obak
Hero
- Joined
- 17 Jul 2013
- Messages
- 1,262
Så tillvida du inte köpte trädet under föresatsen att det var ett päronträd...Men du kan ju inte plantera ett äppelträd och kritisera trädet för att det inte växer päron.
Så tillvida du inte köpte trädet under föresatsen att det var ett päronträd...Men du kan ju inte plantera ett äppelträd och kritisera trädet för att det inte växer päron.
Skall vi leka semantiklekar så var står det ett historiskt korrekt 1800 talets nordenIngen ursäkt, står 1800 talets norden, då förväntar jag mig 1800 talets norden.
Falsk analogi. Det är inte kritikern som skrivit boken. En riktig analogi vore att trädgårdsmästaren som planterat ett äppleträd kan kritiseras av någon annan som av diverse skäl inte tycker ett äppelträd gör sig bra på den platsen.Men du kan ju inte plantera ett äppelträd och kritisera trädet för att det inte växer päron.
Antar att vi har olika uppfattning om kvalité. Ser ingen mening att fortsätta det här stickspåret, gillar du spelet? Bra.Skall vi leka semantiklekar så var står det ett historiskt korrekt 1800 talets norden
Braveheart: kul fantasy film men IG i historisk korrekthet.Det finns bra och dåliga sätt att göra "vi skiter i historisk korrekthet"-grejer.
Bra:
The Great - Gör på inga vis ett försök att skildra Katarina den Stora som hennes liv verkligen var. Strösslar fritt med random lösryckt och ofta ankronistisk inspiration från hela 1700-talets Ryssland för att skapa drama och humor. Men serien använder sig fortfarande av dessa teman på ett klyftigt vis, som hela tiden driven den karaktärsdrivna dramakomedin. Karaktärerna känns som att de är rotade i en specifik tid och dess normer, och strugglar på olika sätt med det. Man känner att manusförfattarna intresserat sig för tidsperioden och använt den som fundament, så om man gillar 1700-talet blir man inte besviken.
Django Unchained - En over-the-top och bonkers skildring av 1850-talet, men som genom sina överdrifter och absurditeter faktiskt lyckas komma åt något om hur perverst och vidrigt slaveriet i Amerika faktiskt var, på ett sätt mer återhållna och "realistiska" verk som 12 Years a Slave misslyckas med.
Mixed Bag:
Vikings - pendlar mellan riktigt klyftiga skildringar av 800/900-talets liv och värld, och vrålande tv-vikings i woven leather wristbands som tycker att människooffer måste vara consensual.
Dåligt:
Woman King - "öh vi låtsas att Dahomey var jätte-egalitära och emot slaveri, när de i själva verket var ett patriarkalt evil slave empire, för vi måste ha en empowering historia om en afrikansk historisk kvinna och vi är för lata för att göra mer research i bättre exempel än Dahomey-amazonerna."
Bridgerton - "öh, det ska vara lite Jane Austen typ, men det måste vara egalitärt, så öh...kungen gifte sig med en svart kvinna, det är en rimlig förklaring på varför all strukturell rasism är bortsopad..."
Jag har ingen åsikt om vart Väsen ligger här, men jag anser definitivt att diskussionen är legitim. Det är skillnad på bra och dåligt historiebruk i fiktiva verk.
Nej , du köper inte en varmkorv och sedan blir du sur och sned för att det inte smakar hamburgare.Falsk analogi. Det är inte kritikern som skrivit boken. En riktig analogi vore att trädgårdsmästaren som planterat ett äppleträd kan kritiseras av någon annan som av diverse skäl inte tycker ett äppelträd gör sig bra på den platsen.
Bryr mig inte om spelet något större men jag tycker att störa sig på ett att spel inte är historiskt korrekt när det aldrig uttalat sig för att vara det bara är dumt rent ut sagt.Antar att vi har olika uppfattning om kvalité. Ser ingen mening att fortsätta det här stickspåret, gillar du spelet? Bra.
Det bör inte glömmas att trådstartarens recension säger:Väsen kan ha (har) kvaliteter även om det inte håller sig till det historiskt välplacerade. Stör man sig på anakronism så finns den där.
All in all though, I find Vaesen to be a good role-playing game with excellent production values. It deserves the enthusiastic reception it’s gotten internationally.
Regel 9: Respektera våra beslut. Moderatorerna har rätt att dela ut tillsägelser, och tillfälligt eller permanent stänga av användare som bedöms agera i strid med dessa reglers mening; till och med användare som följer deras bokstav. Alla moderatorbeslut kan överklagas till redaktionen. En överklagan ska skickas som privat meddelande till en av redaktörerna eller som epost till redaktion@rollspel.nu. Svara inte på modereringen i tråden där den postades.
