Rollpersonsutmaning januari 2025

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
🔄 🐩 (beta)
Rotera fÄgel Àr ett spel baserat pÄ piktogram. Det lÄter jÀtteflummigt, sÄ vi kör.

Först ska jag slÄ fram fem symboler pÄ tabellen BEING. Det blir:
💣 🔒 🔑 💧🎁

NÀsta steg Àr att kort beskriva rollen, baserat pÄ symbolerna. Jag ska hÄlla mig inom rimliga mÀnskliga grÀnser, Àven om rollen inte mÄste vara mÀnniska: Inbrottstjuven Clemens ses av mÄnga som ganska lÄst, och svÄr att fÄ kontakt med. Det Àr som att allt rinner av honom. Ironiskt, dÄ det inte finns nÄgot lÄs han inte kan fÄ upp, antingen med dyrkar eller sprÀngÀmnen. Men mot sina nÀrmaste vÀnner kan han vara riktigt generös.

Gott sÄ? NÀsta steg Àr att slÄ fram tre par med en symbol var frÄn tabellerna DOING och BEING. Det hÀr ska vara extraordinÀra förmÄgor. Man ska sÀtta ett namn, men inte förklara nÀrmare. Jag slumpar och beskriver:
❕ ☂ Det otroliga paraplyet!
♀ 🔒 FĂ„nge frĂ„n Venus.
± đŸŸ Vatten till vin, och tillbaks igen.

Det blev ju spejsat. Det hÀr Àr bananer, för att sno en indiespelterm. Om det kommer en utmaning i spel fÄr jag slÄ en tÀrning för varje BEING-symbol som Àr relevant. DOING-förmÄgorna gör att jag kan göra udda saker som vanliga mÀnniskor inte kan.

Sist ska figuren ha ett namn, gÀrna nÄn bombastisk titel. Han heter redan Clemens, men han fÄr vÀl bli


Clemens, Vinsmugglaren frÄn Venus
BEING:
💣 🔒 🔑 💧🎁
DOING:
❕ ☂ Det otroliga paraplyet!
♀ 🔒 FĂ„nge frĂ„n Venus.
± đŸŸ Vatten till vin, och tillbaks igen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Jag tÀnker att Kela the Flame-Scarred behöver en kompis, sÄ jag plockar fram Dragon Warriors, men pocketutgÄvan frÄn 1985.

Jag rullar min 3t6 i ordning och fÄr: Strength 11, Reflexes 5, Intelligence 8, Psychic Talent 8, Looks 9. Lite skruttigt? Och, boken tycker en spelledare kan lÄta spelare som har mer Àn tvÄ egenskaper som Àr lÀgre Àn 9 fÄ slÄ om! Let's go again: Strength 13, Reflexes 8, Intelligence 10, Psychic Talent 17, Looks 14. Hoppsan! KÀnns vÀl lite bortkastat med sÄn magiska talang, men jag tÀnker ÀndÄ vÀlja att göra min rollperson till Knight.

Det blir ingen robust riddare: jag rullar mina HP med 1t6+7 och fÄr 8. Jag kollar vad jag börjar med i Attack och Defence, och fÄr höja respektive sÀnka vÀrdena med ett pÄ grund av lite högre styrka och lite sÀmre reflexer Àn genomsnittet. Magical Defence Àr i vanliga fall 3 för en riddare, men jag fÄr höja till 5 tack vare min psykiska talang. Mina chanser att hoppa undan Àr det lite sÀmre med, jag fÄr modifiera ner frÄn 4 till 3.

Efter detta skriver jag ner min utrustning och Ă€r egentligen klar. NĂ„gra regler för Stealth och Perception (som Kela har vĂ€rden i) hittar jag inte i bok ett eller tvĂ„, utan det verkar som de ska finnas i bok fyra – som jag inte har. Men visst, jag har ju den dĂ€r nyutgĂ„van som pdf, sĂ„ jag smyger vĂ€l in vĂ€rdena Ă€ndĂ„ dĂ„.

Med det Àr min fagre riddare redo!

Geoffrey the Fair
Rank 1 Knight
Strength 13, Reflexes 8, Intelligence 10, Psychic Talent 17, Looks 14, Health Points 8
Attack 14, Defence 6, Magical Attack 14, Magical Defence 5, Evasion 3, Stealth 13, Perception 6
Equipment: suit if plate armour, sword, shield, dagger, lantern and flint-&-tinder, backpack, 25 Florins
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Dogs in the Vineyard
HÀrnÀst - mormoncowboys. Vi spelar Guds Vakthundar, unga mÀn och kvinnor som reser mellan församlingar och hÄller ihop Tron. Vi ska rensa ut ondska, representera Guds förlÄtelse för syndaren och Guds rÀttvisa för de förtryckta. Allt beskrivet med omskrivna termer - det stÄr ingenstans att vi Àr mormoner i Utah, men sÄ Àr det ju.

Först ska jag vÀlja bakgrund. Strong Community Àr lÀmpligt om man Àr kvinna och född inom Tron, och det hade jag ju tÀnkt mig. DÄ fÄr jag 13d6 i Stat Dice, 1d4, 3d6, 2d8 i Trait Dice, 4d6, 4d8, 3d10 i Relationship Dice.

Stat Dice ska delas upp pÄ fyra stats, minimum tvÄ i varje: Acuity 3d6, Body 3d6, Heart 2d6, Will 5d6

Sen ska Trait Dice delas upp. 1d4 kommer att leda till “intressanta” problem eftersom det mesta motstĂ„ndet kommer vara d6:or. Jag mĂ„ste ocksĂ„ antingen sĂ€tta ut nĂ„n variant av “I’m a Dog” eller sĂ€tta relationstĂ€rningar pĂ„ Guds Vakthundar i nĂ€sta steg. Det fĂ„r bli:
Jag skjuter bra 1d4. LÄnga nÀtter pÄ vakt 2d6. En av Guds Vakthundar 1d6. Bra pÄ att laga mat 1d8. HÀstviskare 1d8.

RelationstĂ€rningarna ska ocksĂ„ sĂ€ttas ut, men hĂ€r kan man spara majoriteten till folk man möter i spel. Ändock:
Fader Thaddeus 1d6. Min syster Bedelia 1d8. Boskapsskötaren Hiram 1d10. Kvar 3d6, 3d8, 2d10

FöremÄl ska ocksÄ ha tÀrningar, de fÄr man sÀtta ut lite som man vill. FöremÄl fÄr 2d6 om de Àr riktigt bra, 1d8 om de Àr stora, 2d8 om de Àr stora OCH bra, och 1d4 om de Àr rÀtt skrÀpiga. Hundarnas Tempel ser till att Vakthundarna har grundlÀggande utrustning. Jag kör med: Pistol 1d6+1d4, VÀlsydd rock 2d6, Stor hÀst 1d8, KokkÀrl 1d6.

Sist ska vi smaka pĂ„ konfliktsystemet och spela ut nĂ„got som hĂ€nde under min trĂ€ning. Jag ska vĂ€lja nĂ„got som stĂ„r pĂ„ spel, formulerat som “jag hoppas att jag lyckades driva ut en demon”. Sen kör vi igenom konfliktsystemet och ser om det lyckas eller misslyckas, sen fĂ„r jag en sista egenskap för detta, och eventuella efterverkningar.

Jag ska driva ut en demon ur nÄn stackare i församlingen. (Ingen som jag har nÄgon relationstÀrning till.) Spelledaren har alltid 4d6+4d10 i initieringen. Jag börjar med Acuity+Heart för en icke-fysisk konflikt - 5d6.

Jag slÄr 1 1 3 4 6
SL slÄr 1 1 1 2 2 2 6 8 (och jag kommer att spela SL hyfsat optimalt)
Jag lÀser böner över församlingsmedlemmen och lÀgger fram tvÄ tÀrningar: 6+3=9
(Det vore dumt att lÀgga nÄgot som SL kan möta med sin 8, för dÄ fÄr han behÄlla Ättan och anvÀnda igen i nÀsta runda.)
SL synar med minst samma totalsumma: 8+1=9. Det Àr tvÄ tÀrningar, en duckning. Ingen speleffekt förutom att spelet fortsÀtter.

