Behöver spelvärlden siffror?

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,254
Location
Lund
Nej, min fråga var om spelvärlden behöver siffror. Det är flera som hävdar att de behövs. Men jag hade önskat att någon kunde ge ett exempel på "vilken tur att de här siffrorna stod i settingboken/spelvärldsbeskrivningen. Annars hade det blivit mycket jobbigare att hantera situationen vid spelbordet".
Jag tycker du har fått många sådana svar och exempel på där de är bra. Om frågan är (en smula överdrivet) "spelet går inte att spela och världen går under om siffrorna inte finns" så är svaret så klart. Nä, så är det så klart inte.

Att du sen inte håller med är uppenbart och någonstans där stannar den här diskussionen (eller vad man nu skall kalla det).

För mig tillför rimlig fakta om land, stad, geografi, väderförhållanden mm. (självklart beroende på vad som beskrivs) något i samband med en mer målande beskrivning. För mig handlar det inte om ett "antingen om" utan ett "både och", som jag också tycker är bättre. För mig finns det inget motsatsförhållande mellan fakta (siffror) och målande beskrivning. För mig kompletterar de varandra och jag ser inte det motsatsförhållande du ser eller hur det ena förstör det andra. Om du ogillar siffror som beskriver spelvärlden så skit i dem. En av de största fördelarna med rollspel att det är ditt och rollspelspolisen kommer inte och haffar dig om du skiter i delar av regler och setting och gör din egen grej.

Cog.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Jag kan ju fortsätta på Western.
Jag lovar att absolut alla rollpersoner vill veta hur många skott revolvern innehåller. :) Här är vi också i historiska fakta, så det finns ett rätt och ett fel svar beroende på märke och modell. Det är en ren självklarhet att ett spel som Western har med det.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,702
I princip alla exempel jag har använt i tråden kommer från vårt spelande. Jag kan ju fortsätta på Western. RP hade hela sin förmögenhet på banken, som blev rånad. Det är en rånarliga på säkert ett dussin, så de kan inte ge sig av efter dem själva. De är inte ensamma om att ha blivit av med pengar så ett uppbåd samlas ihop. Hur många följer med? Det beror på flera saker, men underlaget, alltså antalet tillgängliga män, är i allra högsta grad relevant. Helst hade ju RP velat ha med sig 20 man, men det var inte rimligt givet befolkningsmängden. Detta var redan specat från början, staden var uppritad, och jag visste i princip vad som fanns i varje hus. Så det var rätt lätt att på en höft komma fram till siffran "hur stort blir uppbådet". Det var dessutom en siffra som skulle hålla, som och som vi senare kunde ställa mot siffran "hur många är soldaterna", och där var det relevant att jag redan visste hur många som befolka de Fort [vaddetnuhette] och till slut blev det flera större sammandrabbningar mellan de olika grupperna.

Hade jag kunnat hitta på alla dessa siffror i stunden istället? Absolut. Vi hade inte ens behövt spela rollspel. Vi hade kunnat gå på krogen istället. Men nu ville vi spela rollspel, och jag ville ha underlag på hur många som bodde i regionen. För jag tycker att det är viktigt, och jag tycker att det berikar min upplevelse.

Utöver det så underlättar det för mig. För om jag någon gång måste återvända till min prepp så vet jag att den grundar sig på rimliga siffror, och inte något som jag helt arbiträrt kände passade för stunden.
Tack för det konkreta exemplet!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,840
"vilken tur att de här siffrorna stod i settingboken/spelvärldsbeskrivningen. Annars hade det blivit mycket jobbigare att hantera situationen vid spelbordet".
Tja, vi kan väl anta något sandlådebaserat spel med fokus på resurshantering. Då kan kanske storleken på byn man kommer till avgöra om det finns en smed där som kan laga ens vagn eller ej. Eller om det finns vägväktare att rapportera det strövande vättebandet till. Visst går det att improvisera sådant om man vill, och det gör man nog också ofta, antagligen utifrån vad som etablerat om spelvärlden. Men någonstans får man väl anta att man inte genomgående vill improvisera fram det, huvudsakligen för att det ger en annorlunda upplevelse. (Nu spelar jag sällan så men för min del vore för att jag vet med mig att jag tenderar att strömlinjeforma sådana detaljer. Det kommer helt enkelt finnas en smedja i varje by för att det är det enklaste i stunden. Är det fel? Nej, men annorlunda. Av samma skäl brukar jag idag lägga rätt stort krut på att tänka igenom hur motstånd ser ut och vad de gör, för att jag inte slentrianmässigt ska låta spelarnas val styra hur spelvärlden funkar. Men återigen det är en skala, det är viktigt om det finns 5 eller 12 banditer, inte om de är 50 eller 75. Om inte RPna ska trumma ihop ett uppbåd då, då blir även de siffrorna lite viktiga, o.sv.)

