Kampanjen Beyond the Mountains of Madnes till CoC har ju en hel del intressant material som är fokuserat på Antarktis. Mycket handlar om hur snö beter sig i ett väldigt torrt och kallt klimat. Ramblar bara lite ur minnet nu, så kan inte svära på att jag får det rätt, men lite inspiration kanske det kan bli!
- Whiteouts gör att du inte kan se handen framför ditt ansikte. De kan vara rätt länge, så du bär med dig en spade för att kunna gräva ned dig där det sker och hålla värmen under snön. Har förekommit att en whiteout varit så plötslig att någon grävt ned sig fem meter från camp utan att veta om det. Även vanligt att knyta ihop sig med rep.
- Ni måste färdas i par, för att kunna undersöka varandras ansikten, näsor, eller andra hudytor för att upptäcka minsta risk för förfrysning. En av gångerna jag spelledde BtMoM så var det en rollperson som vägrade vara med de andra (av goda SAN-loss-grundade anledningar). När han fick det påpekat för sig själv att han behövde ha med sig en till person för att upptäcka förfrysning vrålade han bara, "jag har en spegel!" till gruppen och gick sin kos ändå.
- Kylan gör att bränsle blir svårt att antända. Påverkar flygplansmotorer idag, kan säkert påverka lampolja eller facklor i en fantasymiljö.
- Synvillor och bländning är vanligt. Det blir svårt att avgöra avstånd. Vidsträckta ytor av snö är förrädiska. Du kan gå och gå och gå, och sedan falla rakt ned i en ravin som du inte såg för att den var täckt av ett tunt lager snö. Du bär med dig en lång pik du kan sticka med framför dig. Du har en ishacka. Stor del av navigation och överlevnad handlar om att förutse att du inte kan lita på dina sinnen helt och hållet.