fascism är ju från början inte ens en politisk ideologi utan bara ett ekonomiskt system som inte har några politiska värderingar överhuvudtaget. Problemet med fascismen var när puckon började överföra det ekonomiska systemet till en samhälls- och människosyn.
SD förespråkar på intet sätt ett ekonomiskt fascistiskt system med laissez faire, däremot förespråkar de att vissa kulturer är mer värda än andra. Nog finns det stora drag av fascismen som politisk ideologi i SD.
Jag har debatterat med många SD:are under valtiden och de flesta säger: "Vi är INTE rasister! Läs vårt partiprogram".
Till dem har jag sagt samma sak: Ja, har inte du? Man behöver inte läsa många rader i deras invandringspoliska program för att inse vilka nötter det är. Det tråkiga är ju just att folk i allmänhet inte läser partiprogram eller åsiktsprogram. Programmet jag läst är från deras hemsida:
http://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/invandringspolitisk-program/
Lite utdrag ur SDs invandringspolitiska program:
“Inom detta område finner vi att en alltför stor invandring på ett allvarligt sätt har kommit att hota den svenska nationella identiteten och sammanhållningen i landet.”
Invandrare gör att svenskar tappar sin identitet? what?
Invandrare skapar på nåt ospecificerat sätt oenighet i landet? what?
Det är rasistiskt att utgå från att det är “invandrarna” som är problemet. Ingen fakta presenteras, ingenting om vad “den svenska nationella identiteten” är heller. Är “den svenska nationella identiteten” viktigare än någon annans identitet? rasism.
“Dessutom har den omfattande invandringen [...] ofrånkomligen haft en negativ inverkan på svensk ekonomi och som därmed satt det generella välfärdssystemet på svåra prov.”
Ofrånkomligen? Det är stora ord när man inte presenterar fakta.
Här ser man iofs invandringen som problemet, och inte invandrarna. Det är en skillnad. Applåder till politisk korrekthet, trots att de häver ur sig ett påstående de inte kan backa upp.
“Partiet tar avstånd från mångkulturalism[...]”
Då vill de ha en etnisk monokultur. Det är rasism.
“Det Sverigedemokratiska alternativet till dessa idéer utgörs av [...] Ett stärkande av den svenska kulturen”
Att prioritera en kultur före en annan förutsätter att man tycker att den ena kulturen är mer värd än den andra. Det är rasism.
“Med mångkultur avser Sverigedemokraterna ett samhällssystem där främmande kulturer jämställs med, eller värderas högre än, ursprungskulturen och där staten på olika sätt uppmuntrar invandrare att behålla, eller förstärka, sina ursprungliga identiteter.”
SD är alltså emot att invandrare behåller sin kultur, förstärker sin kultur eller lär känna sin “ursprungliga” identitet bättre. All kultur som inte är svensk är alltså fel eller inte lika mycket värd? Det är rasism.
“Svensk är den som har en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk.”
Jimmie Åkesson och de andra är alltså inte svenskar, eftersom jag (som svensk) inte vill klassa dem som svenskar. En svensk för mig har solidaritet, medmänsklighet och är inte rasist.
Här har SD dessutom skrivit att personer med en smula utländskt påbrå inte har rätt att ifrågasätta vilken kultur personen lever i. Det är rasism.
“Partiet gör dock en tydlig åtskillnad på nationstillhörighet och medborgarskap och menar att alla svenska medborgare skall ha samma rättigheter och skyldigheter.”
Detta går helt emot det tidigare citatet där SD har förklarat att personer med utländsk bakgrund inte har samma rättigheter. Det är idioti.
“Sverige har tagit emot alltför många invandrare på för kort tid, och endast en bråkdel av dessa har haft något egentligt skyddsbehov.”
Pffft… Vad är alltför många invandrare? Vad är för kort tid? Vad är “egentligt skyddsbehov”? Det jag kan urtyda ur detta är att de vill förbjuda norrmän, danskar och finnar att flytta till landet. Det är den största invandringen och de har inget egentligt skyddsbehov. Du tror inte att det blir väldigt få människor som kan bära upp vår välfärd då?
"Massinvandringen, tillsammans med den höga nativiteten hos vissa invandrargrupper och frånvaron av en assimileringspolitik, innebär att svenskarna inom några decennier riskerar att bli en minoritet i det egna landet.”
Ja, det stämmer… OM man nu som SD menar att man aldrig kan bli “svensk” så länge man har… hur var det nu: “en helt övervägande svensk identitet, och som av sig själv och av andra svenskar uppfattas som svensk.
“höga nativiteten hos vissa invandrargrupper” Det här innebär alltså att man är emot att invandrare föder barn? Det är rasistiskt.
“Massinvandringen har också medfört enorma kostnader. Följden har blivit minskat utrymme för välbehövliga välfärdssatsningar och försämrade möjligheter att förbättra stödet till de verkligt nödställda människorna i världen.”
Nej. “massinvandringen” har medfört en ökad välfärd och en tryggad ekonomi. Det här är lögn.
“Den mångkulturella samhällsordningen är i dag ett allvarligt hot mot den inre sammanhållning och stabilitet som utgör grunden för hela den solidariska svenska välfärdsmodellen.”
De går verkligen in för det här med att vara korkade. Det kanske är den nya flugan, jag vet inte.
Jag behöver inte läsa mer i deras invandringspolitiska program för att konstatera att de är rasister. Läs det.