Behöver spelvärlden siffror?

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,574
Location
Slätta
Nu är jag sen in i den här tråden och har inte läst ikapp så jag ber om ursäkt om jag säger saker som andra redan sagt, men för mig är siffror mycket viktiga för min inre bild. De behöver inte alls vara exakta, men jag behöver veta att det bor kanske 10000 invånare i staden, att jätten är runt 5m lång, att det tar runt tre timmar att gå till gården, att min motståndare är runt 1.90 och muskulös etc. för att det är så jag skapar bilder i mitt huvud och jag använder de bilderna för att agera, både vad gäller mjuka saker (hur jag agerar och pratar) och hårda saker (mitt mentala "number crunching" där jag i praktiken beräknar sannorlikheter). Speciellt i traditionella spel där jag förväntas till vissa delar "spela för att vinna". I andra typer av smalare eller dramaorienterade spel så bryr jag mig oftast mycket mindre.

Men jag är lite nyfiken på tankarna emot siffror. Jag kan absolut se många fall där det är intressant att inte förmedla, där de är en del av mysteriet. Hur stor är Color out of space till exempel. Men generellt? Siffror för mig är inte så mycket mätvärden utan snarare ett hjälpmedel för att jag skall kunna relatera till situationen.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,579
Location
Helsingborg
Men jag är lite nyfiken på tankarna emot siffror. Jag kan absolut se många fall där det är intressant att inte förmedla, där de är en del av mysteriet. Hur stor är Color out of space till exempel. Men generellt? Siffror för mig är inte så mycket mätvärden utan snarare ett hjälpmedel för att jag skall kunna relatera till situationen.
Jag behöver nödvändigtvis inte spela rollspel där siffror är en viktig del av vad spelet går ut på. Situationer uppkommer inte där siffror är intressanta. Spelandet i sig handlar inte om avvägningar som behöver siffror. Det är inte rollpersonerna mot omgivningen.

Exempelvis: en brand utbryter under en strid och rollpersonerna behöver fly. Det finns tre utsatta branddörrar på en karta. Spelledaren ser att inga branddörrar är nära där rollpersonerna är.

Ett annat sätt att hantera det är att en brand utbryter under en strid och rollpersonerna behöver fly. Ett misslyckat slag beskrivs som om det inte finns några branddörrar nära.

Det andra sättet har inga siffror eller referensmallar, utan situationer anpassas utifrån mekaniken.

Hur många är det i striden? Det behöver inte vara viktigt heller, för just det är inget som spelet fokuserar på som avvägning... "En grupp av X" är tillräcklig beskrivning för denna typ av spelande.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,815
Stora tal är inte så enkla att tolka förstå om man inte börjar räkna.

Kungahuset i Zorakin har 1000 000 sm i skattkammaren.
...ok, innebär det att de kan anlita en arme av legosoldater och anfalla Kardien?

Det finns 2000 vargar i Stora Spökskogen.
...hur troligt är det att man ser några vargar ifall färdas till Spökköping, två dagar in i skogen?

10000 bönder lever på de bördiga jordbruksmarkerna runt staden.
...om man färdas till fots, hur långt innan man kommer fram till staden börjar man stöta på bondgårdar?

Stenbumlingen som ligger mitt på slagfältet väger 15000kg.
...hur stor är den? (knappt som en WW Golf?) ...hur många hästar behövs för att dra iväg den?

Jag föreställer mig (kanske bara någon medeltidsromantik) att invånarna i äldre tider och fantasy-settings inte höll på att prata om stora siffor, för det är så opraktiskt att räkna, utan istället mer i jämförande termer:
- varje gång jag besökt Spökköping har jag varit tvungen att skrämma bort nyfikna eller hungriga vargar
- en hel dag är bondgårdar allt du ser, när du vandrar mot staden
- stenbumlingen är stor som flera oxar

Jag tycker alltid att jag misslyckas lite som SL när jag säger: "det är nog 600-700 meter fram till skogskanten".
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,815
En annan sak som irriterar mig och får mig att räkna är...

...ni har besegrat besten och hittar en jättestor skatt, 8000sm.... i en hög...

Ok... hur ser det ut om man lägger 8000 (med tiden svartnade) silvermynt i ett hörn?
8000 = 20x20x20.
Det är alltså 20 på höjden, 20 på längden, 20 på bredden.
Så om det är en typisk rund "hög" så är den kanske 50cm bred och 20cm hög.
Imponerande?
Men lik förbannat väger högen nästan 100kg.

Jag kör mest med ädelstenar.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,639
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Hur tänker du när du skriver detta?
Vi kan ta det klassiska BEP. Lysande funktion som berättar om volymvikt. Är siffrorna som gav en viss BEP sund, behöver vi inte grunduträkningen. Är den fel … well.

Men principen.

