Behöver spelvärlden siffror?

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Det jag tycker är av värde är vad spelskaparen anser vara mycket/litet/stort/smått. Är en stad med 5000 invånare stor i Fantasyland1.3? Liten?
Det framgår av vad andra städer har för befolkning. Siffrorna blir mer värda när de har andra siffror att jämföras med. Det är också då det spelar roll om staden har 10 000 eller 20 000 invånare - den ena är hälften så stor som den andra.

En vettig författare ser förstås också till att grunda det i historiska siffror, om världen är tillräckligt lik vår.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Om rollpersonerna hittar en bok som de förmodligen bara kan avyttra i "en större stad" och de kommer fram till något som världsskaparen eller SL beskriver som "en stor stad" så räcker väl den kontexen? Att stora städer i Fantasyland 1.3 har 5 000-10 000 invånare tillför, i mina ögon, ingenting.
I just det fallet kanske det räcker, men vi spelar väl inte "Sälja bok i stor stad RPG"?
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
"Magikerakademier finns bara i huvudstaden och i rikets näst största stad, Järnköpinge" tycker jag är mycket tydligare information är att "Magikerakademier finns bara i städer med fler än 5 000 invånare" och att jag måste kolla alla inforutor i boken vilka städer som har tillräckligt stort invånarantal.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,254
Location
Lund
Om rollpersonerna hittar en bok som de förmodligen bara kan avyttra i "en större stad" och de kommer fram till något som världsskaparen eller SL beskriver som "en stor stad" så räcker väl den kontexen? Att stora städer i Fantasyland 1.3 har 5 000-10 000 invånare tillför, i mina ögon, ingenting.
Jag tror du missförstår mig (medvetet eller inte...). Men jag känner att detta börjar närma sig lite för mycket petimetrande och en stark önskan "att ha rätt", så jag lämnar det vid de poster jag redan skrivit för de sammanfattar varför jag tycker det är vettigt med lite fakta som komplement till beskrivande brödtext. YMMV (uppenbarligen).

Cog.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
"Magikerakademier finns bara i huvudstaden och i rikets näst största stad, Järnköpinge" tycker jag är mycket tydligare information är att "Magikerakademier finns bara i städer med fler än 5 000 invånare" och att jag måste kolla alla inforutor i boken vilka städer som har tillräckligt stort invånarantal.
Men... Det här är ju ett uselt sätt att använda siffror på (och uselt världsskapande överlag). Jag börjar förstå varför du inte har någon användning för dem! Tur att jag inte använder den typ av spelmoduler som du spelar med!
 
Last edited:

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
340
Vill man inte bry sig om 10 000 pers hit eller dit så behöver man inte, men att mena att det saknar betydelse är väl ändå en stretch?
Ja, siffran säger att det bor dubbelt så många i en stad med 20k än 10k invånare men det är ger bara en begränsad information. Innebär det att det finns adel i staden med 20k men inte i den med 10k eller är den större staden bara en större variant av den mindre men annars i princip likadan? Det är detta jag vill veta. Jag tycker risken är att man tror att sifforna säger mer än de gör och man därför inte skriver ut det andra.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Men... Det här är ju ett uselt sätt att använda siffror på (och uselt världsskapande överlag). Jag börjar förstå varför du inte har någon användning för dem! Tur att jag inte använder den typ av spelmoduler som du spelar med!
Du får gärna ge mig exempel på moduler där siffrorna ger ett mervärde och ett stöd till spelbordet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Poängen är ju att inget av detta är objektivt. DU tycker inte att det går att hitta på saker inom vissa områden.
Nej, det är objektivt. Vet du inget om att meterologi så kan du inte improvisera fram den kunskapen i stunden. Det är så fakta och kunskap funkar. Du kan däremot hitta på något som du tycker låter som korrekt meterologi, men om jag sitter på faktiskt kunskap som motsäger ditt påhitt så har jag objektivt rätt, och du har objektivt fel. Återigen, det är så fakta och kunskap funkar.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,390
Location
Stockholm
Du får gärna ge mig exempel på moduler där siffrorna ger ett mervärde och ett stöd till spelbordet.
Forgotten Realms till 3rd edition comes to mind. Där beskrivs massvis med städer och platser. Att ha befolkningssiffror på dem ger klara fördelar i överskådlighet och är lättare att minnas än en sida med poetisk beskrivning av staden (som också återfinns).