SL lÀgger fram: 6+1=7.
Jag har bara 6 kvar pÄ mina tÀrningar. Game Over? Nej, jag kan eskalera till fysisk konflikt. (Inte riktigt samma som vÄld, dock.) Jag skakar om församlingsmedlemmen, hÄller igen hans edspottande mun, och fÄr slÄ Body+Heart. Fast bara Body, för Heart Àr redan slaget: 2 4 5.
Nu kan jag syna med 5+2=7. TvÄ tÀrningar Àr fortfarande en duckning.

Jag lÀgger fram 4+4=8. Nu Àr det SL:s tur att inte kunna möta det (med bara 1 2 2 2 kvar), och han har ingen möjlighet att eskalera i en initieringskonflikt.

Resultat: En fördriven demon och en församlingsmedlem med blÄmÀrken. Hade nÄgon av oss behövt syna med tre tÀrningar hade det lett till Fallout - kvardröjande konsekvenser. Men det slapp vi.

Och dÄ fÄr jag egenskapen Jag Fördrev En Demon Handgripligen 1d6

Sist sĂ„ har jag anvĂ€nt https://www.behindthename.com/random/ för de flesta namn i den hĂ€r utmaningen, men Story Games Names Project har faktiskt ett helt kapitel “Milk and Honey” med namn just till Dogs in the Vineyard. SĂ„atteh, jag spelar


Philomena Winthrop
Acuity 3d6, Body 3d6, Heart 2d6, Will 5d6

Jag skjuter bra 1d4
LÄnga nÀtter pÄ vakt 2d6
En av Guds Vakthundar 1d6
Bra pÄ att laga mat 1d8
HĂ€stviskare 1d8
Jag fördrev en demon handgripligen 1d6

Fader Thaddeus 1d6
Min syster Bedelia 1d8
Boskapsskötaren Hiram 1d10
Lösa relationstÀrningar 3d6, 3d8, 2d10

Pistol 1d6+1d4
VĂ€lsydd rock 2d6
Stor hÀst 1d8
KokkÀrl 1d6.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Jag plockar fram (The Collected) Pits and Perils ur hyllan. Det Àr skrivet av samma spelskapare som ocksÄ gjort Blood of Pangea, men nu Àr det mer ur-D&D som kallpressats. Spelledaren kallas referee, och speltypen benÀmns bÄde war game och roleplaying game.

För att skapa mig en figur att spela börjar jag med att rulla vad jag har för ability. Jag slÄr 2t6 och fÄr Constitution. Nej, jag har alltsÄ inte vÀrden i de klassiska grundegenskaperna, utan jag rullar fram vilken eller vilka av dem som Àr anmÀrkningsvÀrd helt enkelt.

Jag Àr uppenbarligen vÀldigt sund och vital och kan hÄlla andan ordentligt, simma i hÄrda strömmar och sÄnt. Domaren kanske ger mig +1 pÄ slag för att motstÄ sjukdom och/eller gift ocksÄ.

HÀrnÀst ska jag vÀlja ras eller klass. Mina alternativ Àr följande: Cleric, Dwarf, Elf, Fighter, Magician, Thief. Jag har ju gjort ett par alver redan, sÄ det kanske Àr lÀge att jag vÀljer dvÀrg. Det betyder dÄ att jag kan anvÀnda alla sorters vapen och rustningar, och att jag fÄr bonus pÄ att undvika faror (+1 pÄ alla rÀddningsslag, +2 mot konstruerade fÀllor). Eftersom jag levt under jorden har jag en chans pÄ tre (1-2 pÄ t6) att identifiera faror (i grottor dÄ) vare sig det Àr frÄga om fÀllor eller ett tak som skulle kunna rasa in. Jag ser 30 fot i mörker, men fackelsken stör förmÄgan. Jag talar bÄde dvÀrgars och mÀnniskors sprÄk.

Som dvÀrg Àr jag automatiskt lawful: jag beter mig hedervÀrdigt, hÄller mitt ord och att samarbetar med andra generellt sett.

Alla börjar med lite standardutrustning, sÄ jag klottrar ner den. Jag fÄr vÀlja ett vapen, och fÄr 1t6x10 till övriga inköp. Jag rullar en etta, sÄ jag tÀnker mig att jag vÀljer en handyxa (alla enhandsvapen gör samma skada, sÄ jag vÀljer ett jag kan kasta ocksÄ!) och köper en lÀderrustning. Rustning funkar som bonus-hit points, sÄ jag skriver upp det tillsammans med min HP. Den gör att min förflyttning Àr 40 fot per runda istÀllet för vanliga 50.

Sen behöver jag bara ett namn sÄ Àr jag klar att leta efter skatter i underjordiska komplex.

Bohrin Wild-mane, lvl 1 Dwarf
Ability: Constitution
Side: Law
Special abilities: better saving dice, find traps
Hit Points: 9 / +1
Languages: dwarven, common tongue of men

Move: 40'

Equipment
Leather armor
Handaxe
Backpack
Bedroll
Rations (1 week)
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Va, Àr det februari fortfarande? KejrÄ. DÄ kör vi. Idag blir det Death in Space.

Steg ett Àr grundegenskaper, och de slÄs med 1t4-1t4. SÄ, nÄnstans mellan -3 och 3 dÄrÄ. Jag fÄr Body -2, Dexterity +0, Savvy -1 och Tech +1.

NÀsta steg Àr ett ursprung. Jag vÀljer Carbon, en kortlivad framodlad rymdknegare som inte fÄr Ägren av att rymden Àr sÄ himla stor och mörk. Det ger mig tvÄ förmÄgor: mina lungor Àr designade för att anvÀnda syre mer effektivt (gÄr Ät hÀlften för mig), och jag kan genomföra reparationer dubbelt sÄ fort som andra.

I steg tre ska jag vÀlja eller rulla fram en bakgrund, ett personlighetsdrag, en drivkraft och nÄn detalj om mitt utseende.

I steg fyra ska jag rulla för att se vilken falang jag hörde till under kriget som tog slut för tio Ă„r sen. Tydligen var jag en opportunist som svor mig till vems som Ă€n betalade bĂ€st. Givet att jag rullade att min drivkraft Ă€r anonymitet sĂ„ Ă€r jag nog inte sĂ„ stolt över hur det gick med det dĂ€r, och jag kanske gjorde en del tveksamma grejer 


Steg fem: rulla hit points med 1t8, skriv ner mitt försvarsvÀrde (12 modifierat av Dex).

Steg sex Àr prylar. Jag börjar med 3t10 holos (spelets valuta) och fÄr rulla eller vÀlja ett utrustningspaket. Jag ska ocksÄ rulla fram en personlig Àgodel. Det blir ett bÀltesspÀnne med en gömd stjÀrnkompass som bara funkar ibland, av oklar anledning.

Eftersom mina grundegenskaper Àr negativa om man lÀgger ihop allt sÄ fÄr jag en liten bonus frÄn start. Jag rullar en t6 pÄ en liten tabell, och fÄr en tung EVA-drÀkt. Sweet! DÀr Àr min rollperson redo för att möta undergÄngen i rymden, tror jag.

Ser framför mig en sliten, hĂ„lögd karl med skĂ€ggstubb och ett ansikte som Ă€r lĂ€tt att glömma. Verkar obekvĂ€m nĂ€r folk synar honom, men försĂ€krar att han Ă€r anvĂ€ndbar. Att han kan fixa grejer. Även om allt skit brakar ihop för gott för eller senare, och det kan han fan inte rĂ„ för.

Fullick, aka Patch
A cynical deep field welder who seeks anonymity. Wears a torn old space dock jacket.

Origin: Carbon

Body -2
Dexterity +0
Savvy -1
Tech +1

Hit Points: 5
Defence Rating: 12

Benefits
Engineered Lungs
Gearhead

Gear
Belt buckle with hudden star compass (only works sometimes)
Electric multi-tool
Duct tape
Tablet computer
Fusion welder
Workwear
Heavy EVA suit
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Vad i hela friden, ligger jag en dag efter. NÄvÀl:
Leverage
Leverage Àr spelet baserat pÄ serien. Serien handlar om en grupp som stjÀl saker för korrupta rika. Systemet Àr Cortex Plus, systemet som fick ett antal spel baserade pÄ olika licenser - Marvel Heroic Roleplaying, Serenity, och Smallville.

IstÀllet för klass har en Leverage-figur ett vÀrde i vart och ett av fem roller - Mastermind, Hacker, Hitter, Grifter och Thief. Först ska jag sÀtta ut mitt primÀra och sekundÀra, och jag tÀnker mig en osubtil hacker - Hacker d10 och Hitter d8.

