Som spelare gillar jag inte rälsade äventyr, men jag gillar rälsade inledningar.
På en kampanj vill jag gärna ha ett par inledande scener med rejält mycket bakgrundsinformation (var är vi? vad händer i världen? vad finns det för viktiga personer? vad finns det för trådar att börja nysta i?). För min del kan de första scenerna vara helt utan möjlighet att påverka (men gärna med möjlighet att karaktärsspela lite). Sedan släpper SL gradvis kontrollen och det blir fritt fram. Då är alla igång och det går av bara farten. Varje deläventyr får gärna sluta på ett sådant sätt att fortsättningen är mer eller mindre given (det kan gärna finnas flera alternativa fortsättningar, men det är tråkigt om det blir för mycket "omstart").
Är det ett fristående äventyr så är det bra att minska ner inledningen, men lite rälsning för att sätta bollen i rullning tycker jag är trevligt.
När jag spelleder så kör jag alltid kampanjer och jag har alltid mycket muller (katastrofer, tronföljningsbråk, krig, svält, epidemier, festivaler, etc.) i världen. Det rycker med spelarna på ett eller annat sätt. De senaste två fantasy-kampanjerna har börjat med midsommarfest (bröllop har också förekommit tidigare) där någonting går snett. Det är ett perfekt sätt att börja på för då kan man först få lite karaktärsspelande under dagen (tävlingar, fest, lekar, förälskelser, etc.) där spelarna kan bekanta sig med rollpersonerna, omgivningen och reglerna. Och sen under kvällstimmarna så händer något och äventyret är igång