DoD Plocka isär Konfluxsviten

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,248
Som en avknoppning till tråden Konfluxsviten till DoD23, tycker jag att det vore intressant att plocka isär Konfluxsviten i dess beståndsdelar. Flera (bland andra @Leon , @Oscar Silferstjerna , @Henke , @avatarex och @Dimfrost ) har redan påbörjat detta i nämnda tråd, men jag vill inte skräpa ner den med en massa spoilers och avvikningar. Därav denna tråd.

Vad jag är ute efter är nog svar på följande frågor:
- Vilka spår består kampanjen av?
- Vilka händelser och situationer står i relation till varandra?
- Vilka händelser är oberoende av rollpersonernas inverkan och kan betraktas pågå i bakgrunden?

Till exempel, och här blir det då spoilers, är det (väl) egentligen bara väckandet av cruri och att träffa Shagul i Svavelvinter som är av betydelse för resten av kampanjen?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,506
Kul tråd. Nog värt att sätta spoiler på hela tråden :)

Egentligen finns det ju bara ett ramverk: Den Femte Konfluxen, med Vox Ranzina och dess profetior. Detta sätter både den geografiska start och slutpunkten på Marjura/Clusta Noba, och flera milstolpar i kampanjen (de fyra ögonen, stegosi förljusning, Shaguls återkomst och öde.

Mycket av det som utmärker sviten: Praanz de Kaelve och Digeta Longa, Arn Dunkelbrink och Blatifagus, Shagul och Shaguliterna, Ottar och Crurerna, kan nog definieras som fristående aktörer som kan spela olika roller under kampanjen beroende på hur den faller ut, och som antingen börjar i bekant form eller "aktiveras" vid spelstart på Marjura (här kan ju Praanz t.ex. dyka upp på Marjura som i romansviten). Så övriga trådar är dessa olika aktörers angående och kapplöpningen till Konfluxen. Där är det kul om RP kan välja olika allianser.

Utöver det kan man lämna det öppet till spelgruppen att fritt jaga de ledtrådar och strofer de känner för - som i O4Ö - inklusive Store Stenfar och eventuell excursion till de Grå Hallarna.

Egentligen är det bara Marjura som är "fast"/fördefinierat. Och det tror jag kan ligga kvar utan att det känns styrt - det är ju trots allt där Konfluxen kommer att infalla.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Bra trådstart, @guldfink, men jag vill slå ett särskilt slag för de olika platserna. För mig är de en del av grunden.

Vilka platser är det som omnämns i Konfluxsviten? Jag har själv tyvärr inte tillgång till alla produkterna längre, men det har säkert andra här. En kronologisk lista över platserna i sviten hade varit bra för att få bättre översikt. Funderar då även på om man kunde stryka någon och lägga till något annat. Jag tror att upplägget vinner på mindre rälsning och mer valfrihet för RP.

Är set någon som har läst hela romansviten och kan komplettera med de platser som beskrivs där? Företrädelsevis de som inte finns med i äventyren. Det kan även vara platser som bara nämns i förbigående.

Personligen hade jag gärna sett fler platser med kopplingar till de bärande grupperna och personerna. Har inte exempelvis shaguliterna fler anläggningar? Kanske någon som har lämnat sekten och dragit dig tillbaka till en enslig plats? Ett stort och ensligt beläget bibliotek/tempel?
 
Last edited:

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,248
Bra trådstart, @guldfink, men jag vill slå ett särskilt slag för de olika platserna. För mig är de en del av grunden.

Vilka platser är det som omnämns i Konfluxsviten? Jag har själv tyvärr inte tillgång till alla produkterna längre, men det har säkert andra här. En kronologisk lista över platserna i sviten hade varit bra för att få bättre översikt. Funderar då även på om man kunde stryka någon och lägga till något annat. Jag tror att upplägget vinner på mindre rälsning och mer valfrihet för RP.

