Vad som var och vad som kommer

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Rollspelsskapande handlar imo mer om att göra Kul Grej™ än andra saker som har med företagande att göra (i det stora hela). Ett starkt IP hjälper långt för att nå ut, men i övrigt är det nog mer eller mindre lika för alla förlag egentligen.

Ja, fast svenskarna, som har lyckats har ju internationellt, framgång efter att hela marknadsförningspaketet har dragits fram. Mork Borg hos Dungeon Dudes t.ex, Men då har man ju haft en omvärldsbevakning långt utanför Sverige? Elller har Mork Borg fått hjälp av bara att någon hördes talas om det? Skulle tro marknadsförningen mot målriktad grupp gjorde att det slog?
*försöker förtvilat göra förnuft av det hela*
Mörk Borg slog väl för att det byggdes ett aktivt community? Och för att Nohr är häftig.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Elller har Mork Borg fått hjälp av bara att någon hördes talas om det?
Extremt mycket av "marknadsföringen" av rollspel internationellt är rätt mycket… tur och att känna rätt person.


Hur kommer det sig att Kutulu översattes till japanska, spelades i en massa japanska livestreams och blev typ det första spelet att på riktigt äta lite av CoCs kaka i japan?

Well, det råkade vara så att en japan som gillar svenska grejer pratade om det i en youtubevideo, och några av de som såg den tyckte det verkade ballt, och sen snöbollade det…


Den som försöker få marknader, framför allt marknader så märkliga som rollspelsmarknaden, att mejka sense och följa tydligt definierade regler har lite av ett sisyfosgöra framför sig, tror jag. Things just happen.

Det är som inom videospel – spelföretagens chefer vill hemskt gärna tro att de sitter på en magisk formel som kommer att ge dem alla pengarna och hela marknaden. Men så producerar de typ Concord och blir extremt förvånade när det kraschar och brinner. Man kan marknadsföra hur myckt man vill – det garanterar inte ett smack. Och så slår något litet indiespel igenom megagigantiskt mycket utan nån marknadsföring alls.

Därmed inte sagt att det inte finns liksom samband mellan marknadsföring och framgång. Men det är överlag rätt kaotiskt.
 
Last edited:

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Ja, men vem gjorde omvärldsbevakningen, såg till att alla YT-aktörer fick sitt ex?

Viktigare det, än vad konkurrenten gör....
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Ja, men vem gjorde omvärldsbevakningen, såg till att alla YT-aktörer fick sitt ex?
För Kutulu?

YT-aktörerna till en början gjorde ju egna översättningar av grundboken, som finns tillgänglig som gratis-PDF och släppt som CC-BY. Den ende som jag tror kan ha gjort nån "bevakning" är väl kanske Ken på FrogGames, som upptäckte att det fanns intresse bland rollspelande japaner, och hörde av sig till Björn på Eloso för att fixa rättigheterna…

(Egentligen hade han inte ens behövt göra det; CC-licensen gör ju att man får göra vilken modifikation man vill helt utan att be om lov. Men nu var han en hedersman som ville betala en massa pengar till mig för att få säga att jag "konsulterade"… och sen bjussa på en resa till Japan vilket är en helt annan historia. Man kan väl säga att jag inte direkt upplevde Ken som en vinstmaximerare heller…)
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Extremt mycket av "marknadsföringen" av rollspel internationellt är rätt mycket… tur och att känna rätt person.


Hur kommer det sig att Kutulu översattes till japanska, spelades i en massa japanska livestreams och blev typ det första spelet att på riktigt äta lite av CoCs kaka i japan?

Well, det råkade vara så att en japan som gillar svenska grejer pratade om det i en youtubevideo, och några av de som såg den tyckte det verkade ballt, och sen snöbollade det…


Den som försöker få marknader, framför allt marknader så märkliga som rollspelsmarknaden, att mejka sense och följa tydligt definierade regler har lite av ett sisyfosgöra framför sig, tror jag. Things just happen.

Det är som inom videospel – spelföretagens chefer vill hemskt gärna tro att de sitter på en magisk formel som kommer att ge dem alla pengarna och hela marknaden. Men så producerar de typ Concord och blir extremt förvånade när det kraschar och brinner. Man kan marknadsföra hur myckt man vill – det garanterar inte ett smack. Och så slår något litet indiespel igenom megagigantiskt mycket utan nån marknadsföring alls.

Därmed inte sagt att det inte finns liksom samband mellan marknadsföring och framgång. Men det är överlag rätt kaotiskt.
Kudos för det! Strongt!
Tänkte mer på hur det går att upprepa detta.
Finns ju ett glapp att fylla nu, efter 5e, och det lär väl inte alltid vara vad DB kan fylla?
Vad saknade 5e-spelarna, och vad kan du erbjuda?
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Kudos för det! Strongt!
Tänkte mer på hur det går att upprepa detta.
Finns ju ett glapp att fylla nu, efter 5e, och det lär väl inte alltid vara vad DB kan fylla?
Vad saknadde 5e-spelarna, och vad kan du erbjuda?
5e är ju ett helt eget härke vad gäller marknad, som inte ens lite fungerar parallellt med resten av rollspelsmarknaden. Om 5e tappar marknad så fylls det troligtvis inte av fler/andra rollspel utan av något helt annat, eftersom många 5e-spelare skiter fullständigt i att det existerar andra rollspel.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Med omvärldsbevakning hade åtminstone jag försökt täppa till glappet. :giggle:
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Tänkte mer på hur det går att upprepa detta.
Problemet med att gå in för att upprepa något är… well…

Att då får man situationen vi haft i videospelsbranschen, där de flesta gör kloner. På SNES gjorde alla platformers. På PC, en period, gjorde alla doom- och quakekloner. Just nu går alla in för live service / open world, även om den trenden väl förhoppningsvis tvärdör snart.

