Nekromanti ¿Cuba Libre?

Big Marco

Läskig
Re: Bah!

Jag kommer alltid att tänka på Titanic när jag reflekterar över situationen i världen. Världens största, bästa, vackra och påstått osänkbara skepp som mot alla odds sakta sjunker utan att det finns livbåtar till andra än aristokraterna i första klass, samtidigt som en liten orkester in i det sista spelar lugnande toner på sina stråkar...

Vilket är anledningen till att se till att man tillhör aristokraterna.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Minnesbild 2

Nej, de satsade nog enbart på att bli imperialistiska regionhegemoner. Resurserna räckte inte till större ambitioner. :gremwink:

Mekanurg

Anti-Bah!

Vilket är anledningen till att se till att man tillhör aristokraterna.
När jag ser ett sådant uttalande hör jag för mitt inre öra ljudet av giljotinklingor som vässas. :gremwink:

Marukusu

Hero
I guess you're right. [ANT]

Oavsett hur commie jag är eller vill vara så går det inte att komma ifrån: vi i väst är jävligt privilegierade, jag själv inräknad...

Foggmock

Myrmidon
Re: Vad JAG tror

Jag vände mig mot Arfert genom att ge andra sidan på saken. Självklart hänger saker och ting ihop i oändligt komplexa mönster. Däremot så är det, så vitt jag vet, allmänt accepterat att den amerikanska hjälpen inte var den avgörande faktorn, utan industrins snabbhet och omgruppering.

Jag har ingen källa på det men jag tror att jag bestämt minns att ryssarna dessutom inte alls var förtjusta i det som jänkarna gav dem, även om ett par Shermans ska ha gjort exceptionellt bra ifrån sig. Ska försöka forska i detta (jobbet har lugnat sig...) eftersom det är exakt såna här anekdoter som jag älskar.

Krille

Super Moderator

Ursäkta en enkel fråga, men vilken tröst är det att sydkoreas president sitter i Yeongi-Gongju när en Seoul på 23 miljoner innevånare mosas sönder och samman av fientligt artilleri?
Det finns en regering som kan sätta in en hjälpinsats?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Taiwan-invasion (OT)

Jovisst, men det har jag inte förnekat. Det enda jag vänt mig emot är det här talet om "tid nog", etc. Om USA alltså inte griper in, vilket jag inte tror att de kommer göra, finns ingen som kan stoppa PRC, så då upphör det att vara en fråga om tid, och blir enbart en fråga om resurser (undantaget diplomati, förstås). Och i det läget, visar historien, vad modern krigföring anbelangar, vinner alltid den största industrimakten. Om vi således förutsätter att PRC får agera oinskränkt, kommer de förr eller senare att vinna mot ROC.

- Ymir, och det är också allt

Krille

Super Moderator
Patriotisk olja

Erövring av Moskva hade antagligen inte fått Sovjet att kapitulera, men det hade varit en viktig seger för moralen och det hade kunnat frigöra manskap till andra frontavsnitt så att man kanske hade åkt på däng lite senare.
Det finns en mycket viktig effekt av att ta Moskva, som syns rätt bra på en karta över Sovjet eller Ryssland. Har du sett hur det ryska järnvägsnätet mer eller mindre ser ut som en stjärna med mittpunkt Moskva?

Ta Moskva, och du klipper i princip hela det ryska järnvägsnätet i mycket, mycket små bitar. Det gör det nästan omöjligt för ryssen att få fram förstärkningar och materiel från fabrikerna som flyttats till bortom Ural.

Däremot spelade Rysslandskonvojerna större roll än att bara leverera tanks - de levererade också ohemula mängder olja, flygbensin, ammunition och andra råvaror och förnödenheter till Ryssland. Man må tycka vad man vill om Sherman-tankens kvaliteter eller avsaknad därav jämfört med de patriotiska hemmabyggda vagnarna, men olja är internationell.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]

Citat:
--------------------------------------------------------------------------------

Kanske får vi inom en snar framtid uppleva just en sådan kris som skulle vara omöjligt enligt vårt rådande tankesystem

--------------------------------------------------------------------------------

Det är inte en fråga om "kanske". Det kommer att hända. Och här är det hemska: vi vet om det. Ingen kan förneka realiteten i den kris som väldigt snart kommer att drabba mänskligheten. Det är löjeväckande att folk fortfarande talar om världens framtid som om den berodde på ekonomiska, politiska eller ideologiska faktorer. Framtiden beror på en enda faktor. Ni vet vad jag pratar om, men jag tänker stava ut det ändå: Klimatet.

[/ QUOTE ]

Nu är väl knappast "klimathotet" att betrakta som en kris som är omöjlig enligt vårt rådande tankesystem, det finns ju bevisligen massor av tänkande som pågår angående det problemet, finns väl ingen vettig main-stream människa som på allvar påstår att en "klimatkris" skulle vara otänkbar?

