(Jag har säkert svarat såhär tidigare)
Många köpäventyr har premissen att RP behöver komma in och lösa ett problem för någon annan mot en ekonomisk kompensation. Tycker incitamentet med en "guldmynts-transaktion är jättetråkigt, och tycker spelarna också det så skulle de (iaf teoretiskt sätt) kunna tacka nej. Då borrar jag hellre i incitamentet hos uppdragsgivaren, vilket nästan alltid är mer intressant och möblerar om så det är RP själva som har detta incitament.
Ett exempel jag minns är när jag bollade det
HÄR konventsäventyr med författaren där inledningen egentligen skulle varit att RP som förbiresande fick uppdraget att reda ut en arvstvist. Jag föreslog istället att det var RP som var parterna i arvstvisten, vilket jag tror gjorde äventyret mycket mer intressant.
Har själv provat det här lite i Mutant UA-kampanjen där RP istället för att få uppdraget att mot ekonomisk ersättning hitta robotskallen åt Översten, istället tar Överstens roll och själva har behov av att hitta skallen (och därmed dras in mycket djupare i den fortsatta berättelsen).
När det gäller tråkig inledning... tycker jag som sagt ekonomisk kompensation är trist. Ogillar även "låtsasvalet" RP har i inledningen att acceptera uppdraget (för om de inte accepterar blir det ju inget äventyr). En DoDT-kampanj (minns ej namnet, Vattnaskymmel?) inleds med att RP är fångar och måste ljuga om att de kan hjälpa de som fängslat dem, och om de inte fattar det eller vägrar så dör de, vilket iofs vrider lite på hur man får uppdraget, men ogillar starkt att det annars leder till döden. Då hade det varit bättre att inleda in medias res där RP redan ljugit. Ett val som ändå inte är något val tycker jag kan berättas som inledning istället.
Personligen gillar jag inledningar som öppnar för möjligheter utan att pressa dem på RP. Döda Skogen och Svavelvinter är hyffsade sådana exempel (även om det finns uppdragsgivare även där). Det är kul att som spelare få möjlighet till dessa val och lite mer av känslan att man redan från start i äventyret har bestämmanderätt över vad RP väljer att göra. Det är också detta som gör att jag gillar spel där RP har personlig drivkraft/mål som kan få inflytande över vilka val RP gör när inledningen är mer öppen.
En eventuell nackdel jag lyssnat in från spelarna i en öppnare/friare inledning är att det kan bli övermäktigt för dem att bestämma i vilken av alla trådar de skall börja med. Så blev det i Svavelvinter där de inledningsvis hade ett smuggeluppdrag, men blev snabbt involverade i Kmordadruiden Perrima´s uppdrag och ungefär samtidigt kom i kontakt med frihetsrörelsen och deras kuppförsök.