Behöver spelvärlden siffror?

Rangertheman

Myrmidon
För egen del är -27 °C betydligt mer konkret än 1T6 skada/timme :) Jag har varit ute i -27 grader, men jag fick inte några T6:or skada. Nu var jag ju inte naken, men det förmodar jag att RP inte heller är.

Säger spelvärldstermometern att det är -27 °C så förväntar jag mig att min RPs vinterkläder funkar alldeles utmärkt. Om SL ändå hävdar att jag får 1T6 skada/h undrar jag vad det är för magisk kyla? 1T6 KP/h säger mig ingenting. KP är det mest abstrakta vi har i rollspel.

Jag har inget emot att använda abstrakta regeltermer för såväl avstånd som skada. Men det är ju inte så att dessa objektivt är bättre eller tydligare. 100m eller "nästa zon"? Jag har skrivit ett helt rollspel som använder zoner istället för avstånd. Att döma av alla diskussioner kring dessa så föredrar nästan alla avstånd i meter.
VSB ;-)

Nu börjar du ju tjafsa om att -27 inte skulle ge någon skada och att du minsann varit ute i den temperaturen och inte tog skada i vanliga kläder. Som SL hade jag ångrat att jag inte drog till med -107 C. Fast då hade jag väl fått till svar att utifrån platsens placering på kartan, närheten till havet, höjd över havet, etc. så borde temperaturen inte kunna sjunka under -42 grader och att man kan klara sig i 139 minuter innan man börjar ta någon skada. Och förresten har min rollperson en mössa i ryggsäcken, så han klarar sig i 8 minuter längre.

Eller så hade jag sagt: "Jävligt kallt! Du tar skada om du är utomhus utan varma kläder".

Mogger

Hipsteranka
VSB ;-)

Nu börjar du ju tjafsa om att -27 inte skulle ge någon skada och att du minsann varit ute i den temperaturen och inte tog skada i vanliga kläder. Som SL hade jag ångrat att jag inte drog till med -107 C. Fast då hade jag väl fått till svar att utifrån platsens placering på kartan, närheten till havet, höjd över havet, etc. så borde temperaturen inte kunna sjunka under -42 grader och att man kan klara sig i 139 minuter innan man börjar ta någon skada. Och förresten har min rollperson en mössa i ryggsäcken, så han klarar sig i 8 minuter längre.

Eller så hade jag sagt: "Jävligt kallt! Du tar skada om du är utomhus utan varma kläder".
I ditt inledande exempel var din poäng att det var enklare att förstå 1T6 KP i skada/h än -27 °C . Det höll inte jag med om. Jag tycker -27 °C är rätt enkelt att förstå, medan jag tycker att KP är ett rätt klurigt mått.

Men nu tycks din poäng snarare vara att försöka...jag vet inte...genom att in absurdum driva någon tes om att jag är ett bokstavstrogen fanatiker som måste kontrollräkna allt min SL säger. Och det är dumt och fånigt argument som dessutom är en halmdocka. Så jag tackar för mig.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
MODERERING

Är ni inne på andre, tredje eller fjärde varvet?

Det finns de som vill ha siffror, de som inte vill ha siffror. Ingen av dem har fel, utifrån vad de vill ha. Och ingen kommer att övertyga de andra även om ni går in på femte varvet.

Så tänk till, finns det något mer att vrida ur den här stenen, eller har vi nått vägs ände?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Att stora städer i Fantasyland 1.3 har 5 000-10 000 invånare tillför, i mina ögon, ingenting.
Inte när det kommer till att sälja böcker, kanske.

Men man är mycket mindre annonym i en stad med 5000 invånare än i en med 500000 invånare. Det är lättare att fråga sig fram och hitta personer. det gör också att man kan börja extrapolera annan information som exempelvis hur många stridsförda personer staden kan uppbåda vid en eventuell belägring/nödsituaion, hur många tunnor säd som skulle krävas fär att avhjälpa en hungersnöd, etc.

erikt

Hero
Om rollpersonerna hittar en bok som de förmodligen bara kan avyttra i "en större stad" och de kommer fram till något som världsskaparen eller SL beskriver som "en stor stad" så räcker väl den kontexen? Att stora städer i Fantasyland 1.3 har 5 000-10 000 invånare tillför, i mina ögon, ingenting.
"stor" är ju ett relativt mått.
En "stor stad" med 5000 invånare är ju rätt annorlunda mot en "stor stad" med 500000+ invånare.
Även om man inte vet hur stor befolkningen är så märker man rätt snabbt skillnaden om man besöker Åmål eller Rom.

I medeltidens Sverige var en stad med 5000 invånare stor.
I dagens Kina är en stad med 500000 invånare inte särskilt stor.

Så jo, att veta ungefär hur stor en "stor stad" är, tillför en hel del.

Mogger

Hipsteranka
Gillar för övrigt @Mogger s design tidigare i tråden att man ser till att alla siffrorna stämmer under huven men man inte nödvändigtvis visar upp sin process. Det kräver självkontroll. :)
Så har vi gjort i Ereb Altor. Visst finns det lite siffror men det mesta är dolt. Vi som skriver har dock hyfsad koll.