Jag tror att det är ganska dödfött att gå in och säga att man ska upprepa en succé. Det är inte så det funkar.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Problemet med att gå in för att upprepa något är… well…

Att då får man situationen vi haft i videospelsbranschen, där de flesta gör kloner. På SNES gjorde alla platformers. På PC, en period, gjorde alla doom- och quakekloner. Just nu går alla in för live service / open world, även om den trenden väl förhoppningsvis tvärdör snart.

Jag tror att det är ganska dödfött att gå in och säga att man ska upprepa en succé. Det är inte så det funkar.
Nej! Inte "Your brand of RPG ver.2"!

Mer ett aktivt:
Hur få ytterligare RPG's ut i världen!
Och då behövs kanske mer kunnande och investeringar
(är själv inte en del av den sfären)
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Crowd control...

När nyckelpersoner gillar...

Kolla på hur många högstadieelever som ogillar och gillar detsamma som Taylor Swift.
 

Anthrox

Byns sämsta Majestix.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,864
Nej! Inte "Your brand of RPG ver.2"!

Mer ett aktivt:
Hur få ytterligare RPG's ut i världen!
Och då behövs kanske mer kunnande och investeringar
(är själv inte en del av den sfären)
Tror snarare att det är något som behöver ske på gräsrotsnivå. Fler spel på fritidsgårdar, fler spelföreningar, mer dra in ungdomar in bland rollspelen, fler poddar och APs som syns, snarare än något Fria ligan skulle trolla fram genom att kasta pengar på marknadsföring. Rollspel har inget problem med att vara fullstandigt amazing (oavsett spel) så fort en fattat det, men det gäller ju att få folk att förstå det också. Tror inte det är så mycket som förlagen kan göra själva där, om de inte börjar bekosta poddar med skådespelare i eller något.
 

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Tror snarare att det är något som behöver ske på gräsrotsnivå. Fler spel på fritidsgårdar, fler spelföreningar, mer dra in ungdomar in bland rollspelen, fler poddar och APs som syns, snarare än något Fria ligan skulle trolla fram genom att kasta pengar på marknadsföring. Rollspel har inget problem med att vara fullstandigt amazing (oavsett spel) så fort en fattat det, men det gäller ju att få folk att förstå det också. Tror inte det är så mycket som förlagen kan göra själva där, om de inte börjar bekosta poddar med skådespelare i eller något.
Tycker inte det är Fria Ligans ansvar.
Tycker bara att ni borde professionalisera er bransch.
Tänk stort!
Det är OK att vara i konkurrens med någon man känner!
Spelet rör sig om samarbete.
Amatör-/hobbygrejer likaså.
Men det borde vara legitimt att inte utlägga sina senaste planer för en konkurrent under medeltidsveckan.
Det kan nyfikna världen runt få veta på tidgsivna presskonferenser!
Gärna under medeltidsveckan.
 
Last edited:

Boganis

Veteran
Joined
21 Dec 2024
Messages
197
Folk
har
redan
försökt.

Att bli det nya 5E blir en extremt tuff red ocean-approach.
Säger inte att det är målet.
Jag har tidigare skrivit om de som tröttnar....
Vad skall de ta sig till?
Då borde:
Mork Borg
Dragonbane etc.
vara vad de ser.
Min brorsa var engång chef för Philips Ljus, Norden.
En jäkla bra säljare, han berättade det att det viktigaste är att vara blant de du tänker på när det gäller given produkt.
Han berättade det, at om du inte är blant de fem som folk tänker på inom dit gebit, så har du en attans uppförsbacke....
Hans glödlampor låg då tvåa.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,418
Location
Rissne
Min brorsa var engång chef för Philips Ljus, Norden.
En jäkla bra säljare, han berättade det att det viktigaste är att vara blant de du tänker på när det gäller given produkt.
Han berättade det, at om du inte är blant de fem som folk tänker på inom dit gebit, så har du en attans uppförsbacke....
Olika branscher fungerar olika.

Lampor är en typisk sån grej som absolut inte funkar som rollspel: De är ganska utbytbara mot varandra en lampa är typ lika god som en annan. Det finns sällan anledning att samla på sig en massa lampor. Lampor väcker inte inspiration till varandra. Ingen (eller få, iaf) köper extra lampor för att de gillar en viss lamptillverkare.

Det är alltid vanskligt att försöka generalisera kunskap från en bransch till en annan.

Även om man nu skulle vilja göra rollspelsbranschen lika tråkig som många andra.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,597
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Tycker bara att ni borde professionalisera er bransch.
På detta säger jag nog som Krank ... eller frågar mig loksom han gör.
På vilket sätt skulle det göra någonting roligare?
Så även om jag själv skulle må bra av att vara mer professionell, så frågar jag mig vad det är. Om vi ska ha en levande bransch, så måste det finnas utrymme att leka och eftersom den är så liten så ryms nästan bara leken.
 
Top