Rangertheman
Myrmidon
VSB ;-)För egen del är -27 °C betydligt mer konkret än 1T6 skada/timme Jag har varit ute i -27 grader, men jag fick inte några T6:or skada. Nu var jag ju inte naken, men det förmodar jag att RP inte heller är.
Säger spelvärldstermometern att det är -27 °C så förväntar jag mig att min RPs vinterkläder funkar alldeles utmärkt. Om SL ändå hävdar att jag får 1T6 skada/h undrar jag vad det är för magisk kyla? 1T6 KP/h säger mig ingenting. KP är det mest abstrakta vi har i rollspel.
Jag har inget emot att använda abstrakta regeltermer för såväl avstånd som skada. Men det är ju inte så att dessa objektivt är bättre eller tydligare. 100m eller "nästa zon"? Jag har skrivit ett helt rollspel som använder zoner istället för avstånd. Att döma av alla diskussioner kring dessa så föredrar nästan alla avstånd i meter.
Nu börjar du ju tjafsa om att -27 inte skulle ge någon skada och att du minsann varit ute i den temperaturen och inte tog skada i vanliga kläder. Som SL hade jag ångrat att jag inte drog till med -107 C. Fast då hade jag väl fått till svar att utifrån platsens placering på kartan, närheten till havet, höjd över havet, etc. så borde temperaturen inte kunna sjunka under -42 grader och att man kan klara sig i 139 minuter innan man börjar ta någon skada. Och förresten har min rollperson en mössa i ryggsäcken, så han klarar sig i 8 minuter längre.
Eller så hade jag sagt: "Jävligt kallt! Du tar skada om du är utomhus utan varma kläder".