Nu är inte Forgotten Realms en särskillt superb setting, men det lilla användandet av siffror gav en mycket bättre överblick än vad man skulle fått annars.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Du får gärna ge mig exempel på moduler där siffrorna ger ett mervärde och ett stöd till spelbordet.
Jag har i tråden givit MÄNGDER av exempel där det kan spela stor runt spelbordet. Det är bara att läsa. Siffrorna kan du plocka ur vilken modul du vill.

Men, ska jag ge ett konkret exempel så säger jag Western. Där framgår det även tydligt vad en stads storlek rimligvis kan innebära. Finns det en skola, en militär närväro, en handelsbod? Hur ofta kommer dilligensen eller kommer den alls? O.s.v. Men det finns såklart fler exempel.
 

entomophobiac

Pistoler & Mord
Joined
6 Sep 2000
Messages
9,100
Location
Uppsala
Nej, det är objektivt. Vet du inget om att meterologi så kan du inte improvisera fram den kunskapen i stunden. Det är så fakta och kunskap funkar. Du kan däremot hitta på något som du tycker låter som korrekt meterologi, men om jag sitter på faktiskt kunskap som motsäger ditt påhitt så har jag objektivt rätt, och du har objektivt fel. Återigen, det är så fakta och kunskap funkar.
Fast nu pratar vi ju inte om faktarelativisering i stort (vilket är ett gigantiskt problem tyvärr) utan om att spela rollspel. Inte om att diskutera meterologi eller geofysik eller kartor eller vampyrprinsar i europeiska storstäder.

Om "det är så fakta och kunskap funkar" på allvar är var du vill ta samtalet så är samtalet slut.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Fast nu pratar vi ju inte om faktarelativisering i stort (vilket är ett gigantiskt problem tyvärr) utan om att spela rollspel. Inte om att diskutera meterologi eller geofysik eller kartor eller vampyrprinsar i europeiska storstäder.

Om "det är så fakta och kunskap funkar" på allvar är var du vill ta samtalet så är samtalet slut.
Vi pratade om fakta i rollspel och att när man improviserar så kan man inte göra research. Vill du inte prata om det så är det ok. Men det är vad mina inlägg har handlat om. Jag har t.o.m explicit talat om ex meterologi, och ffa "komplexa sammanhang" (som då alltså grundar sig kunskaper vi inte sitter på, inte jag iaf).
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Jag har t.o.m explicit talat om ex meterologi.
"Hur varmt eller kallt blir det" känns som ett uppenbart exempel där siffror ärr relevanta inte bara för vett i settingen, utan också för att spelarna ska ha en chans att skapa sig en förståelse som "kallt som fan!" inte ger dem.

Eller det helt jäkla uppenbara exemplet: i varje dunge har man faktiskt siffror på hur många monster som finns i rummet, inte "flera stycken" eller "många". Eller hur många guldmynt det finns i skatten.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,066
Location
Värnhem, Malmö
"Hur varmt eller kallt blir det" känns som ett uppenbart exempel där siffror ärr relevanta inte bara för vett i settingen, utan också för att spelarna ska ha en chans att skapa sig en förståelse som "kallt som fan!" inte ger dem.
Där har man ju också väldigt skiftande referensramar. Om jag, skåning, spelleder för norrbottningar kan våra definitioner av "kallt som fan" vara oerhört annorlunda.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
Vad försöker egentligen bevisas här? Att vi som gillar siffror egentligen inte borde använda dem? Att vår vilja att klämma in dem i rollspel vi skriver förstör för andra? Det känns liksom som en ren smakfråga.
Nej, min fråga var om spelvärlden behöver siffror. Det är flera som hävdar att de behövs. Men jag hade önskat att någon kunde ge ett exempel på "vilken tur att de här siffrorna stod i settingboken/spelvärldsbeskrivningen. Annars hade det blivit mycket jobbigare att hantera situationen vid spelbordet".
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,703
"Hur varmt eller kallt blir det" känns som ett uppenbart exempel där siffror ärr relevanta inte bara för vett i settingen, utan också för att spelarna ska ha en chans att skapa sig en förståelse som "kallt som fan!" inte ger dem.