Är set någon som har läst hela romansviten och kan komplettera med de platser som beskrivs där? Företrädelsevis de som inte finns med i äventyren. Det kan även vara platser som bara nämns i förbigående. Personligen hade jag gärna sett fler platser med kopplingar till de bärande grupperna och personerna. Har inte exempelvis shaguliterna fler anläggningar? Eller någon som har lämnat sekten? Kanske ett stort och ensligt beläget bibliotek/tempel?
Platserna är självklart centrala, men jag tänker att de bara är de i förhållande till skeendena.

Jag tycker att @Leon s svar om att sätta den femte konfluxen som den mest grundläggande premissen är rimlig. Vid ett givet tillfälle, på en given plats, kommer den inträffa. Finns det någon förutsättning för att det ska kunna ske? Den där jorddragaren behöver väl dra Marjura över havet? Gör han det oavsett om någon instruerar honom? Visst är det någon karta som måste nå honom?
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Platserna är självklart centrala, men jag tänker att de bara är de i förhållande till skeendena.

Jag tycker att @Leon s svar om att sätta den femte konfluxen som den mest grundläggande premissen är rimlig. Vid ett givet tillfälle, på en given plats, kommer den inträffa. Finns det någon förutsättning för att det ska kunna ske? Den där jorddragaren behöver väl dra Marjura över havet? Gör han det oavsett om någon instruerar honom? Visst är det någon karta som måste nå honom?
Jo, det är förstås svårt att bortse ifrån den femte konfluxen. Men allt som händer måste ju utspela sig någonstans. På ett begränsat antal platser. Jag tänker att man kan laborera med vilka platserna är. Utifrån hur nödvändiga de är för den grundläggande premissen. Utan att ha järnkoll på precis alla platser, så tänker jag att man skulle kunna byta ut rätt många av dem som finns med i originalsviten. Ytterligare några skulle kunna vara valbara, man kan ha med dem men det är inte nödvändigt. Det blir då en delvis helt ny kampanj.

Jag tänker också i termer av användarvänlighet. Därför tror jag att det vore bra om det fanns en hårt komprimerad snabbversion av kampanjen som man kan riva av på kanske åtta eller färre spelmöten. Sjävfallet bör det då också finnas en mer omfattande version (i samma produkt).
 
Last edited:

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,264
Till exempel, och här blir det då spoilers, är det (väl) egentligen bara väckandet av cruri och att träffa Shagul i Svavelvinter som är av betydelse för resten av kampanjen?
Ja, och till nöds kan Cruri väckas av andra gravplundrare. Även om det knappast lär bli ett problem att få rollpersonerna att göra det.

Den fundamentala tråden är Shaguls ambition - att han inväntar konfluxen är bara en del av hans målsättning, att uppnå fundamental kosmisk frihet. Vilket skulle kunna vara en lovvärd ambition om han inte var ett sådant arsel i metoderna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,506
Den fundamentala tråden är Shaguls ambition - att han inväntar konfluxen är bara en del av hans målsättning, att uppnå fundamental kosmisk frihet. Vilket skulle kunna vara en lovvärd ambition om han inte var ett sådant arsel i metoderna.
Det här är ju ett exempel på hur romanerna verkligen lyfter karaktärsporträtten som finns i kampanjen.
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Det här är ju ett exempel på hur romanerna verkligen lyfter karaktärsporträtten som finns i kampanjen.
Hur skulle detta kunna användas i en ny version av kampanjen? Jag har alltså själv ingen aning eftersom jag inte har läst alla romanerna.

Romaner existerar, till skillnad från Konfluxsviten, på litterära villkor. Men jag tror ändå att det går att plocka massor från dem. Förmodligen även sådant som inte är uppenbart vid en första anblick.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,506
Hur skulle detta kunna användas i en ny version av kampanjen? Jag har alltså själv ingen aning eftersom jag inte har läst alla romanerna.
Jag tror att det blir mycket suddigare vilka som är skurkar och vilka som är hjältar. Även om Shagul fortfarande är ruskigt obehaglig så har han ett par rimliga poänger. Arn är i mitt minne (får läsa om kanske) [ännu] trasigare och problematiskare i böckerna än i kampanjen.