Men lugn, det finns vanliga stats ocksĂ„. Jag fĂ„r vĂ€lja pĂ„ tvĂ„ tĂ€rningsrader att sĂ€tta ut, och eftersom Hacker/Hitter inte överlappar ens lite vĂ€ljer jag den som Ă€r “versatile” - Intelligence d10, Alertness d8, Agility d8, Strength d8, Vitality d8, Willpower d6.

En “Distinction” ska jag ha ocksĂ„. Den Ă€r antingen vĂ€rd en d8 om den Ă€r bra, eller vĂ€rd en d4 om den Ă€r dĂ„lig men dĂ„ fĂ„r jag en Plot Point för att anvĂ€nda den. Riktigt bra distinktioner gĂ„r att anvĂ€nda som bĂ„de bra och dĂ„liga. “En för alla, alla för en” kör vi pĂ„.

Nu ska vi egentligen spela ett uppdrag och sĂ€tta ut de sista detaljerna i spel, men det finns en “Fast Recruitment” om man sitter sjĂ€lv pĂ„ kammaren. DĂ„ ska jag sĂ€tta ut de sista tre rolltĂ€rningarna - en d6 och tvĂ„ d4. Jag ser gĂ€rna att jag fĂ„r vara en kompetent tjuv (d6) och att det blir lite “intressant” om jag behöver tĂ€cka rollen som Mastermind eller Grifter (d4).

TvÄ talanger och specialitéer ocksÄ. Talanger Àr extraförmÄgor, jag vÀljer Shut Down All the Garbage Mashers on the Detention Level (ta bort SL:s bonustÀrningar för egenskaper hos platsen scenen utspelar sig pÄ), och Are You Gonna Log In or Whistle Dixie? (bonus-d8 om jag hackar mot en annan hacker.)

Specialitéer Àr det nÀrmaste man kommer fÀrdigheter i Leverage. De Àr alltid kopplade till en roll, vilket ocksÄ sÀtter tonen för hur figuren anvÀnder specialitén. Jag hittar pÄ Driving (Hitter) och Saxophone (Hacker). De lÀgger till en d6 nÀr de Àr relevanta.

Och sist tvĂ„ distinktioner till. Jag vĂ€ljer LĂ„ng och Ärlig.

Anaya Bernard
Roles:
Hacker d10
Hitter d8

Abilities:
Agility d8
Alertness d8
Intelligence d10
Strength d8
Vitality d8
Willpower d6

Specialities:
Driving (Hitter)
Saxophone (Hacker)

Distinctions:
One For All, All For One
Tall
Honest

Talents:
Shut Down All the Garbage Mashers on the Detention Level
Are You Gonna Log In or Whistle Dixie?
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Och mitt faktiska bidrag nummer 20:
Atomic Highway
Postapokalyps igen dÄ. Vad sÀgs om en brevbÀrare?

18 poÀng ska fördelas ut pÄ sju egenskaper, max 5 pÄ varje. Det fÄr bli Muscle 2, Understanding 2, Tenacity 3, Appeal 1, Nimbleness 4, Toughness 2, Senses 4

HP Àr (Muscle+Tenacity+Toughness)*2 = 14. Alla börjar med fÀrdighetsnivÄ 1 i Athletics, Brawl, Melee, Notice, Persuade, Shoot, och Stealth. Sen kommer uppvÀxt och yrke.

Om jag faktiskt ska kalla mig brevbĂ€rare passar det att jag Ă€r uppvĂ€xt som Remnant - folk som bevarat förkrigskulturen i forskningsbaser eller bunkrar. De kan behöva en Outrider. Och dĂ„ fĂ„r jag Athletics 2, Brawl 1, Drive 3, Lore 3, Melee 2, Notice 2, Persuade 1, Shoot 3, Stealth 2, Survive 1 och Tech 3 (inklusive ovanstĂ„ende grundfĂ€rdigheter). LĂ€tt “rustning” (MC-stĂ€ll och hjĂ€lm.), fritt valt handeldvapen, kikare, mekanikerverktyg, gasmask och geigermĂ€tare. 12 poĂ€ng i en specialdesignad motorcykel.

Jag fÄr 4 poÀng till att lÀgga ut pÄ fÀrdigheter. 4 Àr ocksÄ maxvÀrdet, sÄ jag puttar upp Shoot, Drive, Tech och Lore.

Men motorcykeln dĂ„? Jo, jag börjar med en motorcykel frĂ„n fordonskapitlet: “Super Bike” (t.ex. Kawasaki Ninja ZX-10R) - Muscle 1, Nimbleness 4, Toughness 1, Speed 4, Passengers: Driver+1, Health 30, Flaws: No Cover. Den kostar 8 poĂ€ng. Sen fĂ„r jag modda den för de fyra poĂ€ng jag har kvar. Jag lĂ€gger till Off-Road Capable, Oil Slick Dispenser, och Solid Tires.
(KĂ€nns fint pĂ„ nĂ„got vis att googla motorcyklar för att vĂ€lja den snyggaste. Fast de fem exemplen pĂ„ “super bikes” var löjligt lika.)

Klart!

Wednesday McFly
Muscle 2, Understanding 2, Tenacity 3, Appeal 1, Nimbleness 4, Toughness 2, Senses 4
HP 14
Athletics 2, Brawl 1, Drive 3, Lore 3, Melee 2, Notice 2, Persuade 1, Shoot 3, Stealth 2, Survive 1, Tech 3

LĂ€tt “rustning” (MC-stĂ€ll och hjĂ€lm.), tung pistol, kikare, mekanikerverktyg, gasmask, geigermĂ€tare
Kawasaki Ninja ZX-10R) - Muscle 1, Nimbleness 4, Toughness 1, Speed 4, Passengers: Driver+1, Health 30, Off Road Capable, Oil Slick Dispenser, Solid Tires, Flaws: No Cover
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Nu tĂ€nker jag göra en rollperson till Ghostbusters, ett spel med undertiteln ”A Frightfully Cheerful Roleplaying Game”.

I spelet ska man fylla i ett ID-kort, och det första man ska göra efter att bestÀmma sig för nÄt slags (inte nödvÀndigtvis sÀrskilt uttalat) koncept Àr att vÀlja en bild till sitt ID! Minsann. Marc Maron var lite för gammal för min Blade Runner tidigare i trÄden, sÄ nu fÄr han chansen som spökjÀgare istÀllet (givetvis med en bild frÄn Glow).

1740088110438.png

HÀrnÀst ska jag fördela 12 poÀng pÄ de fyra egenskaperna Brains, Muscle, Moves och Cool. Jag mÄste ha minst en poÀng i varje, och fÄr ha max 5 i en frÄn start. Jag satsar pÄ spetskompetens i Cool.

Jag ska vĂ€lja ett talang som hör ihop med varje egenskap ocksĂ„. NĂ€r det Ă€r dags att rulla tĂ€rning fĂ„r jag dĂ„ rulla tre extra tĂ€rningar (utöver det antal jag fĂ„r frĂ„n min egenskap) om talangen Ă€r relevant. Botanik Ă€r ett av exemplen för Brains, det kĂ€nns som en skön kontrast till den dĂ€r trötta fejjan sĂ„ det tar jag. För Muscle fastnar jag för exemplet Kick Things Over – lĂ„ter som en perfekt grej nĂ€r man behöver fly och köpa sig lite tid! Moves Ă€r tydligen riktigt brett, för det Ă€r egenskapen för att bĂ„de hoppa Ă„t sidan, spela musik och flirta. Jag kör pĂ„ Sleight of Hand dĂ€r. Slutligen Cool, och dĂ€r blir det sĂ„klart Bluff.

En nygjord spökjÀgare börjar med 20 Brownie Points. De kan spenderas för att fÄ rulla fler tÀrningar, eller för att komma undan lindrigare frÄn misslyckanden osv. GÄr det bra för en kan man samla ihop fler, och fÄr man ihop 30 kan man köpa sig en till poÀng i en egenskap.

SpökjÀgaren ska ha ett personligt mÄl ocksÄ. Jag tÀnker att han nog vill betala av sina skulder. De Àr inte enorma, det Àr inte till maffian, det har bara varit trögt senaste tio Ären liksom?

