Så rätt ofta stöter jag på formuleringar om att det ena eller det andra inte vore kul eller inte funkar i rollspel. Nyligen har jag sett kommentarer om modern drönarstrid, om att spela ut ett års belägring, eller novellen Att döda ett barn. I princip alltid blir min reaktion ”det där låter ju betydligt roligare än det ni pratar om”, och ofta har jag spelat exakt den grejen och haft kul. Jag har inte spelat modern drönarstrid, men ett års belägring är ju Montsegur 1244, och det har jag spelat säkert 20 gånger, och Att döda ett barn har jag kört i Psychodrame, fast inte ett överkört barn, utan ett som omkom i en brand. Och modern drönarstrid låter mycket mer rollspelsvänligt än närstrid med vapen.
Fenomenet i sig är inte så konstigt, eftersom när folk säger ”rollspel” så inkluderas inte den sortens spel jag spelar. När man säger ”X funkar inte i rollspel” så är det underförstått att man pratar om rollspel med en spelledare, där varje annan spelare har en varsin rollperson som tillsammans bildar en grupp äventyrare/problemlösare/mysterieutredare, där spelarna endast har kontroll över sin egen rollpersons handlingar, där man spelar åtminstone delvis för att vinna (spelarna söker rollpersonernas framgång), och där rollpersonernas kompetenser är definierade med siffervärden och man använder slump för att se om de lyckas med sina handlingar.
Det där är ju en extremt liten och snäv del av möjlighetsrymden ”rollspel”, men det är ju den ojämförligt populäraste delen, så det är inte så underligt att det är vad folk menar när de säger ”rollspel”.
Poängen med tråden är inte att klaga på ovanstående, utan att fiska efter andra saker som folk tänker ”inte funkar” eller ”inte vore kul” i rollspel, men som kanske funkar i andra medier eller egentligen borde kunna vara givande. Och kanske även filosofera lite över hur man kunde göra det.
Så vad har ni för exempel på saker ni tänkt att det inte skulle funka i rollspel?
Fenomenet i sig är inte så konstigt, eftersom när folk säger ”rollspel” så inkluderas inte den sortens spel jag spelar. När man säger ”X funkar inte i rollspel” så är det underförstått att man pratar om rollspel med en spelledare, där varje annan spelare har en varsin rollperson som tillsammans bildar en grupp äventyrare/problemlösare/mysterieutredare, där spelarna endast har kontroll över sin egen rollpersons handlingar, där man spelar åtminstone delvis för att vinna (spelarna söker rollpersonernas framgång), och där rollpersonernas kompetenser är definierade med siffervärden och man använder slump för att se om de lyckas med sina handlingar.
Det där är ju en extremt liten och snäv del av möjlighetsrymden ”rollspel”, men det är ju den ojämförligt populäraste delen, så det är inte så underligt att det är vad folk menar när de säger ”rollspel”.
Poängen med tråden är inte att klaga på ovanstående, utan att fiska efter andra saker som folk tänker ”inte funkar” eller ”inte vore kul” i rollspel, men som kanske funkar i andra medier eller egentligen borde kunna vara givande. Och kanske även filosofera lite över hur man kunde göra det.
Så vad har ni för exempel på saker ni tänkt att det inte skulle funka i rollspel?