[ QUOTE ]
Det krävs en särskild slags dårskap för att tro att det samhälle vi lever i äger någon slags beständighet. Faktum är att det är ytterst instabilt. Människan är kortsynt till naturen, men den rådande borgerliga ideologin är förmögen till en alldeles särskild form av blindhet. Hur kan vi, som har alla fakta på bordet, fortleva i förvissningen om att allting kommer att lösa sig?

[/ QUOTE ]

Alltså det är ju en ypperlig dårskap att tro att NÅGOT samhälle är beständigt. Vårt moderna samhälle är visserligen kanske mer instabilt än många historiska samhällen men det ser jag som en bra sak. För instabilitet möjliggör förändring vilket i sin tur är en förutsättning för utveckling.

Och jag fortlever inte i tron att "allting kommer att lösa sig", däremot är jag övertygade om att vi kommer lösa det.

Inte i sån mening att vi lär förutse de katastrofer som komma skall och genom gemensamma ansträngningar undvika dessa, det har mänskligheten genom historien visat sig rätt så kass på.

Utan genom att driftiga individer lyckas anpassa sig till de situationer och förutsättningar som skappas och ur detta bygga upp något nytt som frodas och utvecklas. Det är ju så vi handskats med det mesta ofog genom vår historia, vare sig det är skapat av mäniskan eller inte.

Vi har trotts allt på vad som är blott ett ögonblick i världsaltet lyckats utvecklas från en liten hunsad primat, svagare och mer utsatt en de flesta till en varelse som kan färdas till andra himmlakroppar, förinta tusentals livsformer med en enda knapptryckning och i praktiken styr över vilka andra varelser som tillåtts existera på den här planeten. Don't sell us short!

[ QUOTE ]
1900-talets krig, revolutioner och omvälvningar bleknar inför vad vi har att se fram emot i detta nya sekel. Det är en fråga om några år innan Peak Oil slår till, och det är inte otillbörlig pessimism att räkna med att den kommer att innebära den västerländska civilisationens kollaps. Och när vi just tror att det inte kan bli värre så kommer den globala uppvärmningen att väcka oss med insikten att, jo, det kan det.

[/ QUOTE ]

Det är knappast osannolikt att tjugohundratalets kriser och problem får nittonhundratalets att framstå som futtiga. Å andra sidan hade en mäniska 1908 kunnat säga ungefär samma sak om artonhundratalet (och så småningom få rätt) men ändå är vi här idag, i mitt tycke starkare än någonsin.

/Bjorn

Foggmock

Myrmidon
Re: Patriotisk olja

Yeah, jag försökte inte påskina att det bara var Shermans man fick heller, men jag mindes att jag hört att ryssarna skulle vara missnöjda med utrustningen de fått. Mat och olja är det nog ingen smo gnäller ifall man häller över dem... Däremot hade ju Sovjet fortfarande kvar oljefälten i Kaukasus (som Hitler ville åt) så deras bränsleförsörjning var åtminstone hyfsat säkrad.

Jag säger inte emot gällande vikten av att ta Moskva. Som sagt så hade en erövring kunnat ge stora logistiska fördelar i form av frigjorda resurser, men även som sagt, järnvägsnät (och administration och annat ryssarna hade i Moskva).

Ymir

Liten kantbaron
Re: USA-hat

Det här sidospåret tänker jag inte delta i. Debatten handlar inte för mig om vem som har krigat mest; snarare bygger mitt förakt gentemot USA på att de påstår sig vara demokratins och rättvisans försvarare och en bastion av frihet, och i detta hänseende i hyfsad mån har västvärldens respekt, medan de i praktiken fört en minst lika obehaglig politik som Kina och Sovjet under efterkrigstiden. Jag säger 'minst', därför att jag bildat mig uppfattningen att USA i sin imperialistiska och kolonialistiska strävan gått längre än någon av sina rivaler, och skaffat sig militärbaser och möjlighet till maktprojicering över en hel värld. Lägg därtill att jag anser att kapitalismen är ett förljuget, förtryckande och djupt orättvist samhällssystem, och att USA hårdnackat och till varje pris försvarat detta system de senaste 50 åren. Vidare avskyr jag attityden att den moderna västerländska demokratin är det enda acceptabla samhällsskicket och måste tvingas på andra kulturer till varje pris.

Sålunda, vem som krigat -mest- ger jag blanka fasen i. Det är -hur- man krigat, och i allmänhet betett sig, som är relevant.

- Ymir, redogör

Man Mountainman

Storsvagåret

Å andra sidan vill jag hävda att klimatförändringarna har sin grund i ekonomiska, politiska och ideologiska faktorer, med betoning på ekonomiska (även om alla tre hänger tätt ihop).
Självklart. Jag är inte mindre färgad av min egen ideologi än att jag tror att en global planekonomi hade varit betydligt bättre lämpad att hantera den här krisen än vårt befintliga system. :gremsmirk:

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret

Nu är väl knappast "klimathotet" att betrakta som en kris som är omöjlig enligt vårt rådande tankesystem, det finns ju bevisligen massor av tänkande som pågår angående det problemet, finns väl ingen vettig main-stream människa som på allvar påstår att en "klimatkris" skulle vara otänkbar?
I teorin, måhända. Men i praktiken fortgår allting som om klimathotet var fullkomligt okänt eller en obskyr myt. Det pågår mycket tänkande, men inget handlande.