Avslutningsvis ska jag tĂ€nka lite pĂ„ rollpersonens personlighet. Ja, Ă€rligt talat sĂ„ Ă€r det vĂ€l rakt av lite klassisk Marc Maron-grinighet, klaga över rĂ€kningarna, snacka mycket skit nĂ€r det behövs – men ocksĂ„ komma hem till sin lilla lĂ€genhet som Ă€r full av imponerande blommor och blad, och klappa katten en stund. Jag tĂ€nker mig att han blivit medtjatad av nĂ„gon mer ideologiskt driven vĂ€n/familjmedlem som inte kĂ€nner nĂ„gon annan som behöver ett jobb tillrĂ€ckligt desperat för att stĂ€lla upp pĂ„ att jobba i en nyöppnad spökjĂ€gar-franchaise.

Harold (Harry) Galecki
Brains 3 – Botany
Muscle 2 – Kick Things Over
Moves 2 – Sleight of Hand
Cool 5 – Bluff

Personal Goal: Pay off debts
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Into The Odd
Dags för grottkrĂ€l. Ni kan grejen, 3d6 i ordning, pÄ  tre stats. Jaja. 6 strength, 13 dexterity, 14 willpower. Och (d6) 6 HP.

Sen matchar jag min högsta stat och mina HP mot en tabell för att fÄ veta vad jag fÄr för startutrustning. Jag fÄr en dolk (d6), lampolja och en spegel. Klar!

Placida Adams
6 strength
13 dexterity
14 willpower
6 HP

Dagger(d6), Lamp Oil, Mirror
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Det Ă€r internationella modersmĂ„lsdagen idag, sĂ„ jag tar vĂ€l ett spel pĂ„ svenska. Jag vĂ€ljer Drakar och Demoner, i 1985 Ă„rs utgĂ„va, och jag plockar fram Monster-boxen (min första rollspelsgrej nĂ„gonsin) och kikar i hĂ€fte II, De humanoida raserna, efter nĂ„got att spela. FĂ„ sĂ„ nu 
 raggman? NĂ€. Magir? Mja. Silveralv? Perfekt. Vem vill inte vara en alv med vingar liksom?

Jag börjar med att rulla fram mina grundegenskaper. Styrka slÄr jag med 2t6+3, storlek slÄr jag med 2t4+5, fysik slÄr jag med 3t6, smidighet med 3t6+3, intelligens med 4t6, psyke med 3t6, och karisma med 3t6+2. Jag antecknar alvers allmÀnna förmÄgor, och silveralvernas förmÄga att frysa moln och att flyga sÄklart.

Jag rÀknar ut min kroppspoÀng som Àr (FYS+STO)/2 = 12. Skriver ner min bÀrförmÄga som Àr samma som min STY = 10. Jag Àr inte tillrÀckligt stor eller stark för att ha nÄgon styrkebonus.

Nu först nÀmner reglerna möjligheten att vara nÄgot annat Àn mÀnniska. Det stÄr inget sÀrskilt om hur det gÄr till, bara att spelledaren avgör vilka raser som fÄr anvÀndas.

Jag skyndar raskt vidare till att skriva ner mina grundchanser i fÀrdigheterna, men glömmer först att avrunda till nÀrmaste 5-tal. Knas.

För yrken kan man antingen fÄ vÀlja, eller behöva rulla för att kvalificera. Jag har börjat spana pÄ JÀgare som yrke för min rollperson, och har dÄ (SMI+FYS)x3 = 90 % chans att kvalificera. Rullar 8 pÄ min t100. Puh.

Jag fÄr nu vÀlja Ätta fÀrdigheter som rollpersonen har trÀning i. Tre av dem fÄr expertskicklighet (relevant grundegenskap x 2 + 50), de andra fem fÄr normal skicklighet (grundegenskap x 2 + 20). Anfall och parering med vapen Àr olika fÀrdigheter, men vid rollpersonsskapandet fÄr man samma skicklighet i bÄda om man vÀljer vapenfÀrdigheter.

Som jÀgare fÄr jag vÀlja en pilbÄge och ett lÀtt vapen. Min silveralv Àr inte nog stark för lÄngbÄge sÄ det blir kortbÄge, och kortsvÀrd kÀnns vÀl som det arketypiska lÀtta vapnet. Jag börjar med klÀder som passar min bakgrund, och (SMI+FYS) x 2t3 = 180 silvermynt att köpa utrustning för. Det rÀcker varken till bÄge eller svÀrd. Hmpf. Jag köper lite allmÀn utrustning och tjatjar pÄ spelledaren till jag fÄr en pilbÄge och 20 pilar för allt silver jag har kvar. Sen Àr jag fÀrdig.

Finrandir
Silveralv, jÀgare.

STY 10
FYS 11
STO 13
INT 18
PSY 13
SMI 19
KAR 11

KroppspoÀng: 12
BÀrförmÄga: 10

FĂ€rdigheter
Botanik 0
Desarmera/Gillra fÀllor 0
Dyrka upp lÄs 0
Finna dolda ting 20
FrÀmmande kulturer 0
Tala frÀmmande sprÄk 0
Första hjÀlpen 20
Geografi 0
Gömma sig 50
Hasardspel 20
Heraldik och genealogi 0
Historia 0
Hoppa 20
KlÀttra 20
KöpslÄ 10
Lyssna 45
LĂ€sa och skriva 0
Sjökunnighet 20
Navigera 0
Rida 20
Schack och brÀdspel 0
Simma 20
Sjunga och spela 10
Smyga 90
SpÄra 85
StjÀla föremÄl 20
UpptÀcka fara 50
Vapenskicklighet (KortbĂ„ge) – anfalla 90
Vapenskicklighet (KortsvÀrd) - anfalla 58 / parera 58
VÀrdesÀtta 20
Zoologi 85
Övertala 0

FörmÄgor
God syn och hörsel: ser dubbelt sÄ lÄngt i vanligt ljus, se hyfsat bra Àven mitt i natten (dock ej i absolut mörker).
Immun mot sjukdomar och infektioner, Äldras inte mÀrkbart
Frysa moln: Sspendera en PSY för att göra molnfluff inom 30 meter hÄrt som trÀ. PSY-poÀngen ÄterfÄs pÄ vanligt sÀtt. Varaktighet en vecka.
Flyga: ca 10 meter/s, orkar flyga olastad upp till ca 20 minuter (~12 km).

Utrustning
Gröna klÀder
FĂ€ltflaska (1 liter)
Vattenskinn (4 liter)
Snaror (3 st)
Rep (10 meter)
FĂ€ltproviant (5 dagar)
Flinta & stÄl
KortbÄge och 20 pilar
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Dags för Blue Rose igen, men nu den nyare utgĂ„van med reglerna som gjorde premiĂ€r i Dragon Age-rollspelet. En rubrik pĂ„ sidan 29 Ă€r ”Making a Character in 10 Easy Steps” sĂ„ det borde ju inte vara sĂ„ svĂ„rt.

1. Kom pÄ nÄt slags koncept för rollpersonen. Jag tÀnker att min rollperson nog Àr en ung kvinna som fÄtt hjÀlp att fly teokratin Jarzon, dÀr hon pÄ grund av sina magiska gÄva annars hade haft vÀldigt fÄ valmöjligheter.
2. Nu Àr det dags för grundegenskaper. Jag rullar nio gÄnger och placerar ut resultaten pÄ ett sÀtt som jag tycker passar. Jag slÄr 3t6 för varje egenskap och lÀser av en liten tabell dÀr jag fÄr resultat mellan -2 som sÀmst och 4 som bÀst.

3. HÀrnÀst ska jag vÀlja min hÀrkomst. Jag tÀnker att min rollperson Àr mÀnniska, och fÄr dÄ+1 till valfri grundegenskap (jag tar Accuracy). Jag fÄr vÀlja ett av tvÄ fokus (ger +2 pÄ slag), och vÀljer Riding över Swimming. Jag ska ocksÄ slÄ tvÄ gÄnger pÄ en liten tabell som ger mig tvÄ ytterligare smÄ fördelar: +1 Constitution, och ett till fokus: Persuasion.

4. Dags för bakgrund. Hur vÀxte jag upp, och vad lÀrde jag mig dÄ? Jag ska vÀlja ett fokus och ett extra sprÄk utöver aldiska. Jag hade ju redan klart för mig att min rollperson Àr frÄn Jarzon, sÄ jag kollar pÄ listan med förslag och vÀljer Religious Lore som mitt fokus. Tydligen Àr tryckpressar hÄrt kontrollerade i Jarzon, sÄ jag tÀnker att nÄgon av mina förÀldrar var (Àr?) tryckare, sÄ jag har lÀst religiösa skrifter frÄn torkande ark sedan barnsben. Vad det finns för sprÄk hittar jag inte just nu, fÄr se om jag lyckas skaka fram det senare.

