hela sanningen? Vad är dennes intentioner? Och så vidare.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Lite allmänna nyheter:

Jag gissar att textmängden i dokumentet jag skriver kommer att hamna på minst 80 sidor, förmodligen närmare 100. Sen kommer nog den färdiga produkten bli betydligt längre i och med bilder, kartor etc.
Jag har två dungeons kvar att beskriva. En av dessa är en labyrint, en slags dungeun jag är mycket förtjust i! Ska bli kul att komma på vad för faror som kan finnas däri.
Saker som jag i övrigt har kvar att skriva är en handfull sidouppdrag, några viktiga platser, några möten, några magiska föremål. Och lite annat smått och gott.
Jag kommer förmodligen rita alla kartor själv för hand, vilket lär ta sin tid. Som det ser ut nu så gör jag ju även alla illustrationer (utom omslaget) själv, vilket kommer ta ännu mer tid.

Tidigare har jag ju skrivit att äventyret ska gå att klara helt utan strid vilket jag även skrivit i äventyret. Tekniskt sett stämmer det, men det kräver att spelarna har väldigt tur med mötestabellen. Så jag tror jag ska ändra den formuleringen till typ “de allra flesta hinder går att klara utan strid”.

Jag funderar lite kring speltest och hur mycket ett sådant egentligen ger. Detta äventyr är extremt fritt och upplagd så att ingen genomspelning blir den andra lik. Man kan göra saker i olika ordning, välja vilka som ska vara ens vänner och fiender etc. vilket påverkar genomspelningen. Det innebär ju att ett speltest säger en del om de val som just den spelgruppen gjorde men inte så mycket om alla andra eventuella val. Kanske en frågeställning som förtjänar en egen tråd.

Jag velar lite fram och tillbaka mellan kickstarter och print on demand. Å ena sidan vore en kickstarter kul att försöka sig på, har aldrig gjort en sådan. Å andra sidan brukar ju en kickstarter kräva lite högre kvalitet på exempelvis illustrationer. Och jag känner dessutom att det var väldigt bussigt att @Mekanurg lät mig låna karaktären Marius Storfot och då känns det inte helt rätt att tjäna pengar på det om nu kickstartern mot all förmodan skulle gå plus utöver utgifter.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Omslagsbilden är snart färdig, illustratören har bara lite finjusteringar kvar att göra. Tycker den blir riktigt fin! Den lutar verkligen åt sagohållet, vilket tilltalar mig 🙂
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
284
Location
Jönköping
Det här lovar många goda och spännande speltimmar. Ser fram emot ett färdigt äventyr :)

Bra skrivet och påhittiga sidouppdrag, gillar framför allt det med borgmästaren :)
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,903
Det här lovar många goda och spännande speltimmar. Ser fram emot ett färdigt äventyr :)

Bra skrivet och påhittiga sidouppdrag, gillar framför allt det med borgmästaren :)
Tack så jättemycket!! 🙂 Vad roligt att höra att du tycker äventyret verkar spännande! Hoppas att de andra sidouppdragen också kommer uppskattas 🙂 Äventyret börjar sakta men säkert bli färdigställas. Det är väldigt många kartor som sedan ska färdigställas, men då finns ju tid för korrekturläsning under tiden.
 
Top