Det är helt enkelt lite öppnare för RP vem de vill alliera sig med [beroende på rollpersonernas moral...]. Vilket passar väldigt väl i en öppen sandlåda. Och gör att spelgruppens val verkligen kan forma hur Konfluxen faller ut. Det finns inte ett tydligt _rätt val_.

Shagul was right
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,248
Ja, och till nöds kan Cruri väckas av andra gravplundrare. Även om det knappast lär bli ett problem att få rollpersonerna att göra det.

Den fundamentala tråden är Shaguls ambition - att han inväntar konfluxen är bara en del av hans målsättning, att uppnå fundamental kosmisk frihet. Vilket skulle kunna vara en lovvärd ambition om han inte var ett sådant arsel i metoderna.
Ja, det är ett lite annat sätt att se det.

Två alternativa grundpremisser framträder:
- Den onde Shagul vill uppnå kosmisk frihet. Att kontrollera Den femte konfluxen är ett medel för honom att uppnå det.
- Den femte konfluxen kommer förändra världen. Shagul är en av många som vill dra nytta av den.

Jo, det är förstås svårt att bortse ifrån den femte konfluxen. Men allt som händer måste ju utspela sig någonstans. På ett begränsat antal platser. Jag tänker att man kan laborera med vilka platserna är. Utifrån hur nödvändiga de är för den grundläggande premissen. Utan att ha järnkoll på precis alla platser, så tänker jag att man skulle kunna byta ut rätt många av dem som finns med i originalsviten. Ytterligare några skulle kunna vara valbara, man kan ha med dem men det är inte nödvändigt. Det blir då en delvis helt ny kampanj.

Jag tänker också i termer av användarvänlighet. Därför tror jag att det vore bra om det fanns en hårt komprimerad snabbversion av kampanjen som man kan riva av på kanske åtta eller färre spelmöten. Sjävfallet bör det då också finnas en mer omfattande version (i samma produkt).
Självklart är platserna viktiga, och det hade kunnat vara en annan utgångspunkt att börja med dem. Utgångspunkten jag föreslår är att börja med de centrala skeendena och låta dem avgöra vilka platser som är centrala, men ett annat sätt är att låta de centrala platserna avgöra vilka skeenden som är centrala.

Vad gäller användarvänlighet är jag egentligen inte riktigt där än, men det aktualiserar ju rollpersonernas relation till skeendena. I originalkampanjen tolkas rollpersonerna (av Shagul) vara inskrivna i Vox Ranzina som hans blivande banemän. Det förutsätter emellertid att de mött honom i hans grav under Svavelvinter och leder vidare till att RhabdoRana jagar dem under resten av kampanjen.
 
Last edited:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,816
Location
Ludvika
Först tänkte jag skriva att för mig är konfuxkampanjen egentligen bara en fantasyversion av Jorden runt på 80 dagar. Men sen slog det mig att egentligen är det helt fel; konfuxkampanjen är en Indiana Jones-film! Och det är en av de mest filmiska kampanjer jag spelat (i alla fall om man kisar lite).

Svavlvinterdelen tjänar som prologen. Även om den är ju väldigt omfattande, och hade detta varit en långfilm hade den delen nog kortats ner till att bara fokusera på Cruris uppvaknande. Sen klipper vi till "ett tag senare" och "huvudpotten" börjar med en scen som för mig kom dirkt från en gammal äventyrsfilm! Resten av kampanjen är massa besök i olika länder med olika kulturer och mysterium att lösa på varje plats, och i likhet med båda filmexemplen är det kulturer vi är något så när bekanta med redan (Via reseskildringen), men när man skrapar på ytan uppenbarar sig alla möjlig hemligheter. För att leda fram till den stora upplösningen på slutet där nazisterna försöker öppna arken. Eller ja... hitta konfluxplatsen. What ever.