5. Dags att vÀlja klass, och jag tÀnker ju ta adept. Min hÀlsa börjar pÄ 20 + Constitution + 1t6 = 27! Jag fÄr grundlÀggande kompetens i vapengrupperna slagsmÄl och stavar. Jag fÄr ocksÄ nÄgra talanger: en som lÄter mig vÀlja tvÄ former av magiska gÄvor jag har, och sÄ fÄr jag vÀlja en övrig bland nÄgra alternativ. Jag vÀljer att kunna lite lÀkemagi och nÄgra klassiker som att kunna kommunicera i tanken och kunna skydda mitt sinne. Kryddar det hela med att ytligt kunna lÀsa av personers kÀnslor eller sinnesstÀmning genom att diskret strÀcka ut mitt sinne.

6. HÀrnÀst ska jag vÀlja lite utrustning som passar min rollperson. Som adept kan jag börja med ett vapen jag kan med, sÄ det blir ju en alldeles hederlig stav. I övrigt kan jag klottra ner det som kÀnns rimligt, spelet Àr inte sÄ vÀrst intresserat egentligen, men om det Àr en grej att jag försöker ge vÄrd utan mina örter och förband sÄ kan det vara lÀmpligt med ett minus pÄ slaget.

7. Jag klottrar ner mitt försvarsvÀrdet och min förflyttning.

8. Jag ska vÀlja ett namn! Boken föreslÄr att titta pÄ historiska namn eller hitta pÄ ett eget, men att det bör passa in med den du vill att rollpersonen ska vara. Men... jag har i smyg redan klottrat ner ett förnamn som ploppade upp i huvudet tidigare.

9. Dags att vÀlja mÄl och personlighet. Jag ska ha ett kall (som kan ge mig metavalutan Conviction om jag följer det), och jag plockar att försvara naturen med lite hjÀlp av tÀrningar. HÀrnÀst ett öde och... öh... öde? Destiny och Fate. Den goda och den mörka sidan hos min rollperson (sÄ rÀtt exakt det som hette Light nature och Shadow nature i förra utgÄvan).

NÀr det gÀller mÄl uppmuntras jag ha ett kortsiktigt och ett lÄngsiktigt (nÄt som kanske tar Äratal att uppnÄ), men det Àr okej med tvÄ kortsiktiga ocksÄ. LÄter ju vÀldigt vÀlbekant mÄste jag sÀga, nÀstan som en blast from the past. Man bör inte ha fler Àn tre i taget i alla fall tycker boken. Jag tÀnker mig att det finns nÄgon vars hjÀrta jag skulle vilja vinna, och att jag drömmer lite om att slÄ mig ner som helare i nÄgon lugn by.

10. Jag kan börja med tvÄ relationer om jag vill. De bestÄr av en kort beskrivning utifrÄn rollpersonens synvinkel och ett vÀrde för deras intentisitet, frÄn 1 upp till 5. Mina börjar pÄ 1 och 2. Jag tar ett till Thiessa som jag tÀnker Àr min kompis som jag vill vara mer Àn kompis med (förestÀller mig en krigare, kanske en av de andra rollpersonerna?), och ett till min mentor Vess. TÀnker att de var helare i en liten lugn by dÀr jag fick ett tillfÀlligt (men mÄngÄrigt) hem efter flykten frÄn Jarzon. De hjÀlpte mig hitta vÀgen till mina gÄvor, lÀrde mig grunderna i lÀkekonsten, och fick mig att tÀnka pÄ helt nya sÀtt. Min lÄngsiktiga mÄl Àr alltsÄ att föra vidare generositeten de visat mig.

Almaya, lvl 1 Adept
Jarzoni refugee. Reddish brown hair, freckles that come out in summer. Alert pale gray eyes.

Accuracy 1
Communication 3 – Persuasion
Constitution 1
Dexterity 1 – Riding
Fighting 0
Intelligence 2
Perception 2
Strength 0
Willpower 3

Health: 26
Defense: 11
Speed: 11

Calling: Protection of nature
Destiny: Open-minded
Fate: Impatient
Goals: Win Thiessa’s love, Settle down as a healer in a quiet village

Relationships
Bond: We are just friends, but I hope for something more (Thiessa, 1)
Bond: They were my mentor and I'd go through fire to protect them (Vess, 2)

Talents
Arcane Training: choose two Arcane talents
Healing: can use the Cure, Sleep, and Second Sight arcana​
Psychic: can use the Psychic Contact, Psychic Shield and Heart Reading arcana​
Arcane Channeling: may use the Skillful Channeling stunt fpr 1 SP instead of the usual 2, and treat the result like you spent +1 SP on it
Medicine: Heal is a minor action

Languages: Aldin, Old Aldin
Weapon groups: Brawling, Staves

Equipment
Quarterstaff
Herbs and balms
Diary
Inks and pens
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
NÄgra timmar sent följer jag upp Into The Odd med...
Agents of the O.D.D.
Into The Odd fast spionhack.

Först 3d6
 nĂ€he, först 1d100 för att slĂ„ fram roll. Jag slĂ„r 55 - “hyena” (inom citattecken). “You can mimic any voice, grapple a target of your strong bite attack (d8) until they save STR, and pass yourself off as a dog around people who don't know better.”

NU ska jag slÄ stats med 3d6 - Strength 4, Dexterity 9, Willpower 7, och (1d6) HP 3.

Jag fÄr grundutrustning - Service pistol (d6), Flashlight, Satellite phone och O.D.D. identification.
Jag fĂ„r ocksĂ„ tvĂ„ val pĂ„ listan “for vulnerable recruit” eftersom jag slog som ett mĂ€hĂ€. Jag vĂ€ljer en Ballistic vest (1 armor, bulky), och ett slumpat arcana.

Mitt slumpade arcana blir en bronslever. “Inscribed with extremely detailed diagrams to assist in accurate haruspicy. Ask any question, and spend 1d6x10 minutes studying entrails to get an accurate (if not necessarily exhaustive) answer from the referee. Additional questions require more animal entrails.”

Och sen stÄr det faktiskt att jag ska vÀlja namn.

Ed
Hyena
4 Strength
9 Dexterity
7 Willpower
3 HP

Service pistol (d6), Flashlight, Satellite phone, O.D.D. identification, Ballistic vest (1 armor, bulky), Bronze Liver.
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Och bidraget för söndagen den 23:e fÄr bli...
Realms of Peril
Mer old-school. Har för mig att Realms of Peril blev kickstartat under Zinequest nÄt Är. Jag backade det av nÄn anledning, men till rollpersonsutmaningen har det gott om slumptabeller.

Först slÄr jag fram stats med 3d6, men sen ska de rÀknas om till en modifierare innan jag noterar den. SÄ: Agility -1, Charisma +0, Intellect +1, Perception +1, Strength +1.

Jag slÄr 1d12 för folkslag. 1-9 Àr mÀnniska, sÄ blir det. MÀnniskor slÄr 1d100 för bakgrund - jag var smed men blev kidnappad av pirater! Jag har en hammare, en huggare och en blodstÀnkt piratflagga.

Sen kan man slÄ tÀrning för alla karaktÀrsdrag. Jag heter (57) Parnan, Àr (97) vis, har (15) kort hÄr, (11) finnigt ansikte, (20) insjunkna ögon, (4) benig kropp och Àr (92) vegetarian.

Jag har (10+Str) 11 max HP, (1+Str) 2 “Max heavy” (hur mĂ„nga tunga föremĂ„l jag kan bĂ€ra), och (3d6×10) 60 kopparmynt att köpa grejer för. Jag köper bandage (d4), reseklĂ€der och en 10-fotspĂ„le, och har 16 mynt kvar.

Parnan
Human kidnapped blacksmith
Agility -1, Charisma +0, Intellect +1, Perception +1, Strength +1
11 max HP
2 max Heavy

Cutlass, hammer, bloodstained jolly roger, bandages (d4), traveller's clothes, 10 foot pole.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Dagens rollperson Àr till Zombie Cinema som jag tog med mig MunkCon.

1000003569.jpg

I spelet fÄr man tre kort och lÄter dem inspirera en. Jag fick Medical professional, Weak will och Loved Ones.

