Behöver spelvärlden siffror?

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,100
Location
Uppsala
Om det *inte* låter trovärdigt då? För det är ju frågan vi ställer oss här.
Faktum är att jag nog oftast inte tycker det behöver låta trovärdigt heller, så länge ansatsen är att det ska vara trovärdigt. Dude, det är din rollperson som är psykolog—säger du att det är så så är det väl så.

Men, om jag ska skriva en modul (med eller utan siffror) så kan jag ju inte plötsligt ändra hela settingen genom ett improviserat infall. Då blir det istället en dålig modul.
Ändå upplever jag att det är något som ofta sker i moduler. Framförallt är det rätt ofta äventyr motsäger spelen de är skrivna för. Med eller utan siffror.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,100
Location
Uppsala
Jo jag är med på det. Jag tycker bara det finns en anledning att vara medveten om att vi talar om situationer när en person faktiskt inte tycker det låter trovärdigt. Visst, oftast är det spelarens ansvar för allas kul att släppa det, men här pratar vi väl om undantagen.
Vad som är trovärdigt är väl också en glidande skala. En av anledningarna att jag tycker Speed som tärningar i SWd6 är mycket mer "rätt" än att ange antal kilometer i timmen är ju att det långsammare skeppet kan åka ifrån det snabbare och exakt så ska det såklart vara i äventyrlig pulp. Blir det så kan vi hitta på varför. Kollision med asteroider eller en skum vakuumlevande mollusk sugs in i motorn eller ni åkte mellan järnbalkar på resterna av en rymdstation och manövrerade bättre än TIE-piloten.

Det är ett bra exempel på spelbarhet för mig. Vi slår tärning, vi peppar varandra, vi spelar vidare. Jeflar vad bra du flög!

Men allt är ju inte pulp. Vill vi ha en annan känsla, som fokuserar mer på trovärdighet, så kanske vi också måste närma oss det på ett annat sätt. Men det är sällan triviafakta som ger det för mig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,675
Intressant. För Åmål av idag har ju ungefär så mycket invånare som en medeltida köping som jag definitivt skulle kunna beskriva så som du beskrivit den.
Min text var ett svar på det @Mogger skrev:

Samma sak gäller naturligvis antal invånare i städer. VVarför är utbudet större i New York än i Åmål? Det beror nästan enbart på befolkningsmängd (och lite annat med såklart). Hur kan det vara oviktigt? Interagerar ni inte med omvärlden när ni spelar?

Ok, konkret exempel. Min RP, hertig Archibald Montgomery, anländer till Åmål. Han söker ståndsmässigt boende, men hittar inget! Det blir en kul karaktärsstudie och i processen får vi lära känna en del människor i omgivningen. Nu anländer han istället till New York och checkar in på Waldorf, sviten. Hans betjänt viskar (våra likvida medel börjar ta slut, sir) varpå han fräsande svarar "lös det då!". O.s.v. Allt sånt här spelar ju roll och bidrar till vår berättelse.
Så jag skyller Åmål-storleks-fadäsen på henom!

Och nu när jag vet att Åmål, tydligen, är verklighetens svar på Tarbean blir jag sugen på att åka dit :gremwink:
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,675
Hur fattar man det? Åmål har idag ungefär 9000 invånare. Stockholm var Sveriges största stad redan på medeltiden, och hade då ca 6000 invånare.
Så, är den där stan större än Åmål? Mindre? Större än Stockholm? Eller mindre?
Det är inte det minsta uppenbart för mig.
Detta tycker jag är en bra och intressant poäng, som visar hur vanskligt det kan vara med siffror som exempelvis befolkningsantal. En ort med 5.000 invånare under vikingatiden var troligtvis ett stort kulturellt centrum. Idag betraktas en ort med 5.000 invånare som en småort eller t.o.m lite av en "håla". Det bekräftar, tycker jag, min poäng att det ofta är bättre att vara mer målande i beskrivningar. Inte alla har den förkunskap som krävs för att förstå hur X antal invånare ska tolkas och förstås i olika tider och miljöer.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Faktum är att jag nog oftast inte tycker det behöver låta trovärdigt heller, så länge ansatsen är att det ska vara trovärdigt. Dude, det är din rollperson som är psykolog—säger du att det är så så är det väl så.
Alltså, om jag vet att min, din eller någon annans rollperson har fel, men att det utmålas som sant i fiktionen, kan jag kanske köpa det nån gång. Men inte om det är systematiskt återkommande. Då skulle jag till slut säga, "alltså, vi kanske kan skippa det här ämnet för det är verkligen inte din starka sida" eller nått.

Ändå upplever jag att det är något som ofta sker i moduler. Framförallt är det rätt ofta äventyr motsäger spelen de är skrivna för. Med eller utan siffror.
Det kanske det gör. Men då är det alltså, som jag skrev, en dålig modul. Precis som det ovan är dåligt improviserande. Det kan i båda fallen åtgärdas med research, men det måste av naturliga skäl ske i förväg. Alltså kan du skriva en genomtänkt text om ett ämne du inte behärskar, men du kan inte improvisera kring det. Tid är den avgörande faktorn här. Något du har när du sitter och skriver, men som du inte har när du improviserar i stunden.