Jag är ju en person som hävdar att de flesta resor i rollspelskampanjer är fullkomligt poänglösa och överflödiga, och att de flesta äventyr och kampanjer hade varit bättre om man begränsat dem till ett mindre område. Men här tycker jag resor är rätt gjort och att man försöker ta tillvara på de vitt spridda kulturerna och folkslagen för att göra varje del av kampanjen unik. Det här är en kampanj som i mitt tycke hade blivit mycket sämre om man plockat bort resan.

Inte för att själva resorna är viktiga här. Det som är viktigt är de olika platserna och kulturerna (och personerna som representerar dessa olika platser och kulturer). Om jag skulle ge mig på att spelleda konfluxsviten idag skulle jag antagligen göra varje del mer episodiskoch inte bry mig om resorna så mycket. I det här fallet tycker jag Indiana Jones karta med röda streck på funkar alldeles ypperilgt, kanske med en kort beskrivande mening om resesättet.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,715
Location
Fallen Umber
Det förutsätter emellertid att de mött honom i hans grav under Svavelvinter och leder vidare till att RhabdoRana jagar dem under resten av kampanjen.
I romanerna hanteras väl detta som att RhabdoRana är ute efter alla som varit på Marjura vid tiden för Arhems fall, om jag inte missminner mig. Så skrev jag i alla fall i kapitlet om konfluxkampanjen i Svavelvinterrollspelet. :)
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,248
Först tänkte jag skriva att för mig är konfuxkampanjen egentligen bara en fantasyversion av Jorden runt på 80 dagar. Men sen slog det mig att egentligen är det helt fel; konfuxkampanjen är en Indiana Jones-film! Och det är en av de mest filmiska kampanjer jag spelat (i alla fall om man kisar lite).

Svavlvinterdelen tjänar som prologen. Även om den är ju väldigt omfattande, och hade detta varit en långfilm hade den delen nog kortats ner till att bara fokusera på Cruris uppvaknande. Sen klipper vi till "ett tag senare" och "huvudpotten" börjar med en scen som för mig kom dirkt från en gammal äventyrsfilm! Resten av kampanjen är massa besök i olika länder med olika kulturer och mysterium att lösa på varje plats, och i likhet med båda filmexemplen är det kulturer vi är något så när bekanta med redan (Via reseskildringen), men när man skrapar på ytan uppenbarar sig alla möjlig hemligheter. För att leda fram till den stora upplösningen på slutet där nazisterna försöker öppna arken. Eller ja... hitta konfluxplatsen. What ever.

Jag är ju en person som hävdar att de flesta resor i rollspelskampanjer är fullkomligt poänglösa och överflödiga, och att de flesta äventyr och kampanjer hade varit bättre om man begränsat dem till ett mindre område. Men här tycker jag resor är rätt gjort och att man försöker ta tillvara på de vitt spridda kulturerna och folkslagen för att göra varje del av kampanjen unik. Det här är en kampanj som i mitt tycke hade blivit mycket sämre om man plockat bort resan.

Inte för att själva resorna är viktiga här. Det som är viktigt är de olika platserna och kulturerna (och personerna som representerar dessa olika platser och kulturer). Om jag skulle ge mig på att spelleda konfluxsviten idag skulle jag antagligen göra varje del mer episodiskoch inte bry mig om resorna så mycket. I det här fallet tycker jag Indiana Jones karta med röda streck på funkar alldeles ypperilgt, kanske med en kort beskrivande mening om resesättet.
Yes, så en mer platsorienterad ingång till kampanjens utgångspunkt, som @Oscar Silferstjerna är inne på? Att upptäcka Trakorien är överordnat Shagul och Den femte konfluxen.

I romanerna hanteras väl detta som att RhabdoRana är ute efter alla som varit på Marjura vid tiden för Arhems fall, om jag inte missminner mig. Så skrev jag i alla fall i kapitlet om konfluxkampanjen i Svavelvinterrollspelet. :)
Så är det nog i Oraklets fyra ögon också, men strofen "Anletet känner den bane som kommer," kan ju göra rollpersonerna mer eller mindre relevanta. Det kan antingen innebära "shit, det är vi, vi ska döda Shagul och han försöker döda oss" eller "någon tjomme har väckt en trollkarl på Marjura när vi var där och nu får vi skulden för det".
 