Finns massor med sätt man skulle kunna göra så man fick en vettig utkomst utan att behöva se de större siffrorna bakom. Behöver inte ens vara något så siffrigt som BEP var.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,815
Eller låt oss säga att spelarna hittar en lika oansenlig hög med 1000gp och 10000sp.
Det är uppenbart att de inte kan bära hem alla sp, så de behåller bara 1000gp.

Hur lång tid tar det att sortera ut 1000gp i en hög med 11000 mynt?
Om en person kan sortera 3 mynt i sekunden så tar det en timme... 6 turns, i mitt favoritspel.

Det hänger på att guldmynten är rena (de ärgar i varje fall inte) och lätta att skilja från de kolsvarta silvermynten.
Om guldmynten skulle vara smutsiga efter 10 år i en monsterhåla så vet jag inte hur man ska sortera ut dem på ett grottgolv, i fackelsken, utan moderna rengöringsprodukter, en spann, en borste, massa rent vatten, och jättemycket tid.

Jag tycker spelvärlden behöver INTE SIFFROR.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,440
Location
Rissne
Siffror kan maskeras smidigt under funktioner i spel. Så även om de har en uträkning bakom sig så ser man inte den.
En sak jag funderat på medan jag lite lojt följt den här tråden, och som det här påminde mig lite om (det är alltså inte egentligen ett svar till det du skriver så mycket som att jag spånar vidare):

Jag är kroniskt skitdålig på att komma ihåg siffror och att tolka dem i språnget. Så "under spel" funkar siffror ganska dåligt för mig; jag kan t.ex. inte utifrån en befolkningssiffra snabbt tänka mig hur stor en stad är eller hur den känns. Jag kan heller inte höra en stor pengasiffra och snabbt få en känsla för hur rik en människa faktiskt är, eller tänka mig hur tätt eller glest folk bor av att ha "personer per kvadratkilometer" framför mig.

Men – jag gillar verkligen att använda siffror när jag förbereder. Jag gillar ju att förbereda, även om jag nog aldrig riktig når upp till blorbidealet. Men när jag ska hitta på ett äventyr som utspelar sig på ett skepp så är jag absolut en sån som spenderar flera timmar i ett wikipedia-hål först och kollar mått och våningar och besättningar och hur mycket last man kan bära med sig och så vidare. När jag byggde Rotsystems stora arkologi-stad så lade jag en hel del tid på att räkna på befolkningstätheter och annat, och är än idag absolut inte övertygad om att de siffror jag kom fram till var rimliga.

Men ambitionen finns där.

Så… Jag måste nog landa i att om prep is play så är siffror absolut viktiga för mig. Inte nödvändigtvis så att jag vill ha dem i en rollspelsbok – där vill jag ju ha sådant jag inte kan kolla upp på internets – men ändock.

Men om man bara räknar runt spelbordet… Där har ju siffrorna förvandlats – maskerats, om man så vill – till kartor, konkretiseringar, jämförelser, miljöbeskrivningar och så vidare. Kring bordet tänker jag inte "det bor si och så många människor i staden". Jag tänker "staden är stor som typ stockholm".

(Här associerar jag också till hur jag funkar med regelmekanik – jag måste slå om till "matte och spel"-läge för att slå tärning och fippla, istället för att vara inlevd i spelvärlden. Därav snacket om att "ta paus för matte och plast".)
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,932
En fråga som dök upp när jag skummade tråden är: Hur mycket tänker folk på siffror i verkligheten? Eller mer specifikt, ni som tänker mycket på siffror i rollspel (och då menar jag inte siffror som är direkt relaterade till ett äventyr utan mer generella siffror om spelvärlden), gör ni detsamma när det gäller den verkliga världen? Själv har jag ingen aning om befolkningsmängden i olika svenska städer, den genomsnittliga höjden på byggnader i Stockholms innerstad eller hur många bultar det finns i Ölandsbron.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,700
Location
Ludvika
Hur mycket tänker folk på siffror i verkligheten? Eller mer specifikt, ni som tänker mycket på siffror i rollspel (och då menar jag inte siffror som är direkt relaterade till ett äventyr utan mer generella siffror om spelvärlden), gör ni detsamma när det gäller den verkliga världen?
Ganska ofta. För att skapa ett referensverk.

Om jag vet att det bor 5000 pers i fantasystaden, och jag vet hur en "stad" med 5000 invånare ser ut IRL så hjälper det till att kompensera för bristen på de pedagogiska bilder som jag egentligen hade föredragit.

Om jag vet hur högt 60 meter faktiskt är kan jag lättare föreställa mig hur stor jätten som är 60 meter lång faktiskt är.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
En fråga som dök upp när jag skummade tråden är: Hur mycket tänker folk på siffror i verkligheten? Eller mer specifikt, ni som tänker mycket på siffror i rollspel (och då menar jag inte siffror som är direkt relaterade till ett äventyr utan mer generella siffror om spelvärlden), gör ni detsamma när det gäller den verkliga världen?
Antagligen varje timme. Flera gånger. Kollar CL nu. Tabellen är spännande. Bara siffror.

