Man Mountainman
Storsvagåret
Det är väl ändå inget du kan ta för givet i den här diskussionen? Det var ju det jag ifrågasatte.Seriöst, det är ju bisarrt att någon sitter och skriver ett belöningssystem som inte är bra att använda.
Men med det sagt så blandade jag nog ihop två saker i mina inlägg ovan som borde hållas i sär. En sak är vilka belöningssystem som är bra eller inte, en annan sak är vad man ska stava ut och inte. Man kan hålla med om vad jag skrev i mitt första inlägg ovan, och ändå hålla med dig om att det borde ha stavats ut.
Skriver man regler som är öppna för tolkning, så har man rimligen avsvurit sig rätten att anklaga någon från att spela fel ifall de följer sin tolkning i någon annan riktning än den man tänkt sig.Det blir en sfär av spel för redan initierade. Följer du reglerna på fel sätt är du en dålig (och ointelligent) rollspelare.
Sen kan det ju bli dåligt rollspel. Det är väl risken man löper när man tar sig an den tolkningsutmaning som är ett spel skrivet med lite förväntningar på läsaren. Vinsten är, återigen, glädjen över att utöva sin skicklighet. Om den riskkalkylen inte låter attraktiv, finns det väl gott om andra spel som inte är skrivna för initierade. Jag förstår nog inte varför det ska behöva vara kategoriskt.
Last edited: