Oscar Silferstjerna
Doktor Snuggles urmakare
Har du ordentligt med tabeller för slumpmässiga möten? Kanske särskilda tabeller för olika områden (terränger) i fisktanken? Jag har bara skummat igenom tråden, men vid det här laget har du har säkert koll på vad som kan funka var.
För mig som har funderat en del på vad folk inte gillar med fisktank/sandbox (den modell jag själv föredrar), så försöker jag tänka på hur man tydligt kan erbjuda stöd till en SL som ställs inför spelare som inte vet vad de ska göra (utan räls). Det som gör räls bra i en del spelgrupper (de oerfarna och/eller de som inte har så mycket tid?) är ju att SL får ett räcke att hålla i. Jag tänker alltså att det kan finnas någon form av räcke (exempelvis i form av slumpmässiga möten, typ bomber) utan att fisktankens fördelar försvinner. Man kan släppa räcket om man vill.
I de äldre äventyren till Drakar och Demoner finns som du säkert vet ofta en del spelmässigt väl enkla möten (typ ”fem troll anfaller”). Men det går ju att göra mötena smartare och mer moderna, helst för att gestalta miljön och skapa nya (gärna oväntade och många olika) plothooks och kanske ledtrådar om det nu behövs. Själv tycker jag att det är svårt att skriva riktigt bra slumpmässiga möten (och inte bara halvbra), men det är klart att det går. Själv eftersträvar jag att göra det till en USP, inte bara pynt vid sidan av. Man kan se de slumpmässiga mötena som viktigare än platsbeskrivningarna - helt enkelt för att det i praktiken ofta blir så när man spelar?
Du verkar ju redan ha skapat hyfsat många SLP:er. Finns det någon vars existens (eller betydelse) inte är uppenbar tidigt? Jag gillar att ha någon betydelsefull slänga in som joker efter flera spelmöten. Kanske en vis person eller plötsligt inflygande drake som vet något väsentligt som ingen annan vet? Det kan ju funka som en på förhand given plottwist eller som ett mer förändrande dramatiskt slumpmässigt möte att slänga in om man tycker att det behövs.
Edit: Beskrivs begreppet sandbox/fisktank i Drakar och Demoners grundregler? Om inte, förklara vad du menar med begreppet inledningsvis i äventyret. Jag tycker att nybörjarvänlighet sedan länge är en viktig poäng i just detta spel. Bättre tips än denna post kan jag inte ge dig.
För mig som har funderat en del på vad folk inte gillar med fisktank/sandbox (den modell jag själv föredrar), så försöker jag tänka på hur man tydligt kan erbjuda stöd till en SL som ställs inför spelare som inte vet vad de ska göra (utan räls). Det som gör räls bra i en del spelgrupper (de oerfarna och/eller de som inte har så mycket tid?) är ju att SL får ett räcke att hålla i. Jag tänker alltså att det kan finnas någon form av räcke (exempelvis i form av slumpmässiga möten, typ bomber) utan att fisktankens fördelar försvinner. Man kan släppa räcket om man vill.
I de äldre äventyren till Drakar och Demoner finns som du säkert vet ofta en del spelmässigt väl enkla möten (typ ”fem troll anfaller”). Men det går ju att göra mötena smartare och mer moderna, helst för att gestalta miljön och skapa nya (gärna oväntade och många olika) plothooks och kanske ledtrådar om det nu behövs. Själv tycker jag att det är svårt att skriva riktigt bra slumpmässiga möten (och inte bara halvbra), men det är klart att det går. Själv eftersträvar jag att göra det till en USP, inte bara pynt vid sidan av. Man kan se de slumpmässiga mötena som viktigare än platsbeskrivningarna - helt enkelt för att det i praktiken ofta blir så när man spelar?
Du verkar ju redan ha skapat hyfsat många SLP:er. Finns det någon vars existens (eller betydelse) inte är uppenbar tidigt? Jag gillar att ha någon betydelsefull slänga in som joker efter flera spelmöten. Kanske en vis person eller plötsligt inflygande drake som vet något väsentligt som ingen annan vet? Det kan ju funka som en på förhand given plottwist eller som ett mer förändrande dramatiskt slumpmässigt möte att slänga in om man tycker att det behövs.
Edit: Beskrivs begreppet sandbox/fisktank i Drakar och Demoners grundregler? Om inte, förklara vad du menar med begreppet inledningsvis i äventyret. Jag tycker att nybörjarvänlighet sedan länge är en viktig poäng i just detta spel. Bättre tips än denna post kan jag inte ge dig.
Last edited: