Mothership -- varför?

Joined
20 Oct 2023
Messages
536
Vad som däremot inte riktigt tilltalar mig är bestiariet, Contact Reports.
Jag gillade Contact Reports väldigt mycket, men det känns lite mer som den existerar i gränslandet mellan konstfanzine och bestiarium. På så sätt sticker den ut lite och kan nog initialt vara svår att använda. Men jag tänker att snarare än klassisk "monsterbok" så fungerar den mer som inspiration/äventyrsfrön man kan bygga scenarion runt.
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,725
Location
Nirvana
Jag gillade Contact Reports väldigt mycket, men det känns lite mer som den existerar i gränslandet mellan konstfanzine och bestiarium. På så sätt sticker den ut lite och kan nog initialt vara svår att använda. Men jag tänker att snarare än klassisk "monsterbok" så fungerar den mer som inspiration/äventyrsfrön man kan bygga scenarion runt.
Jo, det är kanske så den är tänkt att funka. Men fick du spontant idéer av att läsa häftet? Jag fick inte det utan kände mer att jag borde hitta på eget istället.

Möjligen har jag en speciell ingång eftersom jag ofta - både i rollspel och annan fiktion - inte tycker att utomjordiskt liv framställs som tillräckligt märkligt och intressant. Det finns så många mänskligt skapade premisser som jag önskar att fler (även jag) kunde vara bättre på att ifrågasätta. Jag funderar exempelvis på varför många verkar ta för givet att utomjordiska civilisationer bör vara intresserade av att kommunicera med människor. Det förutsätter en massa tankegods som jag inte tycker är självklart. För mig är det mer fascinerande med utomjordiska civilisationer som inte är mer avancerade versioner av vår egen, utan istället är baserade på en helt annan typ av intelligens. Eller kanske inte ens på intelligens över huvud taget. En del varelser skulle kunna ha en enda stor fördel: förmågan att kunna överleva i stort sett var som helst. Vad innebär det i tidsperspektiv på några miljarder år?
 
Last edited:
Joined
20 Oct 2023
Messages
536
Jo, det är kanske så den är tänkt att funka. Men fick du spontant idéer av att läsa häftet? Jag fick inte det utan kände mer att jag bör hitta på eget istället.
Ja det tycker jag nog att jag fick, men blev som sagt nog mer inspirerad att skapa nya monster/varelser/fenomen än att använda de som finns med, men inget det blivit något konkret av än. Överlag har nog äventyrsmaterialet varit mer inspirerande att läsa trots allt.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,762
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jo, det är kanske så den är tänkt att funka. Men fick du spontant idéer av att läsa häftet? Jag fick inte det utan kände mer att jag bör hitta på eget istället.

Möjligen har jag en speciell ingång eftersom jag ofta - både i rollspel och annan fiktion - inte tycker att utomjordiskt liv framställs som tillräckligt märkligt och intressant. Det finns så många mänskligt skapade premisser som jag önskar att fler (även jag) borde vara bättre på att ifrågasätta. Jag funderar exempelvis på varför många verkar ta för givet att utomjordiska civilisationer bör vara intresserade av att kommunicera med människor. Det förutsätter en massa tankegods som jag inte tycker är självklart. För mig är det mer fascinerande med utomjordiska civilisationer som inte är mer avancerade versioner av vår egen, utan istället är baserade på en helt annan typ av intelligens. Eller kanske inte ens på intelligens över huvud taget. En del varelser skulle kunna ha en enda stor fördel: förmågan att kunna överleva i stort sett var som helst. Vad innebär det i tidsperspektiv på flera miljarder år?
Har du läst Blindsight av Peter Watts? Där sker en first contact med en art som är avancerade verktygsanvändare men som komplett saknar självmedvetande. De är duktiga på att organisera och bygga saker, men det är liksom "ingen hemma i huvet". Delvis lika oss, men också våra fullständiga motsatser.

Edit: Ursäkta OT.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,725
Location
Nirvana
Har du läst Blindsight av Peter Watts? Där sker en first contact med en art som är avancerade verktygsanvändare men som komplett saknar självmedvetande. De är duktiga på att organisera och bygga saker, men det är liksom "ingen hemma i huvet". Delvis lika oss, men också våra fullständiga motsatser.
Aldrig hört talas om! Ska definitivt kolla upp den boken. Det är precis sånt jag tänker på - jag fattar inte varför liv på andra liv ens skulle ha egna ”jag” eller ens vilja skicka meddelanden till okänt liv på andra planeter. De kanske ser sig själva som kompletta och därför inte betraktar andra som intressanta?

I mina ögon är det fullt möjligt att mänskligheten är kosmiskt helt perifer. Jag tar det inte heller för givet att varelser på andra planeter över huvud taget vill oss något. Ett minst lika rimligt alternativ är att de, på goda grunder, är livrädda för oss. Det är vi som är monstren.

Edit: Det är möjligt att jag svävar iväg lite nu, men det här är relevant när det gäller förväntningar på ett bestiarium till Mothership.
 
Last edited:

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,725
Location
Nirvana
Jag funderar på Mothership -- är det ett spel som jag, en rutinerad spelmakare, kan ha nytta av? Vad har Mothership som inte finns i andra SF-spel såsom Traveller, Blue Planer eller Coriolis?
Som redan konstaterats har det släppts ganska många tredjepartsprodukter till Mothership. En av de mer ambitiösa och uppmärksammade är Hull Breach. Det är en tjock antologi, som är möjlig att använda som en större kampanj om man vill det. Recensionerna på nätet har över lag varit positiva. Personligen tycker jag dock att stilen är ojämn och spretig. Det finns guldkorn, men också mycket jag inte riktigt förstår poängen med. Jag föredrar en mer enhetlig stil, men det är nog svårt att uppnå när många medverkar.

 
Last edited:
Top