De mÄste sÄklart tolkas genom den setting man kommer överens om. I det hÀr fallet var det sÄ att man spelade in typ Expedition Robinson pÄ ena sidan av en thailÀndsk ö, och typ Paradise Hotel pÄ andra sidan. PÄ sÄ sÀtt kunde produktionsbolaget hÄlla ner kostnaderna.

Min rollperson fick bli André, en sjukvÄrdare pÄ 30-nÄnting som var bror till en av Robinson-deltagarna.
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Ars Magica 4e
Dags för en magiker. Jag kommer att bygga en medlem av Hus Guernicus, Àven kallat Hus Quaesitoris. Ingen förvÀntar sig magiska inkvisitionen.

Varje hus har en mall, som Guernicus börjar jag med:
Hermetic Law 2
Magic Theory 4
Organization Lore (Order of Hermes) 2
Parma Magica 2
Scribe Latin 3
Speak Latin 5
Speak Own Language 4

Xp: 5 + Ă„lder
Fördel: Quaesitor (+1), jag respekteras - men gillas inte nödvÀndigtvis - av andra medlemmar av den Hermetiska Orden.

Jag gÄr vidare till att köpa grundegenskaper. Intelligens och Stamina Àr viktigt för magiker, och sÄ vill jag kunna göra onda magiker nervösa. Grundegenskaper ska ocksÄ ha en specialisering.
Int 3 (metodisk), Per 2 (ögon i nacken), Str -3 (sjuklig som barn), Sta 3 (jÀrnvilja), Pre 1 (stÄlblick), Com 2 (metodisk), Dex -3 (svÄr uppvÀxt), Qik 0

NÀsta steg Àr Fördelar och Nackdelar. Deras vÀrden ska gÄ jÀmnt upp, och jag fÄr ha som mest +10/-10 totalt. Jag har redan Quaesitor (+1), boken rekommenderar ocksÄ Affinity (Divination Magic - Intellego) (+4) och Clear Thinker (+1)
Det hÀr mÄste jag betala för. Dutybound (-1) Àr rekommenderat, jag tar ocksÄ Necessary Condition (-1), Blatant Gift (-1), Missing Eye (-1), Diabolic Upbringing (-2).
Mina förÀldrar var alltsÄ diabolister, och det har gett mig lite magiska hangups och Àrr för livet.

Jag fÄr som sagt 5+Älder XP att dela ut pÄ fÀrdigheter. En magiker börjar oftast sitt lÀrlingskap vid 8-17 Ärs Älder och gÄr i lÀra i 15 Är. Jag rÀknar med att jag Àr 25 jÀmnt. Alla fÀrdigheter ska ocksÄ ha en specialisering. AlltsÄ:
CertĂĄmen (Mentem) 1
Finesse (Intellego) 2
Intrigue (alliances) 2
Penetration (Mentem) 4
Hermetic Law (tribunal procedures) 4
Magic Theory (inventing spells) 4
Organization Lore (Order of Hermes) 2
Occult Lore (demons) 2
Parma Magica (Imaginem) 3
Scribe Latin (copying) 3
Speak Latin (hermetic usage) 5
Speak Own Language 4

SĂ„ lĂ„ngt typ samma speldata som Ars Magicas “kompanjoner”, mer eller mindre vanliga mĂ€nniskor som finns runt magikernas kovenant. Men nu ska vi köpa magifĂ€rdigheter. MagifĂ€rdigheter Ă€r antingen tekniker - t.ex. “Intellego” (“förstĂ„â€) som jag redan bestĂ€mt att jag ska vara hyfsad pĂ„ - eller former - t.ex. de fyra elementen, “Vim” (magi), eller “Corpus” (mĂ€nniskokroppen). Intressanta brytpunkter Ă€r att jag mĂ„ste ha minst 5 i alla för att kunna ta mig en lĂ€rling, och för att kunna lĂ€ra mig en fĂ€rdig formel mĂ„ste den ha max teknik+form+Int+10 i “level”. 5 i alla magifĂ€rdigheter kan jag ju fetglömma som ny rollperson, sĂ„ vi kör med:

Creo (skapa) 5
Intellego (förstÄ) 9
Muto (förÀndra) 5
Perdo (förgöra) 5
Rego (styra) 5

Animal 1
Aquam 1
Auram 1
Corpus 1
Herbam 1
Ignem 1
Imaginem 1
Mentem 8
Terram 1
Vim 1

Och sen fĂ„r jag köpa 150 nivĂ„er av fĂ€rdiga spells. Jag tar The Inexorable Search (InCo 20), Vision of Heat’s Light (InIg 20), Eyes of the Past (InIm 20), Panic of the Trembling Heart (CrMe 15), Frosty Breath of the Spoken Lie (InMe 20), Thoughts Within Babble (InMe 25), Peering Into the Mortal Mind (InMe 30)

Alla magiker har ett “Wizard’s Sigil”, nĂ„gon form av Ă„terkommande tema i varje formel hen kastar. Jag vĂ€ljer rĂ€ta vinklar. Alla visioner jag fĂ„r - men ocksĂ„ fysiska effekter - Ă€r fyrkantiga.

Sist kommer lite smÄdetaljer. Jag fÄr ett Rykte frÄn att jag Àr Quaesitor, karaktÀrsdrag som sÀtts fritt, och tre Conviction (metapoÀng).

Fedlimid Maeve of Guernicus
Egenskaper
Int 3 (metodisk)
Per 2 (ögon i nacken)
Str -3 (sjuklig som barn)
Sta 3 (jÀrnvilja)
Pre 1 (stÄlblick)
Com 2 (metodisk)
Dex -3 (svÄr uppvÀxt)
Qik 0

För/Nackdelar
Quaesitor (+1)
Affinity (Divination Magic - Intellego) (+4)
Clear Thinker (+1)
Dutybound (-1)
Necessary Condition (segnÀlkab alat etsÄm) (-1)
Blatant Gift (-1)
Missing Eye (-1)
Diabolic Upbringing (-2).

FĂ€rdigheter
CertĂĄmen (Mentem) 1
Finesse (Intellego) 2
Intrigue (alliances) 2
Penetration (Mentem) 4
Hermetic Law (tribunal procedures) 4
Magic Theory (inventing spells) 4
Organization Lore (Order of Hermes) 2
Occult Lore (demons) 2
Parma Magica (Imaginem) 3
Scribe Latin (copying) 3
Speak Latin (hermetic usage) 5
Speak Own Language (Scottish) 4

Creo 5
Intellego 9
Muto 5
Perdo 5
Rego 5

Animal 1
Aquam 1
Auram 1
Corpus 1
Herbam 1
Ignem 1
Imaginem 1
Mentem 8
Terram 1
Vim 1

Formler
The Inexorable Search (InCo 20)
Vision of Heat’s Light (InIg 20)
Eyes of the Past (InIm 20)
Panic of the Trembling Heart (CrMe 15)
Frosty Breath of the Spoken Lie (InMe 20)
Thoughts Within Babble (InMe 25)
Peering Into the Mortal Mind (InMe 30)

Personlighetsdrag
Rykte: Oprövad Quaesitor 3 - bland Skottlands magiker
Personlighet: Hemska minnen +2
Personlighet: AnvÀnder lagen som livlina +3
Conviction: 3
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Jag börjar kÀnna att slutet Àr nÀra (pÄ utmaningen alltsÄ), sÄ idag blir det fjÀrde utgÄvan av Twilight: 2000.

Spelet erbjuder tvÄ sÀtt att göra rollpersoner: arketyper eller livsstigar. Jag Àr lite mör sÄ jag nöjer mig med det lite enklare och snabbare alternativet.

Jag ögnar igenom mina val, och bestĂ€mmer mig för att göra en sjukvĂ„rdare idag igen. I mitt huvud kĂ€nns Twilight: 2000 som det vore mest intressant med en blandad grupp och inte bara amerikaner som blivit kvar, sĂ„ jag tĂ€nker mig att min rollperson Ă€r frĂ„n Polen. Jag ska ocksĂ„ bestĂ€mma om jag varit i armĂ©n, marinen, eller om jag utövat medicin civilt. Marinen lĂ„ter bra tycker jag. Jag rullar dĂ„ en t6 pĂ„ en liten tabell för att ta reda pĂ„ vilken grad jag har – kapral. Men det heter det vĂ€l inte i flottan? Söker mig fram till att det bör vara ”mat”.