Utan genom att driftiga individer lyckas anpassa sig till de situationer och förutsättningar som skappas och ur detta bygga upp något nytt som frodas och utvecklas.
Det tror jag också. Frågan är bara hur många miljarder som ska dö innan dess.

/Kalle

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Det tror jag också. Frågan är bara hur många miljarder som ska dö innan dess.

[/ QUOTE ]

Tja, det mesta talar ju för att minst 7-8 miljarder mäniskor kommer dö under det tjugoförsta århundradet, klimatförändringarna kommer säkert ge ett visst bidrag som eventuellt kanske t.o.m. är så stort att det syns i statistiken på en global skala men mer än så är det knappast.

Själv ser jag fortfarande fattigdom som ett större globalt problem än vad klimatethotet är.

/Bjorn

Man Mountainman

Storsvagåret

klimatförändringarna kommer säkert ge ett visst bidrag som eventuellt kanske t.o.m. är så stort att det syns i statistiken på en global skala men mer än så är det knappast.
Har du några skäl att göra den bedömningen, eller har du bara gluttat in i din kristallkula?

IPCC:s värstingscenario är sex graders global uppvärmning. Det är en sådan enorm förändring att det är osäkert om det kommer att finnas något liv kvar, än mindre några människor. Now, sex grader är som sagt värstingscenariot, men det visar att din framtidsbild är självmotsägande. Den västerländska civilisationens fortlevnad förutsätter fossila bränslen, så antingen kollapsar civilisationen innan den har hunnit åstadkomma sex graders uppvärmning, eller så hinner den åstadkomma sex graders uppvärmning och kollapsar till följd av detta.

Det är precis det här jag talar om: en ovilja att se verkligheten för vad den är, en strävan att gömma sig bakom bekväma skygglappar. Vi har alla prognoser, vi vet precis vad vi har att göra, men vi föredrar att låtsas som att allt kommer att gå vägen, för det ger oss den största omedelbara tillfredsställelsen.

/Kalle

Mekanurg

Re: Patriotisk olja

De levererade också en otrolig mängd robusta amerikanska lastbilar som blev till stor betydelse i Röda arméns träng.

Mekanurg

Ryssarna blev väldigt förtjusta i de amerikanska Airacobra- och Kingcobra-planen och använde dem långt efter krigsslutet.

Bjorn

Hero

[ QUOTE ]
Har du några skäl att göra den bedömningen, eller har du bara gluttat in i din kristallkula?

[/ QUOTE ]

Lite överslagsberäkningar bara... Det finns mellan 6 och 7 mijarder mäniskor på jorden just nu, CIA factbook säger 6.6 mijarder och det kan väl få duga som närmevärde?

Nästan alla av dessa lär ju dö detta århundrade oavsett vad, med tanke på medellivslängd osv. Klimathotet eller för den delen nästan vilken annan potentiell katastrof som helst kan möjligtvis påskynda så att de dör tidigare än annars under detsamma. Höga dödsiffror under den tidiga delen av seklet kommer å andra sidan medföra lägre sådana under den senare delen av seklet då det helt enkelt i ett sånt scenario finns färre mäniskor kvar som kan dö.

[ QUOTE ]
IPCC:s värstingscenario är sex graders global uppvärmning. Det är en sådan enorm förändring att det är osäkert om det kommer att finnas något liv kvar, än mindre några människor. Now, sex grader är som sagt värstingscenariot, men det visar att din framtidsbild är självmotsägande. Den västerländska civilisationens fortlevnad förutsätter fossila bränslen, så antingen kollapsar civilisationen innan den har hunnit åstadkomma sex graders uppvärmning, eller så hinner den åstadkomma sex graders uppvärmning och kollapsar till följd av detta.

[/ QUOTE ]

Nu ger jag visserligen inte mycket för IPCC:s värstingscenario till att börja med. Men att anta att mänskligt liv i någon form inte skulle kunna upprätthållas på en jord med sex grader varmare medeltemperatur finner jag skrattretande. Du vet att även rätt primitiva mäniskor bebor eller har bebott klimat altifrån det karga arktis till det brännande sahara va? Att tro att vi i en snar framtid inte skulle kunna överleva i en så pass "mildt" främande miljö känns inte speciellt troligt. Kan man flyga till månen eller dyka till havets botten löser man sånt...

Ditt problem är att du inte inser mäniskans otroliga potential. I praktiken är vi ju nästan gudar...

/Bjorn