”X funkar inte i rollspel”

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,660
Location
Göteborg
Jag vill ju inte vara sån, men det där låter ju ruskigt nära lajvande. Får man inte ut mer av att bara köra ett lajv då istället.
Lajv har ju sina egna stora begränsningar. Trots alla fantasylajv som arrangeras undrar jag om någon lajvar en strid mot en drake.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,326
Location
Rissne
Eller ja, det funkar egentligen utmärkt med flera huvudpersoner också, bara man håller de overkliga delarna till när endast en person är närvarande.
Eller så låter man bara alla rollpersoner ha samma grupphallucination… =)
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
129
Location
Stockholm
Undrar om man skulle kunna be folk att klä sig på ett visst vis inför spelmötet, och kanske förbereda rummet? Men det kräver ju att folk har tillgång till vissa resurser i fråga om visuella val.
Ja, jag tänkte på att lajv är den typen av rollspel som kan vara väldigt visuellt laddat! Tyvärr tycker ju jag det verkar jobbigt att sy kläder, ta ledigt från jobbet och resa och andra sådana standardgrejer för lajv, så jag har aldrig kommit iväg trots att jag har en nyfikenhet.

Lajv har ju sina egna stora begränsningar. Trots alla fantasylajv som arrangeras undrar jag om någon lajvar en strid mot en drake.
Ja, det här har avskräckt mig lite från lajv. Att i ett bordsrollspel är det möjligt för mig som kort kvinna spela en riktig reslig muskelhunk till karl, eller för den delen - kentaurer och andra icke-mänskliga varelser, utan någon större ansträngning, gör det till ett vinnande medium för mig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,326
Location
Rissne
Jag vill ju inte vara sån, men det där låter ju ruskigt nära lajvande. Får man inte ut mer av att bara köra ett lajv då istället.
Well, det låter lite likt resonemanget jag sett kring regellöst spel ("varför spelar man då inte bara teater istället?") eller resonemangen kring taktiskt/regeltungt spel ("varför spelar man då inte bara brädspel istället?"). Jag tänker att det finns en massa blandformer och mellanlägen att utforska!

För egen del är jag helt ointresserad av de flesta lajv (väldigt många personer inblandade, utspridd story, fantasy/medeltid, hyfsat stor yta man rör sig på, krav på utåtriktat fysiskt spelande hela tiden). Men jag har absolut laborerat med t.ex. kläder och rekvisita kring ett annars traditionellt spelbord, och jag jobbar gärna med gester och röster, fysiskt spela ut vissa handlingar eller scener, osv.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,660
Location
Göteborg
Well, det låter lite likt resonemanget jag sett kring regellöst spel ("varför spelar man då inte bara teater istället?") eller resonemangen kring taktiskt/regeltungt spel ("varför spelar man då inte bara brädspel istället?"). Jag tänker att det finns en massa blandformer och mellanlägen att utforska!

För egen del är jag helt ointresserad av de flesta lajv (väldigt många personer inblandade, utspridd story, fantasy/medeltid, hyfsat stor yta man rör sig på, krav på utåtriktat fysiskt spelande hela tiden). Men jag har absolut laborerat med t.ex. kläder och rekvisita kring ett annars traditionellt spelbord, och jag jobbar gärna med gester och röster, fysiskt spela ut vissa handlingar eller scener, osv.
Jag är ruskigt förtjust i bordslajv, en genre där det enda spelet jag känner till är Kaffe tillsammans (men där jag fnular på ett annat). Hela spelet är en enda lång scen där rollpersonerna sitter och pratar med varandra. Den mekanik som finns är diegetiskt kodad (i KT triggas mekanik av att man beställer in något till en av de andra). Tycker att du borde skriva ett spel eller scenario som är ett bordslajv, där spelarna ska lösa något mysterium och måste göra det med den info de har där vid bordet! Inga strider, ingen plast! :gremgrin:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,326
Location
Rissne
Överlag tycker jag rekvisita kan göra mycket för den estetiska upplevelsen – man kanske inte kan visa hela Labyrinth-labyrinten, men jag tänker att någon liten fingerdocka eller två, ett snirkligt och konstigt skrivet brev och sånt skulle kunna sätta rätt stämning. Kanske ett diorama eller två, om man kan fixa det.

Ju längre från vår värld desto svårare blir ju sånt – att frammana ett lovecraftskt 30-tal är ju lättare. Nån hatt, ett tidningsurklipp med tidstypiska typsnitt, en 3d-printad och tillsnyggad statyett eller benvissla… Bonus om någon av spelarna köper en monokel på second hand.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,530
Du får en erfarenhet när du slår Weird. Om du öppnar hjärnan slår du Weird. Så du belönas för att öppna hjärnan tio gånger i första scenen. Det blir dock en skittråkig scen, så det gör man inte. Men det betyder att man belönas för att sabba scenen.
Man kan absolut ha åsikter om erfarenhetssytemet i AW men det här är ganska missvisande tycker jag. Eftersom det är tänkt att allt ska följa fiktionen och att drag snöbollar så tycker jag att det låter väldigt svårt att bara rulla samma grej flera gånger på rad i samma scen och inget händer. Jag kan hålla med om att bonusar och poäng för att förstärka spelets teman kan vara trubbiga, men jag tycker de bör ses hur de faktiskt funkar i sitt sammanhang.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,760
Bra exempel @Lanina.