Eller det helt jäkla uppenbara exemplet: i varje dunge har man faktiskt siffror på hur många monster som finns i rummet, inte "flera stycken" eller "många". Eller hur många guldmynt det finns i skatten.
Naturligtvis behöver man siffror i specifika situationer, där rollpersonerna interagerar direkt med det som siffran beskriver. Men rollpersonerna interagerar till exempel inte med stadens- eller landets befolkningsmängd.

Istället för att googla fram vid vilken temperatur kroppen tar skada med eller utan tillräckligt skydd och skriva in det i settingen, går det ju faktiskt att skriva "i de norra delarna av landet är det kallt som fan. RP tar T6 i skada varje timme de befinner sig utomhus utan varma kläder". Det om något ger spelarna något de konkret kan förstå. Hur ska de veta vad -27 grader innebär? Naturligtvis kan de också googla, men det känns rätt meta. Skapar det inte mer förståelse om de får reda på att det är kallt som fan ute och att de kommer att ta skada om de inte ordnar varma kläder?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Nej, min fråga var om spelvärlden behöver siffror. Det är flera som hävdar att de behövs. Men jag hade önskat att någon kunde ge ett exempel på "vilken tur att de här siffrorna stod i settingboken/spelvärldsbeskrivningen. Annars hade det blivit mycket jobbigare att hantera situationen vid spelbordet".
I princip alla exempel jag har använt i tråden kommer från vårt spelande. Jag kan ju fortsätta på Western. RP hade hela sin förmögenhet på banken, som blev rånad. Det är en rånarliga på säkert ett dussin, så de kan inte ge sig av efter dem själva. De är inte ensamma om att ha blivit av med pengar så ett uppbåd samlas ihop. Hur många följer med? Det beror på flera saker, men underlaget, alltså antalet tillgängliga män, är i allra högsta grad relevant. Helst hade ju RP velat ha med sig 20 man, men det var inte rimligt givet befolkningsmängden. Detta var redan specat från början, staden var uppritad, och jag visste i princip vad som fanns i varje hus. Så det var rätt lätt att på en höft komma fram till siffran "hur stort blir uppbådet". Det var dessutom en siffra som skulle hålla, som och som vi senare kunde ställa mot siffran "hur många är soldaterna", och där var det relevant att jag redan visste hur många som befolka de Fort [vaddetnuhette] och till slut blev det flera större sammandrabbningar mellan de olika grupperna.

Hade jag kunnat hitta på alla dessa siffror i stunden istället? Absolut. Vi hade inte ens behövt spela rollspel. Vi hade kunnat gå på krogen istället. Men nu ville vi spela rollspel, och jag ville ha underlag på hur många som bodde i regionen. För jag tycker att det är viktigt, och jag tycker att det berikar min upplevelse.

Utöver det så underlättar det för mig. För om jag någon gång måste återvända till min prepp så vet jag att den grundar sig på rimliga siffror, och inte något som jag helt arbiträrt kände passade för stunden.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Nej, min fråga var om spelvärlden behöver siffror. Det är flera som hävdar att de behövs. Men jag hade önskat att någon kunde ge ett exempel på "vilken tur att de här siffrorna stod i settingboken/spelvärldsbeskrivningen. Annars hade det blivit mycket jobbigare att hantera situationen vid spelbordet".
Jag är oerhört glad att befolkningarna i Glorantha är numerärt beskrivna och logiskt sammanhängande, som ett exempel. Annars skulle jag a) behöva hitta på det vid spelbordet när frågorna uppstår (och få det tokigt eftersom det improviseras), och b) om vi nu inte får siffror, kommunicera numerära koncept på annat vis (oklar på hur jag skulle kommunicera till dem att deras klan nu är 700 personer stor om jag inte får använda siffror... en "medelstor klan" betyder bara något om vi redan etablerat att klaner typiskt sett är på 500-1000 personer, något som ingen har någon anledning att ens ha intuitioner kring). Även siffra som "hur gamla brukar folk bli?" eller "vid vilken ålder räknas man som vuxen?" känns som en central del av världsbeskrivningen, och har varit relevant just för att tiden går och familjemedlemmar blir vuxna.

Jag kan inte över huvud taget se vad värdet skulle vara av att vara luddig och icke-numerär i onödan här, utom möjligen att man slipper tänka och researcha när man skriver.
 
Top