”X funkar inte i rollspel”

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Så rätt ofta stöter jag på formuleringar om att det ena eller det andra inte vore kul eller inte funkar i rollspel. Nyligen har jag sett kommentarer om modern drönarstrid, om att spela ut ett års belägring, eller novellen Att döda ett barn. I princip alltid blir min reaktion ”det där låter ju betydligt roligare än det ni pratar om”, och ofta har jag spelat exakt den grejen och haft kul. Jag har inte spelat modern drönarstrid, men ett års belägring är ju Montsegur 1244, och det har jag spelat säkert 20 gånger, och Att döda ett barn har jag kört i Psychodrame, fast inte ett överkört barn, utan ett som omkom i en brand. Och modern drönarstrid låter mycket mer rollspelsvänligt än närstrid med vapen.

Fenomenet i sig är inte så konstigt, eftersom när folk säger ”rollspel” så inkluderas inte den sortens spel jag spelar. När man säger ”X funkar inte i rollspel” så är det underförstått att man pratar om rollspel med en spelledare, där varje annan spelare har en varsin rollperson som tillsammans bildar en grupp äventyrare/problemlösare/mysterieutredare, där spelarna endast har kontroll över sin egen rollpersons handlingar, där man spelar åtminstone delvis för att vinna (spelarna söker rollpersonernas framgång), och där rollpersonernas kompetenser är definierade med siffervärden och man använder slump för att se om de lyckas med sina handlingar.

Det där är ju en extremt liten och snäv del av möjlighetsrymden ”rollspel”, men det är ju den ojämförligt populäraste delen, så det är inte så underligt att det är vad folk menar när de säger ”rollspel”.

Poängen med tråden är inte att klaga på ovanstående, utan att fiska efter andra saker som folk tänker ”inte funkar” eller ”inte vore kul” i rollspel, men som kanske funkar i andra medier eller egentligen borde kunna vara givande. Och kanske även filosofera lite över hur man kunde göra det.

Så vad har ni för exempel på saker ni tänkt att det inte skulle funka i rollspel?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Om du har kul när du spelar Att döda ett barn - rollspelet, tror jag att något har gått snett. Det kan förstås finnas andra behållningar med det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,258
Location
Rissne
Så vad har ni för exempel på saker ni tänkt att det inte skulle funka i rollspel?
Navigering i fysisk miljö. Alltså det där specifika roliga när man spelar spel som Prince of Persia eller I Am Alive, där utmaningen är att klättra runt bland olika ruiner och försöka hitta rätt väg.

Man kan ju såklart lösa det på det tråkigaste sättet och bara slå ett antal tärningsslag mot "Klättra", men det är inte riktigt det jag menar. Jag vill ju åt en väldigt specifik typ av att "få känna sig klurig".

Jag har funderat på det här i rätt många år nu, men har landat i att rollspel nog i mina ögon helt enkelt är ganska dåligt på just sånt som bygger på en hög grad av specifik fysikalitet – där det blir viktigt in i minsta detalj att vi har exakt samma bild av den fysiska miljön kring rollpersonerna.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Om du har kul när du spelar Att döda ett barn - rollspelet, tror jag att något har gått snett. Det kan förstås finnas andra behållningar med det.
Jag är van vid att använda ordet ”kul” för en givande rollspelsaktivitet, oavsett om den handlar om att spela ut sorg och drama eller den mer konventionellt ”roliga” aktiviteten att låtsas hugga ihjäl folk med skarpa tillhyggen. Läs det som ”givande” om du föredrar.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,391
Location
Helsingborg
En svår grej att få till i rollspel är engagerade rymdskeppsstrider mellan kolossala skepp. Det går att lösa för att få till engagerande beskrivningar men det är svårare att lösa mekaniskt utan att göra det till ett fullskaligt brädspel eller att alla spelar samma rollperson (skeppet) men en kontrollerar skyttearmen, en benen och en tredje huvudet.

Jag hade velat inkorporera mer AR och mobiltelefoner utan att det känns forcerat, något som tar tid att plocka med eller "en del vid sidan av".
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,068
Navigering i fysisk miljö. Alltså det där specifika roliga när man spelar spel som Prince of Persia eller I Am Alive, där utmaningen är att klättra runt bland olika ruiner och försöka hitta rätt väg.