En angränsande fråga är att förmedla just hur kognition funkar. Alltså alla intryck vi tar in i en situation som i rollspel reduceras till tal. Typexempel: rollpersonen reagerar på något i ett sammanhang där det inte visas upp. En symbol diskret tatuerad på kultmedlemens hals eller att den söta tjejen på kontoret ser ledsen och rödgråten ut. Det går givetvis att förmedla som en etablering, men i detta fallet är att låta någon säga det också något som förtar delar av vad som jag far efter. Att faktiskt få till känslan av att upptäcka det och själv få dra slutsatsen av dess innebörd tycker jag oftast är mycket svår att få till.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,660
Location
Göteborg
Man kan absolut ha åsikter om erfarenhetssytemet i AW men det här är ganska missvisande tycker jag. Eftersom det är tänkt att allt ska följa fiktionen och att drag snöbollar så tycker jag att det låter väldigt svårt att bara rulla samma grej flera gånger på rad i samma scen och inget händer. Jag kan hålla med om att bonusar och poäng för att förstärka spelets teman kan vara trubbiga, men jag tycker de bör ses hur de faktiskt funkar i sitt sammanhang.
Jag tror säkert att saker händer. Men inget som hindrar en att slå för att öppna hjärnan igen så fort man får chansen. Det är inte svårt att göra det tio gånger på en session, om man skulle vilja. Men det gör man såklart inte.


Låter lite mer som spelare som sysslar med ”vinna spelet” och ”utnyttja systemet ” istället för att spela rollspel.
Men vad är poängen med ett belöningssystem om det inte är att uppmuntra ett visst beteende? Varför ens ha med det om det är tänkt att man ska ignorera det? Och jag är rätt säker på att ”spela för att vinna” är en viktig komponent i hur de allra flesta spelar rollspel. (Jag gör det generellt inte, men till och med jag känner mig dragen till att spela mot XP-belöningen).
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,469
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
”spela för att vinna” är en viktig komponent i hur de allra flesta spelar rollspel.
Jag har väl bara träffat fel sorts spelare under mitt rollspelsliv, det är inte det jag har erfarenhet av. Men håller med om att det gynnar dem som tror och ser det som att det handlar om att samla poäng. …och finns det (möjligheter att samla) så kommer det att påverka.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,530
Jag tror säkert att saker händer. Men inget som hindrar en att slå för att öppna hjärnan igen så fort man får chansen. Det är inte svårt att göra det tio gånger på en session, om man skulle vilja. Men det gör man såklart inte.



Men vad är poängen med ett belöningssystem om det inte är att uppmuntra ett visst beteende? Varför ens ha med det om det är tänkt att man ska ignorera det? Och jag är rätt säker på att ”spela för att vinna” är en viktig komponent i hur de allra flesta spelar rollspel. (Jag gör det generellt inte, men till och med jag känner mig dragen till att spela mot XP-belöningen).
Jag menar att det är inget fel att göra det, för att, som jag tolkar det, är belöningssystemet tänkt att kroka i de andra reglerna och hur spelet är skrivet. Eftersom en ”move” aktiveras av fiktionen så måste du som spelare engagera dig i fiktionen för att få lov att rulla tärning.

Du är inte ensam vid bordet, utan du måste förhålla dig till de andra spelarna och vad som händer i fiktionen. Om man gör sitt yttersta för att få rulla sina markerade stats så kommer man behöva vara delaktig i att skapa spännande situationer.

IMG_1792.jpeg
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,660
Location
Göteborg
Eftersom en ”move” aktiveras av fiktionen så måste du som spelare engagera dig i fiktionen för att få lov att rulla tärning.
Det enda man behöver göra är ju att säga ”Jag öppnar hjärnan”. Men XP-systemet i AW är lite OT, och jag tycker inte att det är katastrofalt. Det finns betydligt sämre exempel på ”du får en plupp om du gör X”.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,792
Jag har väl bara träffat fel sorts spelare under mitt rollspelsliv, det är inte det jag har erfarenhet av.
”Spela för att vinna” är ett så laddat uttryck. Men ”försöka lyckas med hjälp av systemet”? Det tror jag absolut på. Man plockar upp sina XP där de finns på samma sätt som man ser till att få in sina bonusar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,469
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
”Spela för att vinna” är ett så laddat uttryck. Men ”försöka lyckas med hjälp av systemet”? Det tror jag absolut på. Man plockar upp sina XP där de finns på samma sätt som man ser till att få in sina bonusar.
Ja, formulerat så har jag lättare att skriva under på det och kan säga att jag sett mer av just det.
 
Top