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Jag tror, efter att ha funderat en stund, att det för mig i mångt och mycket handlar om när siffrorna presenteras. När jag som SL avnjuter en världsbok och befinner mig i helikopterperspektiv har jag inget alls emot olika siffror. När jag däremot spelleder, och är mitt i fiktionen, vill jag absolut inte ha ett helikopter-perspektiv. Då vill jag bara presentera den typ av information som RP kan se och höra.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Att dömma av tråden så är faktarutan framförallt ingången för alla kibbitzers. ;)
Vi har fått ett stort antal anmälningar gällande den här tråden. Folk är sura och uppretade på grund av onödiga gliringar och retfulla stick som gör narr av deras preferenser.

Om ni ska fortsätta posta, sluta med gliringar. Tänk på era medforumiter och visa dem respekt.

MVH

/Magnus

Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på modereringen i tråden där den postades.

Mogger

Hipsteranka
Jag tror, efter att ha funderat en stund, att det för mig i mångt och mycket handlar om när siffrorna presenteras. När jag som SL avnjuter en världsbok och befinner mig i helikopterperspektiv har jag inget alls emot olika siffror. När jag däremot spelleder, och är mitt i fiktionen, vill jag absolut inte ha ett helikopter-perspektiv. Då vill jag bara presentera den typ av information som RP kan se och höra.
Exakt. Det har varit min tes hela tråden. När jag preppar och läser vill jag ha ALL information men i stundens hetta behöver jag i allmänhet ingen information alls, för då improviserar jag. Men måste jag kolla upp något vill jag kunna hitta det snabbt och inte vada genom långa skönlitterära stycken. Däremot har jag inget alls emot att läsa sådana stycken, förutsatt att de är välskrivna och inspirerande.

Minimoni

Homelander
Iaf för en hjärna som min blir det också mycket lättare att improvisera med en solid grund av information, t ex i form av siffror. Det är inte så ofta de faktiskt omnämns direkt i spel, men de agerar underliggande.
Det här beskriver väl hur också jag fungerar. Solida fakta som beskrivs i siffror underlättar också för mig som SL att skapa en underhållande och sammanhängande kampanj där beslut och val rollpersonerna gör faktiskt påverkar hela settingen på ett logiskt sätt. Ett logiskt sätt för mig som SL och på ett sätt som spelarna också finner underhållande.

Mogger

Hipsteranka
Ett annat konkret exempel; jag fick ett sms från en av spelarna i min grupp:

"Hur många på ett ungefär bor det i Karle?"

Rätt exakt vad tråden handlar om. Jag kollade och svarade:

"ca 7000."

Uppenbarligen var det information min spelare behövde och jag skulle inte drömma om att svara "hyfsat många men färre än Pirit".

Sådär behövde jag en siffra.

Zire

Swashbuckler
Personligen tror jag en stor del av det bottnar i grundinställning. Om någon säger något, börjar du spontant med att ifrågasätta eller börjar du med att förstärka det?

"Bilen sladdar av vägen ned i diket!"

A: "Asså, det regnar inte, och det här är en 50-väg precis efter en korsning, känns orimligt att de skulle få sladd så snabbt..."
B: "Helvete, undrar om de klarade sig!? Jag springer dit, men på lite lagom avstånd från bilen om den skulle fatta eld..."

Det finns absolut spelare och spelledare vars "nej" kommer mycket spontanare än deras fantasi.
Fuck, jag är ju A som spelare!

Kanske inte så extremt, men ryggradsreflexen är absolut att analysera situationen och försöka hitta orsaken till att vi hamnade här, och nog lite för ofta börja ifrågasätta att vi ens har hamnat här. Det finns absolut situationer när man snarare bara borde inse fakta: tärningsslaget sket sig, någonting måste hända - och nu är vi här. Eller, SL tyckte att det gick lite för bra, hittade på något och nu är vi här. (Den är lite mer problematisk, men jag vill fortfarande vara mer av en B istället för en A!)

Jag kanske måste be om ursäkt till min SL...

Mogger

Hipsteranka
Fuck, jag är ju A som spelare!

Kanske inte så extremt, men ryggradsreflexen är absolut att analysera situationen och försöka hitta orsaken till att vi hamnade här, och nog lite för ofta börja ifrågasätta att vi ens har hamnat här. Det finns absolut situationer när man snarare bara borde inse fakta: tärningsslaget sket sig, någonting måste hända - och nu är vi här. Eller, SL tyckte att det gick lite för bra, hittade på något och nu är vi här. (Den är lite mer problematisk, men jag vill fortfarande vara mer av en B istället för en A!)

Jag kanske måste be om ursäkt till min SL...
För egen del tycker jag det är precis lika relevant att försöka få ihop en trovärdig samsyn som det är att kreativt spinna vidare på improviserade tokigheter.

I en perfekt värld flyter allt på men så funkar det ju väldigt sällan. Då får spelgruppen stötta upp sig själv. "Du sa att det var minusgrader, så varför är det vattenpölar utanför?"

Vi kanske inte alls frågar för att vi i tid och otid will mansplaina och "well actually"-avbryta. Vi kanske vill veta om det bor en eldmagiker i närheten vars temperaturhöjande experiment smälter isen?

Det görs en del inte så generösa antaganden i tråden.

Så om det inte är något problem för din spelgrupp ser iaf inte jag några problem med den typen av frågor, även om de utmålas som negativa här och var.