Dags för
Blue Rose igen, men nu den nyare utgĂ„van med reglerna som gjorde premiĂ€r i Dragon Age-rollspelet. En rubrik pĂ„ sidan 29 Ă€r âMaking a Character in 10 Easy Stepsâ sĂ„ det borde ju inte vara sĂ„ svĂ„rt.
1. Kom pÄ nÄt slags koncept för rollpersonen. Jag tÀnker att min rollperson nog Àr en ung kvinna som fÄtt hjÀlp att fly teokratin Jarzon, dÀr hon pÄ grund av sina magiska gÄva annars hade haft vÀldigt fÄ valmöjligheter.
2. Nu Àr det dags för grundegenskaper. Jag rullar nio gÄnger och placerar ut resultaten pÄ ett sÀtt som jag tycker passar. Jag slÄr 3t6 för varje egenskap och lÀser av en liten tabell dÀr jag fÄr resultat mellan -2 som sÀmst och 4 som bÀst.
3. HÀrnÀst ska jag vÀlja min hÀrkomst. Jag tÀnker att min rollperson Àr mÀnniska, och fÄr dÄ+1 till valfri grundegenskap (jag tar Accuracy). Jag fÄr vÀlja ett av tvÄ fokus (ger +2 pÄ slag), och vÀljer Riding över Swimming. Jag ska ocksÄ slÄ tvÄ gÄnger pÄ en liten tabell som ger mig tvÄ ytterligare smÄ fördelar: +1 Constitution, och ett till fokus: Persuasion.
4. Dags för bakgrund. Hur vÀxte jag upp, och vad lÀrde jag mig dÄ? Jag ska vÀlja ett fokus och ett extra sprÄk utöver aldiska. Jag hade ju redan klart för mig att min rollperson Àr frÄn Jarzon, sÄ jag kollar pÄ listan med förslag och vÀljer Religious Lore som mitt fokus. Tydligen Àr tryckpressar hÄrt kontrollerade i Jarzon, sÄ jag tÀnker att nÄgon av mina förÀldrar var (Àr?) tryckare, sÄ jag har lÀst religiösa skrifter frÄn torkande ark sedan barnsben. Vad det finns för sprÄk hittar jag inte just nu, fÄr se om jag lyckas skaka fram det senare.
5. Dags att vÀlja klass, och jag tÀnker ju ta adept. Min hÀlsa börjar pÄ 20 + Constitution + 1t6 = 27! Jag fÄr grundlÀggande kompetens i vapengrupperna slagsmÄl och stavar. Jag fÄr ocksÄ nÄgra talanger: en som lÄter mig vÀlja tvÄ former av magiska gÄvor jag har, och sÄ fÄr jag vÀlja en övrig bland nÄgra alternativ. Jag vÀljer att kunna lite lÀkemagi och nÄgra klassiker som att kunna kommunicera i tanken och kunna skydda mitt sinne. Kryddar det hela med att ytligt kunna lÀsa av personers kÀnslor eller sinnesstÀmning genom att diskret strÀcka ut mitt sinne.
6. HÀrnÀst ska jag vÀlja lite utrustning som passar min rollperson. Som adept kan jag börja med ett vapen jag kan med, sÄ det blir ju en alldeles hederlig stav. I övrigt kan jag klottra ner det som kÀnns rimligt, spelet Àr inte sÄ vÀrst intresserat egentligen, men om det Àr en grej att jag försöker ge vÄrd utan mina örter och förband sÄ kan det vara lÀmpligt med ett minus pÄ slaget.
7. Jag klottrar ner mitt försvarsvÀrdet och min förflyttning.
8. Jag ska vÀlja ett namn! Boken föreslÄr att titta pÄ historiska namn eller hitta pÄ ett eget, men att det bör passa in med den du vill att rollpersonen ska vara. Men... jag har i smyg redan klottrat ner ett förnamn som ploppade upp i huvudet tidigare.
9. Dags att vÀlja mÄl och personlighet. Jag ska ha ett kall (som kan ge mig metavalutan Conviction om jag följer det), och jag plockar att försvara naturen med lite hjÀlp av tÀrningar. HÀrnÀst ett öde och... öh... öde? Destiny och Fate. Den goda och den mörka sidan hos min rollperson (sÄ rÀtt exakt det som hette Light nature och Shadow nature i förra utgÄvan).
NÀr det gÀller mÄl uppmuntras jag ha ett kortsiktigt och ett lÄngsiktigt (nÄt som kanske tar Äratal att uppnÄ), men det Àr okej med tvÄ kortsiktiga ocksÄ. LÄter ju vÀldigt vÀlbekant mÄste jag sÀga,
nÀstan som en blast from the past. Man bör inte ha fler Àn tre i taget i alla fall tycker boken. Jag tÀnker mig att det finns nÄgon vars hjÀrta jag skulle vilja vinna, och att jag drömmer lite om att slÄ mig ner som helare i nÄgon lugn by.
10. Jag kan börja med tvÄ relationer om jag vill. De bestÄr av en kort beskrivning utifrÄn rollpersonens synvinkel och ett vÀrde för deras intentisitet, frÄn 1 upp till 5. Mina börjar pÄ 1 och 2. Jag tar ett till Thiessa som jag tÀnker Àr min kompis som jag vill vara mer Àn kompis med (förestÀller mig en krigare, kanske en av de andra rollpersonerna?), och ett till min mentor Vess. TÀnker att de var helare i en liten lugn by dÀr jag fick ett tillfÀlligt (men mÄngÄrigt) hem efter flykten frÄn Jarzon. De hjÀlpte mig hitta vÀgen till mina gÄvor, lÀrde mig grunderna i lÀkekonsten, och fick mig att tÀnka pÄ helt nya sÀtt. Min lÄngsiktiga mÄl Àr alltsÄ att föra vidare generositeten de visat mig.
Almaya, lvl 1 Adept
Jarzoni refugee. Reddish brown hair, freckles that come out in summer. Alert pale gray eyes.
Accuracy 1
Communication 3 â Persuasion
Constitution 1
Dexterity 1 â Riding
Fighting 0
Intelligence 2
Perception 2
Strength 0
Willpower 3
Health: 26
Defense: 11
Speed: 11
Calling: Protection of nature
Destiny: Open-minded
Fate: Impatient
Goals: Win Thiessaâs love, Settle down as a healer in a quiet village
Relationships
Bond: We are just friends, but I hope for something more (Thiessa, 1)
Bond: They were my mentor and I'd go through fire to protect them (Vess, 2)
Talents
Arcane Training: choose two Arcane talents
Healing: can use the Cure, Sleep, and Second Sight arcana
Psychic: can use the Psychic Contact, Psychic Shield and Heart Reading arcana
Arcane Channeling: may use the Skillful Channeling stunt fpr 1 SP instead of the usual 2, and treat the result like you spent +1 SP on it
Medicine: Heal is a minor action
Languages: Aldin, Old Aldin
Weapon groups: Brawling, Staves
Equipment
Quarterstaff
Herbs and balms
Diary
Inks and pens