Oraklets fyra ögon har en av de bästa spelöppningar någonsin tycker jag! Oväntat men inte på ett krystat sätt.
Jo, den är nog den bästa man sett. Tack @BriorOraklets fyra ögon har en av de bästa spelöppningar någonsin tycker jag! Oväntat men inte på ett krystat sätt.
Fast här saknas det något...Fredrik och Blossoms äktenskap är egentligen mer eller mindre dött, men de har beslutat sig för att hänga ihop för Antons skull. Om ett år går han ut gymnasiet och flyttar hemifrån. Men när Elvira flyttar in i lägenheten bredvid blir både Blossom och Fredrik blixtförälskade.
Medhåll, även om den inte ger RP så många valmöjligheter.Oraklets fyra ögon har en av de bästa spelöppningar någonsin tycker jag! Oväntat men inte på ett krystat sätt.
Ingen direkt kritik mot någon ovan, för vi har alla gjort det och gör det hela tiden.Oraklets fyra ögon har en av de bästa spelöppningar […]
Sorry, jag länkade till spelöppningen så att alla som inte kände till den skulle kunna läsa den. Men jag berättar den gärna också om du inte vill läsa länken.Ingen direkt kritik mot någon ovan, för vi har alla gjort det och gör det hela tiden.
Meen … ogillar egentligen när man inte skriver ut vad man syftar på och förväntar sig ”inside info” (har hört, har läst, vet vad den förkortningen betyder och så vidare…). Men, ja.
Det här tycker jag är det bästa. Jag gjorde något liknande men RP var utredare för Åhoj Express och hade som uppdrag att undersöka attacken mot diligensen. Dessutom var de djupt involverade i Pirit så det dröjde inte länge innan det var mobsters och rubbitar för hela slanten!Har själv provat det här lite i Mutant UA-kampanjen där RP istället för att få uppdraget att mot ekonomisk ersättning hitta robotskallen åt Översten, istället tar Överstens roll och själva har behov av att hitta skallen (och därmed dras in mycket djupare i den fortsatta berättelsen).
Det är lugnt, mest en påminnelse… som även gäller mig själv!Sorry, jag länkade till spelöppningen så att alla som inte kände till den skulle kunna läsa den. Men jag berättar den gärna också om du inte vill läsa länken.
Start things off by being as unsubtle as possible—take one of your story questions, come up with something that will bring the question into sharp relief, and hit your players over the head with it as hard as you can.
Ja, nånstans tänker jag att det ligger lite på spelarna att skapa rollpersoner som redan har en inre motivation att ge sig in i den typ av äventyr som SL tänkt förbereda. Även här hjälper det ju såklart om spelet redan ger sådana "prompter" under rollpersonsskapandet att alla RP automatiskt har motivation, men inget hindrar spelare från att göra så ändå.Om äventyrsskaparen eller SL behöver hitta på något för att kroka in spelarna, tycker jag man är fel ute redan där. När vi sätter oss vid spelbordet är det ju för att spela något i det valda rollspelet. Behöver man ytterligare motivation för att slänga in sin rollperson i det "något" kan man, i mitt tycke, lika gärna gå hem.
...och varför ha mekanik + tekniker när man lika gärna kan ha spelstrukturer?Om man har spelledar tips, bör man ha spelartips …