Man kan ju såklart lösa det på det tråkigaste sättet och bara slå ett antal tärningsslag mot "Klättra", men det är inte riktigt det jag menar. Jag vill ju åt en väldigt specifik typ av att "få känna sig klurig".

Jag har funderat på det här i rätt många år nu, men har landat i att rollspel nog i mina ögon helt enkelt är ganska dåligt på just sånt som bygger på en hög grad av specifik fysikalitet – där det blir viktigt in i minsta detalj att vi har exakt samma bild av den fysiska miljön kring rollpersonerna.
Vi försökte lösa det här problemet i Neotech-äventyret Blodig Asfalt som till stor del handlar om att manövrera en motorcykel i över 200 km/h samtidigt som man bedriver en utredning.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Navigering i fysisk miljö. Alltså det där specifika roliga när man spelar spel som Prince of Persia eller I Am Alive, där utmaningen är att klättra runt bland olika ruiner och försöka hitta rätt väg.

Man kan ju såklart lösa det på det tråkigaste sättet och bara slå ett antal tärningsslag mot "Klättra", men det är inte riktigt det jag menar. Jag vill ju åt en väldigt specifik typ av att "få känna sig klurig".

Jag har funderat på det här i rätt många år nu, men har landat i att rollspel nog i mina ögon helt enkelt är ganska dåligt på just sånt som bygger på en hög grad av specifik fysikalitet – där det blir viktigt in i minsta detalj att vi har exakt samma bild av den fysiska miljön kring rollpersonerna.
Ja, där är det ju en specifik typ av utmaning, och där finns det ju klart begränsningar. Att spela en intressant scen där någon försöker att klättra upp för en svårklättrad vägg tror jag absolut att man kan göra, men att få in en viss typ av utmaning är såklart en annan grej. Lite samma sak med utmaningen att lyfta något tungt, lära sig ett nytt språk eller skriva färdigt en roman innan deadline. Eller, för den delen, vinna en strid.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
Rollspel ”utan äventyr” i bemärkelse, ett tydligt ”yttre problem/uppdrag att lösa” eller ”mysterium att knäcka”.
Det här är ju en typisk sådan sak som ”inte funkar i rollspel” bara i den väldigt snäva betydelsen, där det blir nästan tautologiskt, och det är en bra poäng. Om problemlösande är aktiviteten så funkar det inte utan problemlösande. Men är aktiviteten att spela ut en berättelse så går det såklart utmärkt.
 

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Joined
4 Dec 2010
Messages
7,068
Jag menar inte att det här inte funkar för någon, det finns säkert folk som har hittat bra lösningar. Men för mig har detta aldrig funkat.

När vi var tonåringar och spelade så ville någon ibland spela den coola tystlåtna typen som trots att hen inte sa något liksom fängslade folk med sin coola aura. Lite som Snake Plissken eller Clint Eastwoods cowboys. Konsekvensen av det blev alltid att ingen annan kände sig imponerad över över att karaktären skulle vara cool och spelaren kände sig besviken över detta och tillslut utanför då han inte kunde delta lika mycket i konversationerna som andra då han skulle vara tystlåten.

Med andra ord har inte jag hittat något sätt där det funkar att spela en cool tystlåten karaktär i rollspel.
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Något jag spånar kring just nu är personer som är eller uppfattas som misslyckade. I många rollspel är det underförstått eller explicit att rollpersonerna är hjältar eller åtminstone personer med exceptionella förmågor. Själv tycker jag att det är lika roligt eller roligare med mediokra figurer. Misslyckanden och/eller undvikanden av olika slag kan leda till intressanta förvecklingar.

Många rollspel handlar ju om att RP ska få bättre färdighetsvärden, hitta fler dyrbara artefakter och bygga ut sina baser. Jag tror att det är bra att spelarna kan påverka sina karaktärers liv, men det behöver inte nödvändigtvis ske genom olika typer av förstärkningar och förbättringar. Eller genom hjältedåd av olika slag.

Jag brukar ju skriva om olika gruppkoncept eftersom sådana är centrala i många rollspel. Vilka spelarna gestaltar och vad de har gemensamt är ofta kopplat till förbättringar av olika slag. De är någon typ av experter - bra på strid, utredningar, spioneri etc. - men även detta går det att vända på. Man kan tänka sig att det mediokra - oförmågan eller rentav oviljan att bli ”
bättre” - är det som förenar RP. Konkret kan detta innebära en helt annan palett av yrken och kampanjramar.

