Christoffer
It's all pig.
Absolut. Men jag tänker också att det som som inspirerar mig som gillar skevheten och det dissonanta i ex. system som Stormbringer är ju inte samma som som de som gillar någon slags högst balanserade och minmaxvänligt system.Det finns ju inget som säger att ett system inte kan vara både inspirerande och inte få sönder, det är inte en motsättning mellan de två på något sätt och jag tror att de flesta som designar system där en ska "bygga rollis" har någon form av ambition om att den ena spelarens rollis inte ska vara bara bättre på precis allt den andres kan och att systemet inte helt ska falla samman om någon försöker bygga en kompetent rollperson.
Men det kanske är en bra innehållsförteckningsgrej, "Det här spelets regler är inte balanserade", men jag har nog inte sett något traddigt spel som så öppet och ärligt berättat vad det vill.
Har själv aldrig känt ett behov av innehållsförteckning, har drösvis med spel som alla är högst obalanserade i meningen att karaktärer kommer ha väldigt olika möjligheter och sätt att påverka sin omgivning, ser det som själva grunden i rollspel nästan. Spel som skulle få folk att gå banas rörande spelbalans. Stormbringer har ju @entomophobiac redan nämnt, en spelare slår fram en tiggare med spetälska och som saknar ett ben, den andra en besvärjare från Pan Tang! Och själv ser jag ju det som en sak i det spelet som för in världen till spelbordet, dissonansen här mellan vad man kan slå fram och landa med är fantastisk och för mig högst inspirerande. Men förstår om den som kommer från wow skulle sparka helt bakut och inte alls känna något annat än äckel och total avsaknad av inspiration (eller möjligen börjar kolla upp vilka demonsvärd man kan slå fram för att få ut så maximal skada som möjligt.....)
Vad har vi för spel som är så högst balanserade att de aldrig ens går sönder? Jag tycker de flesta verkar gnälla på alla spel hela tiden för att de är obalanserade eller man upplever något är skevt.