Alltså, det här är så uppenbart och trivialt att jag inte ens begriper att det måste skrivas ut.
 
Last edited:

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Detta tycker jag är en bra och intressant poäng, som visar hur vanskligt det kan vara med siffror som exempelvis befolkningsantal. En ort med 5.000 invånare under vikingatiden var troligtvis ett stort kulturellt centrum. Idag betraktas en ort med 5.000 invånare som en småort eller t.o.m lite av en "håla". Det bekräftar, tycker jag, min poäng att det ofta är bättre att vara mer målande i beskrivningar. Inte alla har den förkunskap som krävs för att förstå hur X antal invånare ska tolkas och förstås i olika tider och miljöer.
Jag skrev på nedanstående när ditt inlägg dök upp:

Ärligt talat tror jag folk i allmänhet överskattar siffror som informationsbärare. Att man förstår skillnaden mellan ett samhälle med 50 invånare och ett med 10 000 är självklart. Men vad är skillnaden mellan 10 000 och 20 000 i konkreta termer och vad har det för betydelse i spel? Vad innebär det om staden har 30 eller 50 stadsvakter?

Så jag håller med :)
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Detta tycker jag är en bra och intressant poäng, som visar hur vanskligt det kan vara med siffror som exempelvis befolkningsantal. En ort med 5.000 invånare under vikingatiden var troligtvis ett stort kulturellt centrum. Idag betraktas en ort med 5.000 invånare som en småort eller t.o.m lite av en "håla". Det bekräftar, tycker jag, min poäng att det ofta är bättre att vara mer målande i beskrivningar. Inte alla har den förkunskap som krävs för att förstå hur X antal invånare ska tolkas och förstås i olika tider och miljöer.
Det känns som att man då utgår från att rollspelare inte är minst medelintelligenta och relativt allmänbildade i så fall vilket är motsatsen till både de data som samlats in och delgivit oss genom åren ifrån tex WotC på den tiden de gjorde market research och min personliga erfarenhet. Otroligt lite folk som spelar fantasyrollspel har så lite förkunskaper att de inte vet att det fanns färre personer och var mindre urbaniserat förr än det är nu.
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Jag skrev på nedanstående när ditt inlägg dök upp:

Ärligt talat tror jag folk i allmänhet överskattar siffror som informationsbärare. Att man förstår skillnaden mellan ett samhälle med 50 invånare och ett med 10 000 är självklart. Men vad är skillnaden mellan 10 000 och 20 000 i konkreta termer och vad har det för betydelse i spel? Vad innebär det om staden har 30 eller 50 stadsvakter?

Så jag håller med :)
Återigen är jämförelse det som gör informationen relevant. 10000 i en stad säger kanske inte så mycket till lekmannen men om man vet att världens största stad har 250000 invånare kan man helt plötsligt kanske inse att även om den här staden med 10000 invånare beskrivs som den största i regionen så är den kanske inte så viktig internationellt. På samma sätt som jag vill veta om svartalfer är längre än dvärgar och siffror är mindre viktigt så kan jag ju också säga att de konkreta Svartalfer snittar på 150 cm och dvärgar på 140 gör det ganska tydligt ganska fort. DVS siffror är inte viktiga men de överför relativt korrekt information väldigt fort.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Men vad är skillnaden mellan 10 000 och 20 000 i konkreta termer och vad har det för betydelse i spel? Vad innebär det om staden har 30 eller 50 stadsvakter?
50 är fler än 30. 10 000 är färre än 20 000. Det är vad det innebär. Det är vad vi använder siffror till. Ålder, längd, mängd, volym etc. Det var därför vi uppfann skriftspråket, för det blev för svårt att hålla allt i huvudet.

Varför spelar det roll i en given situation? Tja, en vanligt förekommande situation och min omedelbara tanke rör sig mot strid. Där är antalet stridande många fall direkt avgörande för utfallet. Kan även vara relevant när man vill sälja sin dyrbara last, eller när pesten slår till. Eller när skatt ska samlas in, eller när ett uppbåd ska samlas ihop. Eller mängder av andra situationer.