Frågeställningen är för mig som typ "använder ni era ögon ofta?"
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,572
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
En fråga som dök upp när jag skummade tråden är: Hur mycket tänker folk på siffror i verkligheten? Eller mer specifikt, ni som tänker mycket på siffror i rollspel (och då menar jag inte siffror som är direkt relaterade till ett äventyr utan mer generella siffror om spelvärlden), gör ni detsamma när det gäller den verkliga världen? Själv har jag ingen aning om befolkningsmängden i olika svenska städer, den genomsnittliga höjden på byggnader i Stockholms innerstad eller hur många bultar det finns i Ölandsbron.
Väldigt ofta. Jag kan inte säga att jag är en naturligt duktig matematiker på något sätt, dock så gillar jag siffror som referens. När jag är i andra länder och främmande städer så brukar jag försöka få reda på så mycket som möjligt om just de platserna för att sedan jämföra med platser jag redan känner till väl. Jag brukar också använda mycket av min fria tid till att preppa för de kampanjer jag spelleder, detta går inte ut över andra saker jag måste göra då jag tydligen är duktig på att hålla mycket i huvudet samtidigt. Så ja, jag jämför, värderar och undersöker det mesta som jag tror kan vara intressant i rollspel eller som referens till rollspel.

Sen tror jag inte alla gör som jag och jag tror inte heller det är nödvändigt, mycket av mitt preppande är för mitt eget höga nöjes skull och inte alltid nödvändigt för att spelarna skall uppskatta en kampanj.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,840
Hur mycket tänker folk på siffror i verkligheten? Eller mer specifikt, ni som tänker mycket på siffror i rollspel (och då menar jag inte siffror som är direkt relaterade till ett äventyr utan mer generella siffror om spelvärlden), gör ni detsamma när det gäller den verkliga världen?
Ganska ofta ändå. Eller åtminstone i vissa frågor, som just befolkningsmängd och avstånd, använder jag nog ofta siffror för att öka min förståelse.

Kanske delvis en yrkesskada men egentligen tänker jag nog mer på världen i siffror i verkligheten än i rollspel. Som många andra påpekat är ju inte målet att rabbla siffror vid spelbordet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Eller låt oss säga att spelarna hittar en lika oansenlig hög med 1000gp och 10000sp.
Det är uppenbart att de inte kan bära hem alla sp, så de behåller bara 1000gp.

Hur lång tid tar det att sortera ut 1000gp i en hög med 11000 mynt?
Om en person kan sortera 3 mynt i sekunden så tar det en timme... 6 turns, i mitt favoritspel.

Det hänger på att guldmynten är rena (de ärgar i varje fall inte) och lätta att skilja från de kolsvarta silvermynten.
Om guldmynten skulle vara smutsiga efter 10 år i en monsterhåla så vet jag inte hur man ska sortera ut dem på ett grottgolv, i fackelsken, utan moderna rengöringsprodukter, en spann, en borste, massa rent vatten, och jättemycket tid.

Jag tycker spelvärlden behöver INTE SIFFROR.
Vad ska man ens med guldmynt till utan siffror? ;)
 

SpringandeKulle

Warrior
Joined
15 Aug 2022
Messages
284
Eller låt oss säga att spelarna hittar en lika oansenlig hög med 1000gp och 10000sp.
Det är uppenbart att de inte kan bära hem alla sp, så de behåller bara 1000gp.

Hur lång tid tar det att sortera ut 1000gp i en hög med 11000 mynt?
Om en person kan sortera 3 mynt i sekunden så tar det en timme... 6 turns, i mitt favoritspel.

Det hänger på att guldmynten är rena (de ärgar i varje fall inte) och lätta att skilja från de kolsvarta silvermynten.
Om guldmynten skulle vara smutsiga efter 10 år i en monsterhåla så vet jag inte hur man ska sortera ut dem på ett grottgolv, i fackelsken, utan moderna rengöringsprodukter, en spann, en borste, massa rent vatten, och jättemycket tid.

Jag tycker spelvärlden behöver INTE SIFFROR.
Exemplet låter mer som spelet behöver inte grotta ner sig i detaljer. För vad är felet med 1000gp som siffra? Det kan återanvändas senare för relatera till inköp av utrustning.
Att börja granska detaljer som förekommer ger ganska ofta att man kan hitta diverse konstigheter. Hur kom mynten dit från början? Varför samlade monstret på just mynt? Och om det samlade på mynt så varför i en hög på golvet? Vore det inte bättre med en trevlig presentation av sitt samlande? Det är inga siffror men det är detaljer som inte heller behövs i spelvärlden.
 
Top