Dags att bestÀmma mina grundegenskaper. Allt börjar pÄ t8, sen fÄr jag göra tre höjningar. Om jag vill kan jag sÀnka en t8 till en t6 för att fÄ göra ytterligare en höjning. Hm, nÀ. Jag kör ganska jÀmnt och trÄkigt, och höjer Agility, Intelligence och Empathy till t10 allihop. Med det kan jag rÀkna ut hur mycket stryk och stress jag tÄl.

Nu blir det att sÀtta vÀrden i fÀrdigheter. Jag ska ha t10 i en fÀrdighet, t8 i tvÄ fÀrdigheter, och t6 i tre. Min bÀsta fÀrdighet ska vara en av de som med pÄ listan för arketypen: Stamina, Medical Aid eller Persuasion. Det Àr kanske inte det val som mina framtida kamrater blir gladast över, men jag tar fasen Stamina! Jag tÀnker mig en ung rollperson som idrottat mycket, och kanske tÀvlat i nÄt som krÀver mycket uthÄllighet. DÄ blir ju Mobility given att sÀtta t8 i, tillsammans med Medical Aid. Jag rundar av med t6 i Ranged Combat, Tech och Persuasion.

Jag ska vÀlja en specialisering bland de som stÄr i arketypen. Det blir Combat Medic, som ger +1 (ökar lÀgsta tÀrningen ett steg) nÀr jag försöker fÄ nÄn som har gÄtt ner pga mycket stryk upp pÄ fötterna igen. HjÀlper inte ett dyft om det Àr kritiska skador dÀremot. TÀnker att jag mest plÄstrat om folk som slagit sig ombord pÄ bÄtar, och inte behövt tampas med allvarliga skottskador eller splitter före kriget bröt ut.

Jag skriver upp mitt vÀrde i att hÄlla nerverna i styr, Coolness Under Fire, vilket bestÀms av min arketyp.

NÀsta steg Àr att avgöra Unit Morale. Den börjar pÄ samma som det bÀsta vÀrdet i fÀrdigheten Command som finns representerad i gruppen, men... jag har ju ingen grupp Àn. Och sjÀlv bidrar jag ju inte alls pÄ den fronten. Hoppas nÄn av kamraterna Àr en mer vÀssad ledare!

Jag ska vÀlja nÄn slags hederskodex bland förslagen i min arketyp, eller hitta pÄ en egen. Jag tycker första förslaget i arketypen lÄter bra, och nöjer mig sÄ. Det kÀnns som det passar bilden av min unga rollperson.

Dags att bestÀmma vad min stora dröm Àr. Jag tror jag lÀngtar bort, har gett upp tanken pÄ en framtid hÀr. Nej, framtiden ligger nog vÀsterut.

Jag ska vÀlja en kompis i gruppen. Om jag riskerar livet för min kompis skull fÄr jag +1 pÄ ett slag och en extra XP i slutet av spelmötet, men Ä andra sidan Àr det extra tungt att se hen bli sÄrad.

Hur trÀffade jag gruppen? Jag kör pÄ ett av förslagen, att jag stötte pÄ en sÄrad soldat som jag plÄstrade om. NÀr allt brakade loss sa den hÀr personen att den kunde ta oss tillbaka till sÀkra omrÄden. TÀnker att jag av nÄn anledning inte var i tjÀnst. Kanske tagit mig till förÀldrahemmet trots att jag inte borde?

HÀrnÀst Àr det nÄgot om mitt utseende som stÄr pÄ agendan. Jag kör pÄ ett förslag frÄn arketypen, trötta ögon. De har nog sett nÄt man borde slippa se, och allt har bara börjat.

Jag behöver ett namn och kanske ett smeknamn. Fast det ska vara Ă„r 2000 sĂ„ Ă€r det nĂ„t slags 80-talsfilter över min förmĂ„ga att tĂ€nka pĂ„ det hĂ€r spelet, sĂ„ jag inbillar mig att nĂ„n av de amerikanska medlemmarna i gruppen envisas med att kalla AndĆŒelika för Angel istĂ€llet.

NÀstan i mÄl nu! NÀst sist har vi utrustning. Arketypen har sÄklart en lista, och ibland fÄr jag slÄ för hur mÄnga av nÄt jag har (uj, fem handgranater!), eller vÀlja (smÀrtstillande eller kirurgiska instrument?). Fort avklarat.

Allra sist ska jag rulla för hur mycket strÄlning jag fÄtt i mig innan spelet ens börjar. Jag rullar högsta möjliga. Sen Àr jag klar. Good luck, Angel. You're on your own.

Mat AndĆŒelika Orlik, ”Angel”
A Polish Navy medic with a weary look in her eyes

Strength: t8
Agitlity: t10
Intelligence: t10
Empathy: t10

Hit Capacity: 5
Stress Capacity: 5
Coolness Under Fire: t8
Permanent radiation: 6

Moral Code: I can't save everyone, but I'll sure as hell try
Big Dream: Go west – start a new life, maybe in France or America?

Skills
Stamina t10
Mobility t8
Ranged Combat t6
Tech t6
Persuasion t6
Medical Aid t8

Specialties
Combat Medic

Gear
P-83 pistol
1 reload
Flak jacket and helmet
5 hand grenades
2 personal medkits
Pain relievers
Fatigues
Backpack
1 field ration
3 rations of clean water
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Skyfarer
Vi Àr i settingen frÄn Fallen London och Sunless Sea, pÄ ett flygande tÄg. Grant Howitt (han med ensidesspelen) har skrivit. Kör!

Först ska jag ha en roll pÄ tÄget. Kaptenen Àr upptagen, spelas av SL och Àr dessutom allmÀnt frÄnvarande. Navigatör lÄter intressant, jag ska inte bara navigera utan ocksÄ ha koll pÄ lokala sedvÀnjor.

Jag ska ocksÄ ha tvÄ Integriteter, som kan ge mig trubbel och metapoÀng, eller utvecklas och ge Ànnu mer metapoÀng. UngefÀr som nycklar i Solar System/Lady Blackbird. Det finns exempel och jag vÀljer

  • Jag kommer aldrig be om hjĂ€lp, jag Ă€r stark nog sjĂ€lv.
  • Jag hatar att bli ljugen för.

Fyra egenskaper finns det ocksÄ som ska ha vÀrden. Jag sÀtter ut Iron -1, Mirrors 0, Veils +2 och Hearts +1.

Sist tvÄ Kvalitéer. Jag vÀljer Bildad och Rund.

Juniper Lovelace
Navigator
Educated, Rotund
Iron -1, Mirrors 0, Veils +2, Hearts +1

I will never ask for help.
I hate being lied to.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Dags att plocka fram Usagi Yojimbo, Fuzion-versionen av Greg Stolze frÄn 1997. Det Àr givetvis baserat pÄ serierna om samurajkaninen med samma namn.

Det första jag ska göra Àr att klura pÄ vad jag vill göra för rollperson. Tror jag skippar samuraj, och gör nÄgon lite mer rÄbarkad vanlig ofrÀlse, kanske en som svingar en rejÀl klubba?

Jag börjar med tre poÀng vardera i grundegenskaperna Physical (styrka och uthÄllighet), Mental (smarthet och skÀrpa), Combat (skicklighet i strid), och Movement (ja, hur rask man Àr pÄ att förflytta sig liksom). Jag fÄr lÀgga pÄ fyra poÀng till som jag vill. Jag lÀgger tvÄ av dem pÄ att vara stark, och en vardera pÄ att vara smart och kunna slÄss. Jag har helt enkelt inte sÄ brÄttom. Jag antecknar att jag börjar med tvÄ poÀng vardera i fÀrdigheterna Climbing, Evade, Perception, Persuasion, Stealth och Throw ocksÄ.

HÀrnÀst ska jag vÀlja vilken sorts djur min rollperson Àr. Hmm, ta noshörning igen för att fortsÀtta mitt tema med att göra allt tvÄ gÄnger? NÀ, jag vÀljer gris! Det ger mig +1 i Physical, +5 Hits och Stun (efter jag rÀknat ut dem som vanligt), och ett riktigt bra luktsinne. Jag kan lukta mig till förgiftad mat, folk som nÀrmar sig, och vad andra jobbar med utifrÄn deras doft!

Mina grundegenskaper kommer inte Àndras mer sÄ jag passar pÄ att rÀkna ut mina Hits (dödlig skada) och Stun (bonk): 5 x Physical blir 30, och sÄ plus fem till. De blir bÄda 35. Defense Àr hur mycket Stun jag fÄr ignorera om nÄn slÄr mig pÄ truten. Det Àr 2 x Physical, sÄ 12 poÀng.

