Re: Bah!
[ QUOTE ]
Citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Kanske får vi inom en snar framtid uppleva just en sådan kris som skulle vara omöjligt enligt vårt rådande tankesystem
--------------------------------------------------------------------------------
Det är inte en fråga om "kanske". Det kommer att hända. Och här är det hemska: vi vet om det. Ingen kan förneka realiteten i den kris som väldigt snart kommer att drabba mänskligheten. Det är löjeväckande att folk fortfarande talar om världens framtid som om den berodde på ekonomiska, politiska eller ideologiska faktorer. Framtiden beror på en enda faktor. Ni vet vad jag pratar om, men jag tänker stava ut det ändå: Klimatet.
[/ QUOTE ]
Nu är väl knappast "klimathotet" att betrakta som en kris som är omöjlig enligt vårt rådande tankesystem, det finns ju bevisligen massor av tänkande som pågår angående det problemet, finns väl ingen vettig main-stream människa som på allvar påstår att en "klimatkris" skulle vara otänkbar?
[ QUOTE ]
Det krävs en särskild slags dårskap för att tro att det samhälle vi lever i äger någon slags beständighet. Faktum är att det är ytterst instabilt. Människan är kortsynt till naturen, men den rådande borgerliga ideologin är förmögen till en alldeles särskild form av blindhet. Hur kan vi, som har alla fakta på bordet, fortleva i förvissningen om att allting kommer att lösa sig?
[/ QUOTE ]
Alltså det är ju en ypperlig dårskap att tro att NÅGOT samhälle är beständigt. Vårt moderna samhälle är visserligen kanske mer instabilt än många historiska samhällen men det ser jag som en bra sak. För instabilitet möjliggör förändring vilket i sin tur är en förutsättning för utveckling.
Och jag fortlever inte i tron att "allting kommer att lösa sig", däremot är jag övertygade om att vi kommer lösa det.
Inte i sån mening att vi lär förutse de katastrofer som komma skall och genom gemensamma ansträngningar undvika dessa, det har mänskligheten genom historien visat sig rätt så kass på.
Utan genom att driftiga individer lyckas anpassa sig till de situationer och förutsättningar som skappas och ur detta bygga upp något nytt som frodas och utvecklas. Det är ju så vi handskats med det mesta ofog genom vår historia, vare sig det är skapat av mäniskan eller inte.
Vi har trotts allt på vad som är blott ett ögonblick i världsaltet lyckats utvecklas från en liten hunsad primat, svagare och mer utsatt en de flesta till en varelse som kan färdas till andra himmlakroppar, förinta tusentals livsformer med en enda knapptryckning och i praktiken styr över vilka andra varelser som tillåtts existera på den här planeten. Don't sell us short!
[ QUOTE ]
1900-talets krig, revolutioner och omvälvningar bleknar inför vad vi har att se fram emot i detta nya sekel. Det är en fråga om några år innan Peak Oil slår till, och det är inte otillbörlig pessimism att räkna med att den kommer att innebära den västerländska civilisationens kollaps. Och när vi just tror att det inte kan bli värre så kommer den globala uppvärmningen att väcka oss med insikten att, jo, det kan det.
[/ QUOTE ]
Det är knappast osannolikt att tjugohundratalets kriser och problem får nittonhundratalets att framstå som futtiga. Å andra sidan hade en mäniska 1908 kunnat säga ungefär samma sak om artonhundratalet (och så småningom få rätt) men ändå är vi här idag, i mitt tycke starkare än någonsin.
/Bjorn