Så när det gäller syfte så tycker jag generellt att det inte är en bra grej att ha ett uttalat syfte som innebär att någon grej måste inträffa i scenen, precis som jag skrev tidigare i tråden. Däremot har man såklart alltid ett syfte med scenen, i princip per definition. Om man uttalar det eller inte spelar mindre roll. Ibland kan det vara bra att kommunicera vad man vill med scenen (vilket som sagt inte är något som måste inträffa, utan snarare ”jag är intresserad av att se hur ni två interagerar” eller liknande). Men det är inte något jag vanligtvis gör. Men vi har ibland jobbat med väldigt explicit kommunikation om scenen i Hantverksklubben och det har fungerat väl.
Jag har heller inget emot att man turas om att rälsa. Lovecraftesque är på det sättet: Varje scen är superrälsad, men eftersom man turas om så blir berättelsen inte rälsad. Allt rollspel är ju rälsat på en tillräckligt liten skala. Ju större skala desto mer problematiskt för mig.
Jag har heller inget emot att man turas om att rälsa. Lovecraftesque är på det sättet: Varje scen är superrälsad, men eftersom man turas om så blir berättelsen inte rälsad. Allt rollspel är ju rälsat på en tillräckligt liten skala. Ju större skala desto mer problematiskt för mig.