Men sen kan man så klart lösa sådant utan siffror, tex med abstrakta kategorier och relativa jämförelser men de är utbytbara för mig.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Naturligtvis behöver man siffror i specifika situationer, där rollpersonerna interagerar direkt med det som siffran beskriver. Men rollpersonerna interagerar till exempel inte med stadens- eller landets befolkningsmängd.

Istället för att googla fram vid vilken temperatur kroppen tar skada med eller utan tillräckligt skydd och skriva in det i settingen, går det ju faktiskt att skriva "i de norra delarna av landet är det kallt som fan. RP tar T6 i skada varje timme de befinner sig utomhus utan varma kläder". Det om något ger spelarna något de konkret kan förstå. Hur ska de veta vad -27 grader innebär? Naturligtvis kan de också googla, men det känns rätt meta. Skapar det inte mer förståelse om de får reda på att det är kallt som fan ute och att de kommer att ta skada om de inte ordnar varma kläder?
För egen del är -27 °C betydligt mer konkret än 1T6 skada/timme :) Jag har varit ute i -27 grader, men jag fick inte några T6:or skada. Nu var jag ju inte naken, men det förmodar jag att RP inte heller är.

Säger spelvärldstermometern att det är -27 °C så förväntar jag mig att min RPs vinterkläder funkar alldeles utmärkt. Om SL ändå hävdar att jag får 1T6 skada/h undrar jag vad det är för magisk kyla? 1T6 KP/h säger mig ingenting. KP är det mest abstrakta vi har i rollspel.

Jag har inget emot att använda abstrakta regeltermer för såväl avstånd som skada. Men det är ju inte så att dessa objektivt är bättre eller tydligare. 100m eller "nästa zon"? Jag har skrivit ett helt rollspel som använder zoner istället för avstånd. Att döma av alla diskussioner kring dessa så föredrar nästan alla avstånd i meter.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Tack för det konkreta exemplet!
Du kan få fler. När vi spelade T2000 försökte vi får igång ett uppror mot ockupanterna. Det var oerhört viktigt för oss att försöka uppskatta hur många som levde bland ruinerna. Kunde vi alls lyckas? Av samma orsak kartlade vi noga de sovjetiska styrkorna. Det var alltså frågan om, bokstavligen, liv och död, för våra rollpersoner. SL hade naturligtvis siffror på allt sånt.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,065
Location
Värnhem, Malmö
Nej, min fråga var om spelvärlden behöver siffror. Det är flera som hävdar att de behövs. Men jag hade önskat att någon kunde ge ett exempel på "vilken tur att de här siffrorna stod i settingboken/spelvärldsbeskrivningen. Annars hade det blivit mycket jobbigare att hantera situationen vid spelbordet".
Ett annat konkret exempel: Rollpersonerna i en av mina kampanjer beslöt sig för att segla till ett fjärran land. Att då ha konkreta avstånd på kartan och siffror på hur snabbt olika skepp seglar var oerhört användbart, särskilt eftersom inget var planerat i förväg.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,675
För egen del är -27 °C betydligt mer konkret än 1T6 skada/timme :) Jag har varit ute i -27 grader, men jag fick inte några T6:or skada. Nu var jag ju inte naken, men det förmodar jag att RP inte heller är.

Säger spelvärldstermometern att det är -27 °C så förväntar jag mig att min RPs vinterkläder funkar alldeles utmärkt. Om SL ändå hävdar att jag får 1T6 skada/h undrar jag vad det är för magisk kyla? 1T6 KP/h säger mig ingenting. KP är det mest abstrakta vi har i rollspel.
Fast målet är ju inte att beskriva hur exakt kallt det är på termometern - för det är ju celcius helt klart bäst*. Målet är att skapa en spännande situation i ett äventyrsrollspel där spelarna håller på att frysa ihjäl. Och då kan det vara skönt att inte ha siffran -27C, för att slippa diskussioner om hur kallt och skadligt det eventuellt är.

*Det finns även andra sätt att mäta temperatur och de är såklart också jättebra
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
”RP tar T6 i skada varje timme de befinner sig utomhus utan varma kläder".
T6 skada i timmen är också en siffra, just sayin’…

1T6 KP/h säger mig ingenting.
Skada i stället för enhet!