Oscar Silferstjerna

John Blunds mardröm
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,887
Location
Nirvana
Självklart är platserna viktiga, och det hade kunnat vara en annan utgångspunkt att börja med dem. Utgångspunkten jag föreslår är att börja med de centrala skeendena och låta dem avgöra vilka platser som är centrala, men ett annat sätt är att låta de centrala platserna avgöra vilka skeenden som är centrala.

Vad gäller användarvänlighet är jag egentligen inte riktigt där än, men det aktualiserar ju rollpersonernas relation till skeendena. I originalkampanjen tolkas rollpersonerna (av Shagul) vara inskrivna i Vox Ranzina som hans blivande banemän. Det förutsätter emellertid att de mött honom i hans grav under Svavelvinter och leder vidare till att RhabdoRana jagar dem under resten av kampanjen.
Det behövs ju både platser och någon typ av ram som binder dem samman. Men exakt vad som bör ingå är inte självklart. Vox Ranzina kan utformas på ett mer öppet sätt. Jag tycker exempelvis att det är väl snävt att RP måste ha mött honom i hans grav - han kan väl även ha upptäckt dem på ett annat sätt? Kanske i en spåkula eller liknande föremål?

Vad gäller platserna tänker jag att det, i varje fall delvis, kan vara valbart var SL vill placera viktiga föremål, personer och händelser. Särskilt den svenska delen av fanbasen lär vilja känna igen sig, men några nya platser och personer tror jag hade varit bra dragplåster.


Jag tror att det blir mycket suddigare vilka som är skurkar och vilka som är hjältar. Även om Shagul fortfarande är ruskigt obehaglig så har han ett par rimliga poänger. Arn är i mitt minne (får läsa om kanske) [ännu] trasigare och problematiskare i böckerna än i kampanjen.

Det är helt enkelt lite öppnare för RP vem de vill alliera sig med [beroende på rollpersonernas moral...]. Vilket passar väldigt väl i en öppen sandlåda. Och gör att spelgruppens val verkligen kan forma hur Konfluxen faller ut. Det finns inte ett tydligt _rätt val_.

Shagul was right
Fler SLP:er som inte är moraliskt entydiga hoppas jag verkligen på. Jag tycker helt enkelt att moralisk gråskala öppnar upp för intressantare val i spel. Personligen hade jag, som sagt, gärna sett en hel splatbook om Shagul, shaguliterna och shagulism. Jag tror att det finns flera spår som kan vara intressanta att utveckla.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,506
Så är det nog i Oraklets fyra ögon också, men strofen "Anletet känner den bane som kommer," kan ju göra rollpersonerna mer eller mindre relevanta. Det kan antingen innebära "shit, det är vi, vi ska döda Shagul och han försöker döda oss" eller "någon tjomme har väckt en trollkarl på Marjura och nu får vi skulden för det".
Jag tror att man kan ha kvar en "fast" start och final på Marjura (svavelvinter + D5K) i ett annars öppet upplägg. Alla kampanjer startar ju någonstans, och Svavelvinter är så ikoniskt så att det vore synd att tappa den biten. Och Konfluxen utspelar sig ju som sagt på Marjura (Clusta Noba), så jag tror att man kommer tillbaka till Marjura till finalen ganska organiskt, utan att det uppfattas som styrt.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,576
Location
Kullavik
I romanerna hanteras väl detta som att RhabdoRana är ute efter alla som varit på Marjura vid tiden för Arhems fall, om jag inte missminner mig. Så skrev jag i alla fall i kapitlet om konfluxkampanjen i Svavelvinterrollspelet. :)
Ja, men specifikt de som mött Shagul då Vox Ranzina nämner att Shaguls baneman är någon som sett hans ansikte (knappt någon utom RP och shagulitwr i slutet på Svavelvinter). Samtidigt så har ju hans kloner visat sig i världen så inkluderas dem som att ha sett Shagul så önskar jag Rhabdorana lycka till att eliminera alla.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,248
Jag tror att man kan ha kvar en "fast" start och final på Marjura (svavelvinter + D5K) i ett annars öppet upplägg. Alla kampanjer startar ju någonstans, och Svavelvinter är så ikoniskt så att det vore synd att tappa den biten. Och Konfluxen utspelar sig ju som sagt på Marjura (Clusta Noba), så jag tror att man kommer tillbaka till Marjura till finalen ganska organiskt, utan att det uppfattas som styrt.
Okej! För att följa det spåret kan vi skapa en kedja, vars länkar bygger vidare på varandra.

