chrull said:
Ju mer jag tänker på det, desto mer börjar jag tvivla på idéen om att åka till gothcon i år.
Just konventen är en samlingsplats för kufar, troligtvis i betydligt högre grad än hobbyn i stort. Jag tror att rätt många vanliga "Svenssons" spelar rollspel, men för den som enbart betraktar hobbyn som förströelse så är nog tröskeln för att åka till ett konvent väldigt hög. Konvent, inte bara
rollspelskonvent, är en samlingsplats för de allra mest insnöade individerna inom en hobby. Liksom, det finns 1,5 miljoner hundägare i Sverige, folk som i huvudsak är som folk är mest, men om du åker på en hundutställning så är det lite dårhus över det hela då den i huvudsak drar till sig människor som
lever för sina tio kungspudlar. På samma sätt kommer det på ett rollspelskonvent att vara en ganska hög andel individer som kanske tar sin hobby på aningen för stort allvar.
Lite som rollspel.nu. Allvarligt talat, hur representativa är vi egentligen för svenska rollspelare? Har man 5K+ inlägg på ett rollspelsforum så tillhör man med all sannolikhet den lite kufigare delen av den rollspelande befolkningen.
Med det sagt så tror jag ändå att rollspelare, även i gemen, är lite mer kufiga än genomsnittsindividen. Det finns med all sannolikhet en anledning (eller flera, snarare) till att vi sökt oss till eskapistiska hobbyer (vi behöver ju inte blunda för att rollspel ofta går hand i hand med en rad andra "nördhobbyer"). Kanske är vår förankring i det vardagliga lite svagare än normalsvenssons, vilket får effekt på hur vi klär oss, för oss och hur vi interagerar med andra. På gott och ont, antar jag.
Sedan beror det också på hur man definierar "kuf" (jag tycker att det är ett bättre ord än "nörd" i det här sammanhanget). Alla är ju inte som comic book guy, men för mig är man illa ute redan när man spar ut till pipskägg och köper sig en hatt.