Jag förstår helt enkelt inte värdet av att som spelskapare/äventyrsskrivare lägga massor av tid på mängder av siffersatta detaljer, när det mesta av det förmodligen aldrig kommer att ha någon betydelse. Rollpersonerna går kanske aldrig till den detaljerade staden, de interagerar kanske inte med den i detalj beskrivna stadsvakten. Plus att det öppnar upp för att någon med ännu större fackkunskaper börjar ifrågasätta ditt världsbygge och räknar sönder den. Om inte annat sätter det upp en tröskel som innebär mycket research och mindre utrymme för fantiserande.
Nu har mycket redan sagts men får lägga in mina korvören.
Jag kan helt hålla med om att för mycket fokus på vad som kan liknas vid en gammaldags atlas eller geografibok, kanske inte är det mest fantasieggande när det kommer till rollspel så kan jag till en nivå tycka att det har sin plats. Men var sak i sin ordning.
För att svara på det du inte förstår enligt ovan stycke tror jag det rör sig om att visa på världens interna logik och funktion. Målar man upp en bild av ett glesbefolkat skogslandskap i bästa fantasy-stil kan det vara på sin plats att backa upp det med lite siffror. Vill man påvisa hur JÄVLA STOR MegaCity One är så kan befolkningen på 1 miljard (eller vad som nu är tillräckligt stor siffra) vara på sin plats att nämna. Det är helt enkelt en del av beskrivningen för att driva hem den poäng som övrig beskrivning hängs upp på.
För egen del tycker jag upplägget med beskrivande text som inte är nedlusad med siffror och den typen av fakta är att föredra. Men om ett land eller en stad beskrivs kan jag tycka detta är smakfullt med en faktaruta om storlek på befolkning, namn på huvudstad (och kanske några andra centrala tätorter/förorter), hur befolkningen är fördelad mellan olika folkslag (om det finns alver, dvärgar och liknande) osv. Det ger mig, på ganska liten yta i boken, en bra bild över det som beskrivs. Lite som att det kan vara bra att veta hur hög en bergstopp är bortom 'jättehög'. Visst, jag kan höfta en siffra och världen kommer funka. Men jag gillar att få veta vad spelets konstruktör anser vara "en stor stad" (i sin setting), anser vara "ett högt berg" osv. Utan att behöva ta till mig en C-uppsats i geografi då så klart.
Sen behöver man inte hänga upp det alltför mycket på realism eller forska hur många åkrar som behövdes för att upprätthålla en befolkning på si och så mycket i vår världs forntid. Visst, påvisa ett mått av realism att området runt staden har åkerbruk, jaktlag jagar i närliggande skogar, en fiskeflotta åker ut på närliggande sjö eller å, stadens timmer kommer från... osv. osv. Men alltför mycket exercis kring sånt blir (för mig) snabbt lite tröttande och (åter igen för mig) räcker det med någon mening kring det för att visa att författaren/skaparen ändå ägnat det en tanke. Det är mer intressant om skogen där skogshuggarna har fullt av någon sorts monster eller rövarband som gör att de behöver beskydd eller liknande scenario som kan driva äventyr och byggas scenarion kring.
Cog.