1. Rollpersonerna är på Marjura när Shaguls grav öppnas.
2. Det leder till att rollpersonerna blir av intresse för såväl Shagul (via RhabdoRana) som Ranzinermunkarna.
3. Rollpersonerna besöker berget Ranz och får uppdraget av Peatro Petralba och kännedom om ögonen.
4. Av ögonen är (väl) egentligen bara Melealina en förutsättning för kampanjens fortsättning, så som den är skriven.
5. Melealina blir rollpersonernas nya uppdragsgivare, vilket leder dem till Bythos i jakt på Store Stenfar, Isakra i jakt på mandalan och slutligen, med Bladverk, tillbaka till Marjura.

4-5 kan så klart öppnas upp så att det är Trakoriska riket eller någon annan fraktion som anliter rollpersonerna, men är det något annat som behöver hända, som inbegriper rollpersonerna?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
7,506
Okej! För att följa det spåret kan vi skapa en kedja, vars länkar bygger vidare på varandra.

1. Rollpersonerna är på Marjura när Shaguls grav öppnas.
2. Det leder till att rollpersonerna blir av intresse för såväl Shagul (via RhabdoRana) som Ranzinermunkarna.
3. Rollpersonerna besöker berget Ranz och får uppdraget av Peatro Petralba och kännedom om ögonen.
4. Av ögonen är (väl) egentligen bara Melealina en förutsättning för kampanjens fortsättning, så som den är skriven.
5. Melealina blir rollpersonernas nya uppdragsgivare, vilket leder dem till Bythos i jakt på Store Stenfar, Isakra i jakt på mandalan och slutligen, med Bladverk, tillbaka till Marjura.

4-5 kan så klart öppnas upp så att det är Trakoriska riket eller någon annan fraktion som anliter rollpersonerna, men är det något annat som behöver hända, som inbegriper rollpersonerna?
Mitt förslag är att helt stryka punkt 3 och framåt.

Vox Ranzina kan bli känt på olika sätt.

RP kan bli anlitad av Melealina, eller någon annan.

Kampanjen börjar för att RP befinner sig på Marjura när Shaguls grav öppnas. Kampanjen kommer att sluta på Marjura vid själva konfluxen. Allt annat beror på aktörers och rollpersonernas handlingar.
 

JohanL

Champion
Joined
23 Jan 2021
Messages
8,264
Det bra med att de sett Shaguls ansikte är att det inte är någon diskussion varför de står i centrum för så mångas uppmärksamhet. Annars kan man lätt få det där ”varför just vi?”
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,248
Mitt förslag är att helt stryka punkt 3 och framåt.

Vox Ranzina kan bli känt på olika sätt.

RP kan bli anlitad av Melealina, eller någon annan.

Kampanjen börjar för att RP befinner sig på Marjura när Shaguls grav öppnas. Kampanjen kommer att sluta på Marjura vid själva konfluxen. Allt annat beror på aktörers och rollpersonernas handlingar.
Ja, det hade ju kunnat funka. Tänker du att jakten på ögonen då skulle vara "frivillig", eller snarare att rollpersonerna kan bli indragna i den av olika aktörer? Vad gör rollpersonerna om de inte jagar ögon?
 
Top