Jag tycker inte det är så svårt. Värdet är ju att man har något utanför sig själv att relatera till när sker sker och saker plötsligt stöter i varandra. Jag är helt övertygad om att vi kan ha 500 sidors världsprepp med den mest surrealistiska upplevelsen eller den mest jordnära och korrekta skildingen av en historisk epok också. Men det som vi inte kan få är att när någon säger att de gör x så finns det något där som en hård och fast punkt som vi studsar emot, begränsas av, och måste följa. Vi kan prata hur mycket vi vill om att vi kan nå samma upplevelse med full improvisation, jag skulle säga att den idéen är fullt fast i idéen om spelledaren som underhållare. Som att det inte spelar någon roll vad som sker förens någon yttrar något högt kring spelbordet. Så för den sammahållna upplevelser kommer det vara en stor skillnad mellan om du som sitter kring spelbordet säger att du försöker ta din in i staden via södra porten i ringmuren, och jag som är den som ska bygga vidare på det vet att södra porten är ju stängd nu på grund av, eller södra porten är öppen och det är fullt kaos där på grund av en karnveval på grund av att vi ju är på elfte dagen i drakens månad, eller om jag utgår från ett tomrum som jag istället väljer att fuylla med att södra porten är stängd, öppen eller ockuperad av en karneval. Att ha begränsnignarna för vad vi kan säga satta innan eller att de skapar när vi spelar ÄR olika saker. Så om vi har siffror, detaljer och små områden att fokusera in på öppnar ju det upp för fler sådana punkter där vi kan finna oss begränsade kring vad vi kan säga. Många kommer ju säkert inte spela roll men målet med förberedelser kanske inte måste vara att ALLA förberedelser ska spela roll, utan att förberedelserna i sig finns där och kan aktualliseras om något sker i spel där de aktualliseras. Så mängden spannmål som en stad får in per år och hur det är utspritt över året kanske är helt meninglös information, men om vi utgår från de siffrorna samt en procentsats för hur året varit för bönderna så kanske vi kan ta avstamp i det för att se hur länge en stad kan hålla ut vid en belägring om en sådan sker? Eller så säger vi bara, utan några begränsningar, att året varit gott och att det kommer vara knapert men inget problem att hålla ut ialf till våren när staden belägras...
Så, jag ser det bara som en fråga om vilka begränsningar vill jag som kanske måste svara på sådana frågor vill ha med mig in i spel. Och för oss som gillar massa olika sätt att spela på så varierar detta från gång till gång, spel till spel. Sen kan ju målet med begränsningarna vara att man vill ha det mer historiskt korrekt, vill tvingas hamna mer i ett läge där vi tar avstamp från något som inte kan relateras till vad spelare kring bordet vill eller bara få till en viss stämning eller känsla där det korrekta inte är i fokus men att exempelvis en viss era "känns" annorlunda ialf...