Ett i mina ögon intressant tankeexperiment är att fundera över hur Drakar och Demoner skulle se ut om spelet handlade om mediokra figurer som råkar ut för saker snarare än hjältar som söker upp faror och äventyr. Hela premissen förändras - men inte nödvändigtvis till det sämre.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,634
En svår grej att få till i rollspel är engagerade rymdskeppsstrider mellan kolossala skepp. Det går att lösa för att få till engagerande beskrivningar men det är svårare att lösa mekaniskt utan att göra det till ett fullskaligt brädspel eller att alla spelar samma rollperson (skeppet) men en kontrollerar skyttearmen, en benen och en tredje huvudet.

Jag hade velat inkorporera mer AR och mobiltelefoner utan att det känns forcerat, något som tar tid att plocka med eller "en del vid sidan av".
Kanske inspireras av det utomordentligtliga sällskapsspelet Captain Sonar?
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Jag är van vid att använda ordet ”kul” för en givande rollspelsaktivitet, oavsett om den handlar om att spela ut sorg och drama eller den mer konventionellt ”roliga” aktiviteten att låtsas hugga ihjäl folk med skarpa tillhyggen. Läs det som ”givande” om du föredrar.
När jag skrev att det inte skulle vara så roligt, var det däremot just ”roligt” jag menade, inte att det skulle vara ospelbart för den som gillar sådant.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,387
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Själv undersöker jag [vardag] och att leva som en del av en gemenskap. Känns som många spontant funderar om det ”är kul”, vad är äventyret liksom och missar poängen, att ett liv också är en berättelse.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Något jag spånar kring just nu är personer som är eller uppfattas som misslyckade.
Här finns det två väldigt olika utgångar. Det ena är att de lyckas ändå (Slow Horses till exempel, men bara för att det är vad jag tittar på just nu - exemplen är oräkneliga), det andra är att de inte lyckas.

Designmässigt spelar det stor roll om man lyckas genom kompetens (typiskt
BRP), eller om man har en mer narrativ valuta man använder.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
En saga om den som förlorade.
Det är inte så att det inte går att göra, men det tenderar att vara mer omedelbart tillfredsställande att spela goblins som lyckas motstå de övermäktiga rollpersoner som stormar deras hem, än att bli utplånade av dem.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,592
Location
Göteborg
När jag skrev att det inte skulle vara så roligt, var det däremot just ”roligt” jag menade, inte att det skulle vara ospelbart för den som gillar sådant.
Fast du jämförde ju med Röde Orm? Den är väl full av våld och lidande?

Från Wikipedia:
Boken handlar om skåningen Orm Tostessons, kallad "Röde Orm" på grund av sin hårfärg, liv och resor. Efter att ha med våld tagits ombord på ett plundrande vikingaskepp blir han vän med de rövande vikingarna och gör goda insatser vid plundringen av en borg i Galicien. Strax därefter tas han till fånga och förs till det muslimska Spanien där han först blir galärslav
Detta låter ju heller inte ospelbart för den som gillar sådant, men har man ”kul” när man spelar det tror jag att något har gått snett.
 

Oscar Silferstjerna

Årets örebroare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,736
Location
Nirvana
Här finns det två väldigt olika utgångar. Det ena är att de lyckas ändå (Slow Horses till exempel, men bara för att det är vad jag tittar på just nu - exemplen är oräkneliga), det andra är att de inte lyckas.
Så kan man förstås se det. Men jag ser det på ett ännu mer fundamentalt vis - att det har att göra med vilka RP är. Alltså att de exempelvis inte är krigare, spioner eller detektiver, utan istället exempelvis morsgrisar, slöfockar, bortskämda och fegisar. Det är ju också fullt spelbara roller, som kan konceptualiseras. Jag tycker att det är intressant att fundera över vad den sortens figurer kan råka ut för, även på gruppnivå. I verkligheten tror jag också att den sortens personer är betydligt vanligare än exceptionella hjältar och experter.

De mer eller mindre mediokra kan ju, precis som de kompetenta, ställas inför problem och dramatik. Dessa ser bara ut på andra sätt.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,756
Andra kanske fixar sådant, men för mig är ren absurdism i rollspel, där saker bara händer utan rim och reson, något som inte funkar.

Inget I väntan på Godot - rollspelet för mig, alltså.
 
Top