Just att många av de som reagerar mot påståendet att äventyr skulle vara mindre spelbara är personer som själva skriver äventyr tycker jag är intressant.
Fast det är ju inte alls konstigt.
Det kostar rätt mycket att köpa in äventyr, eller det gjorde i alla fall det tidigare. Om man är en yngre spelare med mycket tid att spela så har man inte råd att köpa äventyr ens i närheten av den takt man spelar dem (been there, done that...). Så, man tvingas börja skriva äventyr.
Numera är läget säkert annorlunda eftersom det går att få tag på så mycket material online.
Sen är det så klart också en fråga om tid.
Men, har man väl börjat skriva äventyr så blir man bättre på det och så småningom är man bättre på att skriva skräddarsydda äventyr till ens egna grupp. Man utvecklas i rollspelshobbyn precis som man gör i de flesta hobbyn.
Det är en naturlig utveckling att man går från att behöva mycket stöd till att vilja pröva sina egna vingar och till slut till att man flyger fritt. Sen kan det ju vara så att man ändå föredrar köpa äventyr i de flesta fall, det är en fråga om tycke och smak.
Att man gillar att skriva äventyr gör ju inte köpta äventyr mindre spelbara.
Min ingång till tråden är ju att jag kan se hur äventyr faktiskt ÄR "den bästa rollspelstexten", som rollspelspåven menade, just för att det träffar de andra fyra subaktivitetarna så väldigt väl. Men lite som med utvärderingssamtal där någon listar fyra fördelar och en nackdel så blir diskussionen istället att handla om nackdelen.
Du tryckte rejält på spelbarhetsdelen i ditt inledningsinlägg så det är inget förvånande att det är det diskussionen kretsar runt. Som man bäddar får man ligga...
---
Men, som jag varit inne på så är min personliga prioritering mellan subaktiviteterna helt annorlunda och äventyr är inte de bästa rollspelstexterna.
För mig är:
- Samla helt oviktigt, faktiskt något negativt.
- Läsa oviktigt om det inte är för att spela. Får inget nöje av att läsa äventyr. Skulle väl iof kunna korrekturläsa åt någon annan, då finns ett syfte.
- Diskutera inte speciellt viktigt, jag diskuterar visserligen gärna
hur man skriver äventyr, men inte specifika äventyr. Förresten tycker jag mig ana att detta är oviktigt för de flesta, jag gjorde ett försök med äventyrsfröer, men fick ingen respons. Kan iof också vara ett tecken på min förmåga att skriva dem
+ Skriva är inte så kul, men jag
tänker gärna ut äventyr och skriver kortare fröer. Skulle iof vara kul att skriva ihop ett helt äventyr och försöka dela med mig av men jag har inte tiden och inte kunnandet heller.
+ Spela är viktigaste när jag har tid och möjlighet att göra det (jag jobbar på det...)
När det gäller regler och världar så ser min lista annorlunda ut:
- Samla fortfarande negativt.
+ Läsa är viktigt. Korrekturläser också gärna i mån av tid.
+ Diskutera är viktigt.
+ Skriva är viktigt.
+ Spela är viktigast men det är ju tiden som ställer till det....