Jag tror att
@kranks spelstil av mysterielösande borde gifta sig väl med en genomarbetad och genomtänkt spelvärld.
Ja.
---
Och eftersom jag nu ändå är i tråden: Jag har ibland klagat på detaljerade spelvärldar, framför allt tror jag att jag klagat på Eclipse Phase. Men problemet med Eclipse Phase är ju egentligen inte att världen är komplex utan att den enligt kanon, ska ha nära hundraprocentig tillgång till all information för alla människor. Det betyder ju att jag som spelledare, och samtliga spelare dessutom, måste ha koll på hela världsbygget från dag 1 när vi spelar. För vem vet vilken liten plotterdetalj från någon Joviansk utpost som skulle pajja hela äventyret eller åtminstone vara jätterelevant?
Men det är ju också ett problem med
den specifika världen. Och ok, egentligen med en massa andra scifivärldar också. Men med fantasyvärldar? Alla plottrigt detaljerade världsbyggen? Nej, verkligen inte.
Jag menar, det finns väl inget mer plottrigt världsbygge än
vår värld just nu idag? Ändå är vi ganska många som gillar att spela i den världen, även om en del av oss gärna vill att det ska finnas övernaturligheter eller t.ex. tekniska innovationer som egentligen inte finns. Men de minskar ju inte komplexiteten; de
ökar den.
Precis som
@Genesis är inne på tänker jag att detaljerade världsbyggen passar utmärkt för mysterielösande. Och, tänker jag, för varianter av blorbigt spelande. Det viktigaste är att det finns något sätt att partitionera informationen – alla behöver inte veta allt. Vi kanske bara spelar i just den här staden, och vi är överens om att inte ens alla i staden vet allt om alla i staden. Exakt vad som händer i andra städer eller länder… Det är sånt SL kan använda sig av för att konstruera SLP:er och äventyr, men inte sånt som nödvndigtvis behöver has koll på eller kollas upp under spel om man inte vill.
Eller med andra ord: Så länge världsbygget är
spelbart så är det verkligen inget negativt. =)
---
And another thing: Jag tillhör ju också de som ibland klagar på att det skapas för många nya spel och för lite nytt material. Problemet jag försöker peka på då är ju när det kommer spel som egentligen inte tillför något till sin genre. Jag tycker inte att det verkar finnas så många spel med detaljerat världsbygge att man egentligen kan säga att ett sådant är "onödigt" på det sättet. Sedan får det såklart gärna komma en massa (också plottrigt, detaljerat) äventyrsmaterial till spelvärlden, vilket ökar dess spelbarhet, snarare än att man bara pumpar ut nya spel hela tiden (som jag själv alltid gör; jag är alltså en del av problemet i mycket högre grad än trådstartaren).