Sådant händer såklart, och den typen av kritik är fånig och har kritiserats med rätta när den förekommit.Nej , du köper inte en varmkorv och sedan blir du sur och sned för att det inte smakar hamburgare.
Det handlar enligt mig om smak inte om vad som ska ”attrahera massorna”. Vi vill alla skriva bra spel, ingen är ute efter att lura på folk grejer. Jag tycker själv illa om hur tex Call of Cthulhu ibland förvandlats till föreläsningar i historia. Helt ointressant för mig när jag spelar rollspel. Däremot tyckte jag det var kul att läsa historia på universitet och läser ofta historiska böcker relaterat till mitt jobb. Men jag vill inte rollspela historia. Precis som jag inte kräver att rollspelsprodukter är perfekta inom mitt område inom psykologin. Skiter faktiskt i om saker beskrivs helt kocko så länge vi har kul när vi spelar.Om man vill lyfta diskussionen från att bara handla om rent personliga preferenser kring historisk korrekthet eller inte så är det väl rimligt att diskutera varför man gjort valet att ha ett ”luddigt” 1800-tal snarare än ett spikat årtal. Är avsaknad av historisk specificitet något som får ett spel att framstå som mer attraktivt för en större grupp spelare som hade kunnat skrämmas bort av en mer ”historienördig” hållning?
Sedan tänker jag att man väl också får jobba utifrån det material spelet är baserat på. Egerkrans kompetens ligger inom konst, inte samvetsgrann folkloristik, och hans böcker blir inget vidare bra om man förväntar sig en vederhäftig framställning av den historiska folkfantasin, snarare än något som är gjort för att vara estetiskt snyggt i första hand. Redan från början utgör man alltså från en ”skjuta från höften”-approach till folktron, så bygger man på Egerkrans böcker kan man inte riktigt göra Ebbe Schön the RPG.
Vilket är en helt rimlig hållning! Jag får intrycket att kritiken också på något vis handlar om detta – att skaparen tycker att det man själv tycker är roligt är ointressant att lägga vikt vid i rollspel, och att det får de egna intressena att kännas åsidosatta.Det handlar enligt mig om smak inte om vad som ska ”attrahera massorna”. Vi vill alla skriva bra spel, ingen är ute efter att lura på folk grejer. Jag tycker själv illa om hur tex Call of Cthulhu ibland förvandlats till föreläsningar i historia. Helt ointressant för mig när jag spelar rollspel. Däremot tyckte jag det var kul att läsa historia på universitet och läser ofta historiska böcker relaterat till mitt jobb. Men jag vill inte rollspela historia. Precis som jag inte kräver att rollspelsprodukter är perfekta inom mitt område inom psykologin. Skiter faktiskt i om saker beskrivs helt kocko så länge vi har kul när vi spelar.
Håller med dig och jag tycker det är rätt skönt att Nordiska Väsen inte är så historiskt korrekt, för då gör det inget om spelandet inte heller är helt historiskt korrekt. För mig känns det som att jag spelar Call of Cthulhu fel om jag inte gör efterforskningar och tar reda på vad som är det historiskt korrekta, vilket stör flytet i spelandet och leder till extra prepp.Det handlar enligt mig om smak inte om vad som ska ”attrahera massorna”. Vi vill alla skriva bra spel, ingen är ute efter att lura på folk grejer. Jag tycker själv illa om hur tex Call of Cthulhu ibland förvandlats till föreläsningar i historia. Helt ointressant för mig när jag spelar rollspel. Däremot tyckte jag det var kul att läsa historia på universitet och läser ofta historiska böcker relaterat till mitt jobb. Men jag vill inte rollspela historia. Precis som jag inte kräver att rollspelsprodukter är perfekta inom mitt område inom psykologin. Skiter faktiskt i om saker beskrivs helt kocko så länge vi har kul när vi spelar.
Fast det är inte verket som kritiseras här. Påståendet är inte "verket är inte historiskt korrekt", påståendet är "den som skrev verket är okunnig". Att kritisera verket och att säga att upphovsmannen är inkompetent är två olika saker.Fast med den argumentationen blir precis alla kreativa beslut helt oanstastliga. Om man accepterar "jag gjorde det jag ville göra" som slutet på en diskussion, går inget verk någonsin att kritisera på något sätt.