Spelare: ”Hur högt är tornet?”
SL: ”Så högt att man skulle ta 8D6 fallskada från toppen.”
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,065
Location
Värnhem, Malmö
Ett annat fall, där jag tyckte att spelets abstraktionsnivå gick på tvärs mot dess principer, var Sagas of the Icelanders. I spelets principer ingår att alla däri förekommande personer är tydliga individer, med namn, släktband och hushåll. Reglerna för strider mellan grupper var dock alltid vaga i fråga om numerär – det är ”några få” hit och ”ganska många” dit. För mig hade det varit avsevärt bättre att få konkreta antal, eftersom till exempel förluster alltid måste översättas till faktiska spelledarpersoner. Du tar inte förluster på ”några få man”, det är Gunnar Sigtrygsson, Rolf Vite och Bredfjords-Torek som stupar, och alla dessa har sina band till andra. Abstraktionen var ett onödigt lager.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
Du tar inte förluster på ”några få man”, det är Gunnar Sigtrygsson, Rolf Vite och Bredfjords-Torek som stupar, och alla dessa har sina band till andra. Abstraktionen var ett onödigt lager.
Konkretion är bra. Jag märker själv hur luddighet är något jag tar till när jag känner mig osäker, och det blir också vekare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,452
Location
Ereb Altor
Fast målet är ju inte att beskriva hur exakt kallt det är på termometern - för det är ju celcius helt klart bäst*. Målet är att skapa en spännande situation i ett äventyrsrollspel där spelarna håller på att frysa ihjäl. Och då kan det vara skönt att inte ha siffran -27C, för att slippa diskussioner om hur kallt och skadligt det eventuellt är.
Det är sällan något jag försöker uppnå i rollspel. Är det -27 °C så är det. Sedan är det upp till RP att hantera det.
 

Rangertheman

Myrmidon
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,702
Spelare: ”Hur högt är tornet?”
SL: ”Så högt att man skulle ta 8D6 fallskada från toppen.”
Spelare: "Hur högt är tornet?
SL: "Du ser inte var det slutar. Det sträcker sig ändå upp i molnen."

Efter att de mödosamt tagit sig upp till toppen.

Spelare: "Vad händer om jag hoppar härifrån?"
SL: "Du dör!"
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
340
Jag tycker tråden gått från intressant till inte fullt lika intressant. Det är ju ingen som sagt att man inte får använda siffror, jag vet inte var den galna idén kommer från?! Det iaf jag menar är att ibland så behövs mer information. Pinnen är 2 meter, det är en siffra som de flesta kan relatera till och man behöver inte beskriva att den är mellan en kort och en lång buske i höjd. Det är 700 personer i klanen, ja det är en siffra men vad betyder det egentligen? Kanske att de vinner i en strid över en klan som är 500 personer, i fall det är det som siffran ska användas till kanske det räcker. Vill man veta mer om dem så behöver det beskrivas ytterligare.
Nu har det börjat pratas temperatur, ja det värdet specificerar något men kanske egentligen inte så mycket som man vill. -27 är kanske alltid ruggigt kallt men ta +1. Är du i Norrland på vintern en solig dag är +1 ok, är du i Skåne och det är +1 en "skånsk vinterdag" är upplevelsen en helt annan.
Siffror är inte fel, särskilt inte om man kan relatera till dem men när de börjar bli stora siffor eller om saker som kräver med detaljkunskap räcker det kanske inte.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
11,065
Location
Värnhem, Malmö
Spelare: "Hur högt är tornet?
SL: "Du ser inte var det slutar. Det sträcker sig ändå upp i molnen."

Efter att de mödosamt tagit sig upp till toppen.

Spelare: "Vad händer om jag hoppar härifrån?"
SL: "Du dör!"
Så höga är väl inte de flesta torn? Jag tänker att en vanligare fråga kan vara vilken våning man kommer till om man slänger upp en änterhake, och hur långt rep man har.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,840
En annan reflektion, som jag tar med mig från arbetet med Agrella är hur konkretion också styr tanken. Jag har länge tänkt att den omgivande landsbygden borde vara bättre beskriven för fantasystäder av medeltida typ. Den är antagligen viktig för stadslivet och gränsen mot staden är nog sällan så skarp. Så för att råda bot på det satte jag ett försvarligt antal byar på en översiktskarta och namngav dem. Förutom att jag kunde klura fram betydligt bättre namn än jag hade kunnat improvisera fram blev det också tydligt hur det åt sig in settingbygget, plötsligt fick byarna karaktär och bakgrund, miljön runt staden fick ramar och de infogades i äventyrsfrön och kampanj. Det hade antagligen aldrig hänt om jag inte börjat med att sätta ut dem som punkter på kartan och jag är helt övertygad att det hjälpte oss till ett bättre resultat.
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
7,979
En annan reflektion, som jag tar med mig arbetet med Agrella är hur konkretion också styr tanken. Jag har länge tänkt att den omgivande landsbygden borde vara bättre beskriven i för fantasystäder av medeltida typ. Den är antagligen viktig för stadslivet och gränsen mot staden är nog sällan så skarp.
Relevant kring detta:
 
Top