Dags att vĂ€lja ett yrke. Jag tror det fĂ„r bli livvakt. Jag Ă€r tĂ„lig, och kan sniffa pĂ„ din mat, och bokstavligen lukta mig till vem som Ă€r lönnmördaren i rummet. Det ger mig +2 i Kenjutsu, +3 i Perception, och förmĂ„gan att ta dra pĂ„ mig en attack som riktas mot nĂ„gon annan om jag inte redan har agerat samma runda. ”Men spelledar'n!” sĂ€ger jag. ”Jag tĂ€nker att min rollperson Ă€r son till bönder. Jag tycker inte jag ska ha svĂ€rd. FĂ„r jag lĂ€gga de poĂ€ngen pĂ„ att slĂ„ss med en stor klubba istĂ€llet?” Det tycker spelledaren lĂ„ter jĂ€ttebra, sĂ„ jag skriver upp Tetsubo istĂ€llet.

Slutligen fördelar jag 10 poÀng över de fÀrdigheter jag redan har och de jag vill ha. Sen ser jag mig om efter ett lÀmpligt namn och hittar nÄt som antyder att jag Àr andre son frÄn nÄgon by vid ett avsides risfÀlt eller sÄ. Bonnigt och bra!

”Men stopp!” sĂ€ger du. ”Ska du inte köpa utrustning?” AlltsĂ„, i serien sĂ„ har Usagi typ tvĂ„ svĂ€rd, en hatt, och nog med pengar för att kasta ett par mynt till vĂ€rdshusvĂ€rden. Jag Ă€r tvĂ€rsĂ€ker pĂ„ att det stĂ„r nĂ„t i stil med att alla har lite fickpengar nĂ„nstans bland spelets 80-90 sidor, men jag hittar det inte. Jag har nog en klubba, en hatt, och en lite orakad haka. Det rĂ€cker sĂ„.

Okuda Eijiro
Pig Bodyguard

Physical 6
Mental 4
Combat 4
Movement 3

Hits: 35
Stun: 35
Defense: 12

Skills
Climbing 2
Etiquette 1
Evade 3
Feat of Strength 2
Jujutsu 3
Perception 5
Persuasion 2
Stealth 3
Tetsubo 4
Throw 2

Special abilities
Sense of Smell: sniff out poisoned food, approaching people, or freshly spilled blood. Can tell a person's profession from their aroma.
Claiming the Blow: may choose to defend instead of them if someone on my side is being attacked

Possessions
Tetsubo (6D6 damage)
Straw hat
 

Hellzon

LĂ„ngsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,571
Location
Köping
Icons
HÀrnÀst, superhjÀlterollspel skrivet av Steve Kenson. Det Àr mycket slump i Icons, till skillnad frÄn det dÀr andra lilla superhjÀlterollspelet han varit med och skrivit, och det passar ju rollpersonsutmaningen.

Först ska jag ha ett ursprung. Jag slÄr 7 som Àr Birthright - jag fÄr en extra superkraft eller +2 pÄ en rullad kraftnivÄ.

NÀsta steg Àr egenskaper, jag rullar Prowess 6, Coordination 6, Strength 4, Intellect 4, Awareness 6, Willpower 6.
4 Ă€r â€œĂ¶ver medel” och 6 Ă€r mĂ€nsklig maxnivĂ„ - skalan gĂ„r förstĂ„s till 10.

Jag har (rullrull) 5 (!) superkrafter, och sen ska jag slÄ Ànnu mer tÀrning:
  • Detection (radiation) 4
  • Elemental Control (Fire: Attacking/Creating) 5(+2)
  • Binding 1
  • Telepathy 5
  • Wall-Crawling 3
Elemental Control ger mig tvÄ delförmÄgor pÄ köpet, sen kan jag brÀnna (höhö) andra superförmÄgor för att fÄ fler. Jag brÀnner Binding sÄ jag kan bÄde skapa, forma och attackera med eld.

Jag fĂ„r 3 specialitĂ©er. Det Ă€r sĂ„nt som kallas fĂ€rdigheter i andra spel, och dĂ„ mĂ„ste jag nog fundera pĂ„ hur jag ska pussla ihop den hĂ€r röran. Jag tĂ€nker mig att vad jag egentligen har Ă€r ett paket psykiska krafter (inklusive vĂ€ggklĂ€ttring, som Ă€r nĂ„n VÄLDIGT specifik form av telekinesi). DĂ„ tar jag Mental Resistance och Psychiatry (Expert, kostar 2 val och ger +2).

Stamina Àr Strength + Willpower: 10
Determination (hjÀltepoÀng) Àr 6-(antal superkrafter): 1
Determination fÄr man tillbaka nÀr man sÀtter fokus pÄ sina Kvalitéer, eller nÀr SL utnyttjar ens Utmaningar. Man kan ha upp till fem av varje. BÄde utmaningar och kvalitéer Àr förstÄs saker som kan sÀtta fokus pÄ ens rollperson, sÄ det Àr inte bara dÄligt med utmaningar.
  • Kontakt - min flickvĂ€n Maple Ripley, framgĂ„ngsrik kirurg
  • Kontakt - min mentor och föregĂ„ngare Sinclair Tristan
  • Epitet - Den Muterade Mentalisten
  • Civil Identitet - privatpraktiserande psykiater
  • Motivation - Makt korrumperar, sĂ„ jag mĂ„ste hĂ„lla mig pĂ„ den smala vĂ€gen.
  • Utmaning - Fiende: Vincent Kameron, Tristans förre elev som blivit korrumperad

Gabriel “Fervor” Thorley - Den Muterade Mentalisten
Prowess 6, Coordination 6, Strength 4, Intellect 4, Awareness 6, Willpower 6
  • Detection (radiation) 4
  • Elemental Control (Fire: Attacking/Shaping/Creating) 7
  • Telepathy 5
  • Wall-Crawling 3
Mental Resistance
Psychiatry (Expert)

Stamina 10
Determination 1
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,948
Jag har annat att hinna med ikvÀll, sÄ nu river jag av en rollperson till De fördömda lite raskt.

Alla börjar med 2 i egenskaperna FingerfÀrdighet, Kunskap, Smidighet, Styrka, Vaksamhet och Vilja. Genom att rulla Ätta t6:or och vÀlja bort tvÄ tÀrningar fördelar jag ytterligare sex poÀng. Ettor innebÀr poÀng i FingerfÀrdighet, tvÄor i Kunskap, osv.

TÄlighet Àr lika med Styrka + Vilja + 2 = 8, och jag har 6 turpoÀng frÄn start.

Alla rollpersoner börjar med en talang. Jag drar tvÄ svarta kort ur min supersnygga kortlek och fÄr spader 10 och klöver tre. Det byter att jag fÄr vÀlja mellan Medium (spendera turpoÀng för att förnimma och kanske kommunicera med andar inom 10 meter) eller Snabbfotad (spendera 1 turpoÀng för att förflytta mig dubbelt sÄ snabbt som vanligt). Jag tar den senare.

NÀsta steg Àr utrustning. Alla rollpersoner fÄr basutrustningen: en revolver med tre omladdningar, hÀst, m.m. Givetvis ocksÄ en handfull dollar (5t6, jag rullar 15). Jag ska ocksÄ ha personliga föremÄl. Jag drar tvÄ röda kort och fÄr ruter 4 och ruter 10. DÄ kan jag vÀlja pÄ antingen lagbok, regnrock, och fickur, eller sabel, rep, och byracka. LÀtt att jag ska ha sabel och byracka!

Min byracka ska heta Colby, och min rollperson, en före detta soldat, kallar sig Virgil Freeman. Det Àr egentligen inte hans givna namn, men nÀr en desertör hittar en döende kavallerist tillrÀckligt lik honom sjÀlv sÄ kan hans namn och hans sabel bli nycklarna till ett nytt (och kanske bÀttre) liv.

”Virgil Freeman”
F.d. soldat

FingerfÀrdighet 4
Kunskap 2
Smidighet 3
Styrka 4
Vaksamhet 3
Vilja 2

TĂ„lighet: 8
TurpoÀng: 6

Talanger
Snabbfotad

Utrustning
Revolver (3)
HĂ€st
Sadel och trÀns
SadelvÀskor
Kokutrustning
Filt
Vattenflaska (1)
Proviant (3)
$15
Sabel
Rep
Byracka (Colby)
 
Top