solvebring
Superhero
Jag har lärt mig, från kurser som religion och historia A, att enligt islam så finns det bara en Gud och det är Allah, och att vi alla, vare sig vi tror det eller inte, vilket namn vi än hittat på osv. står under det. Alltså, ingen behöver omvändas till islam eftersom vi redan ingår i den, oavsett vår egen tro. Sedan har jag fått lära mig att under senmedeltiden då araberna var framgångsrika i krig och tog över större landområden så var det aldrig tal om att föra över sin religion på urbefolkningarna, pga. de skäl jag nämner ovan. Nu kan jag inte svära på att det är sant, man ska trots allt vara kritisk till den mesta faktalitteraturen. Jag har dock inga problem med att köpa detta.Har du någon siffra som stödjer ditt påstående? Eller något i Koranen som stödjer ett sådant tänk, att de bara vill vara för sig själva, i fred?
Sedan undrar jag vilka bevis och fakta du har för det du säger?
Och om jag ska föra talan för egna åsikter och uppfattningar så tror jag att misstaget i sådant resonemang ligger i att dra alla över en kant. Det är, oavsett organisation, alltid extremerna som syns, märks och uppmärksammas. Det är fanatikerna som får tala för de flesta religionerna. Och det är fel, för religion och tro kan tolkas på tusen olika sätt, och bara för att en viss grupp inom en viss religion beter sig som svin bör man inte döma hela religionen för det. Jag tycker illa om katolska kyrkan i ren allmänhet, fast det innebär egentligen bara den traditionella och hyperortodoxa delen av den. Jag tycker förövrigt illa om Livets ord, Jehovas, kristna fanatiker osv. men jag dömer inte hela kristendomen efter det. Visst, jag dömer gärna religion i sig, men inte som ting utan som lära i händerna på fel människor.
1. Det är inte deras egen tro.Vad tror du är orsaken till fransmännens sk islamofobi?
2. Medias bild (fanatikernas framfart).
3. Okunskap.
Vad det gäller översättningar av Koranen så vill jag inte uttala mig. Varför? Jag kan inte arabiska och kan därför inte tala för att översättningarna är korrekta. Jag kan bara konstatera att vissa människor använt religion, oavsett vilket, som ett maktvapen i olika avseenden. Avlatsbrev är ett bra och för oss nordbor bekant exempel. Och som jag sagt, man kan tolka religion på tusen olika sätt. Min religionslärare jag hade på min senaste folkis berättande att hon talat med en muslim om trostolkningar. Detta över en drink. Hon undrade nämligen hur kan kunde säga sig trogen Koranen när han drack, "för en muslim får inte förtära alkohol enligt sin tro". Han svarade då att det stod något i stil med "... icke förtära alkohol och dobbla". Hans tolkning var då den att man inte fick dricka sprit och spela hasardspel samtidigt, men att göra var sak för sig var okej.
... Förövrigt kan man ta sig en funderare på hur många människor som tack vare kristendomen slaktats genom åren. Man ska inte kasta sten när man har glasögon.