Vill man inte bry sig om 10 000 pers hit eller dit så behöver man inte, men att mena att det saknar betydelse är väl ändå en stretch?
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Detta tycker jag är en bra och intressant poäng, som visar hur vanskligt det kan vara med siffror som exempelvis befolkningsantal. En ort med 5.000 invånare under vikingatiden var troligtvis ett stort kulturellt centrum. Idag betraktas en ort med 5.000 invånare som en småort eller t.o.m lite av en "håla". Det bekräftar, tycker jag, min poäng att det ofta är bättre att vara mer målande i beskrivningar. Inte alla har den förkunskap som krävs för att förstå hur X antal invånare ska tolkas och förstås i olika tider och miljöer.
"Örnvik är kulturellt centrum med ca fem tusen invånare"
---
Örnvik
Invånare: 5000

Örnvik är ett kulturellt centrum.
---

Är någon av dessa små informationstexter svåra att ta till sig? Säger de mer än "örnvik är ett kulturellt centrum"? Kan den extra informationen vara bra att ha till hands? Kanske säger den rent utav något om settingen i övrigt?
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,675
"Örnvik är kulturellt centrum med ca fem tusen invånare"
---
Örnvik
Invånare: 5000

Örnvik är ett kulturellt centrum.
---

Är någon av dessa små informationstexter svåra att ta till sig? Säger de mer än "örnvik är ett kulturellt centrum"? Kan den extra informationen vara bra att ha till hands? Kanske säger den rent utav något om settingen i övrigt?
Nej det är jättefint! Men jag kommer förmodligen aldrig att använda siffran vid spelbordet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Nej det är jättefint! Men jag kommer förmodligen aldrig att använda siffran vid spelbordet.
Det är ok. Vi kanske inte kommer besöka Örnvik alls. Men kanske kan vi namedroppa det, eller så kanske vi nås av ryktet att Örnvik har plundrats av orcher. Oj! Det var ändå en stor stad, 5000 invånare! Det krävs många orcher för det!
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,254
Location
Lund
Detta tycker jag är en bra och intressant poäng, som visar hur vanskligt det kan vara med siffror som exempelvis befolkningsantal. En ort med 5.000 invånare under vikingatiden var troligtvis ett stort kulturellt centrum. Idag betraktas en ort med 5.000 invånare som en småort eller t.o.m lite av en "håla". Det bekräftar, tycker jag, min poäng att det ofta är bättre att vara mer målande i beskrivningar. Inte alla har den förkunskap som krävs för att förstå hur X antal invånare ska tolkas och förstås i olika tider och miljöer.
Fast det känns lite oärligt. Context matter!

Och allra oftast har vi när vi spelar tillgång till kontexten. Dvs. spelar vi i vad som är motsvarigheten till vår nutid eller är det i vår vikingatid eller är det i en fantasivärld som ligger någonstans mellan de båda?

Det jag tycker är av värde är vad spelskaparen anser vara mycket/litet/stort/smått. Är en stad med 5000 invånare stor i Fantasyland1.3? Liten? Jag var inne på exakt detta i min tidigare post och jag tycker nog det som är mest intressant (och där det kan bli jobbigt om ett spel har många olika författare som inte fått rimliga ramar att förhålla sig till), dvs. vad anser spelskaparen vara ett "högt berg", "en liten stad", "en stor stad", "en bred flod" osv. osv. Dvs. där den beskrivande texten möter den lilla faktarutan om storlek på land/stad, befolkning, komposition, höjd, bredd, längd (eller vad som nu kan vara rimlig fakta att delge kring något).

Cog.
 
Last edited:

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,675
Nej men du har koll på att

Sviltlunga
Invånare:
2000
Sviltlunga är ett kolgrävarsamhälle med en stor slavbefolkning.

är en mindre plats än Örnvik.
Det är ok. Vi kanske inte kommer besöka Örnvik alls. Men kanske kan vi namedroppa det, eller så kanske vi nås av ryktet att Örnvik har plundrats av orcher. Oj! Det var ändå en stor stad, 5000 invånare! Det krävs många orcher för det!
Asså visst! Detta är inte kullen jag tänker dö på :)
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Fast det känns lite oärligt. Context matter!

Och allra oftast har vi när vi spelar tillgång till kontexten. Dvs. spelar vi i vad som är motsvarigheten till vår nutid eller är det i vår vikingatid eller är det i en fantasivärld som ligger någonstans mellan de båda.

Det jag tycker är av värde är vad spelskaparen anser vara mycket/litet/stort/smått. Är en stad med 5000 invånare stor i Fantasyland1.3? Liten? Jag var inne på exakt detta i min tidigare post och jag tycker nog det som är mest intressant (och där det kan bli jobbigt om ett spel har många olika författare som inte fått rimliga ramar att förhålla sig till), dvs. vad anser spelskaparen vara ett "högt berg", "en liten stad", "en stor stad", "en bred flod" osv. osv. Dvs. där den beskrivande texten möter den lilla faktarutan om storlek på land/stad, befolkning, komposition, höjd, bredd, längd (eller vad som nu kan vara rimlig fakta att delge kring något).

Cog.
Om rollpersonerna hittar en bok som de förmodligen bara kan avyttra i "en större stad" och de kommer fram till något som världsskaparen eller SL beskriver som "en stor stad" så räcker väl den kontexen? Att stora städer i Fantasyland 1.3 har 5 000-10 000 invånare tillför, i mina ögon, ingenting.
 
Top