Nu är jag sen in i den här tråden och har inte läst ikapp så jag ber om ursäkt om jag säger saker som andra redan sagt, men för mig är siffror mycket viktiga för min inre bild. De behöver inte alls vara exakta, men jag behöver veta att det bor kanske 10000 invånare i staden, att jätten är runt 5m lång, att det tar runt tre timmar att gå till gården, att min motståndare är runt 1.90 och muskulös etc. för att det är så jag skapar bilder i mitt huvud och jag använder de bilderna för att agera, både vad gäller mjuka saker (hur jag agerar och pratar) och hårda saker (mitt mentala "number crunching" där jag i praktiken beräknar sannorlikheter). Speciellt i traditionella spel där jag förväntas till vissa delar "spela för att vinna". I andra typer av smalare eller dramaorienterade spel så bryr jag mig oftast mycket mindre.
Men jag är lite nyfiken på tankarna emot siffror. Jag kan absolut se många fall där det är intressant att inte förmedla, där de är en del av mysteriet. Hur stor är Color out of space till exempel. Men generellt? Siffror för mig är inte så mycket mätvärden utan snarare ett hjälpmedel för att jag skall kunna relatera till situationen.
Men jag är lite nyfiken på tankarna emot siffror. Jag kan absolut se många fall där det är intressant att inte förmedla, där de är en del av mysteriet. Hur stor är Color out of space till exempel. Men generellt? Siffror för mig är inte så mycket mätvärden utan snarare ett hjälpmedel för att jag skall kunna relatera till situationen.