Nekromanti Äventyr i snö och is

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hello! Några av er kanske har hört att jag sitter och skriver på en kampanjbok som ska utspela sig i en kall och ... ja, kall miljö.

Inspirationerna är bland annat Conan (Marvel och Barbaren) och The Terror (tv-serien).

Jag snackar om detta på Fria Ligans forum också, men nu har ni chansen att bevisa att rollspel.nu är bäst! Så ... vad är spännande att göra i en miljö som består av is och snö och allmänt elände?

Och inte minst ... vad ska man undvika?

/Magnus

Feuflux

omjonasson.se
Jag läste nyligen The left hand of darkness (planeten de hänger på heter Winter, gissa klimatet) och där får man ju säga att en big no-no är att färdas utanför de gängse rutterna när man ska ta sig någonstans. Det är ju spännande att se om man överlever förstås... Borde vara ett passande boktips om du nu inte redan läst den.

Sen finns ju en viss känd disney-rulle om en ismagikerprinsessa. Det är ju rätt spännande att invadera hennes slott ihop med en framtrollad snögubbe och slåss mot en is-golem!

Insåg rätt snart att det här nog inte riktigt är vad du är ute efter, men jag har redan kastat ett inlägg idag så jag tänker att jag fullföljer den här gången. Lycka till.

skaraborgarn

Warrior
Magnus Seter;n321551 said:
Hello! Några av er kanske har hört att jag sitter och skriver på en kampanjbok som ska utspela sig i en kall och ... ja, kall miljö.

Inspirationerna är bland annat Conan (Marvel och Barbaren) och The Terror (tv-serien).

Jag snackar om detta på Fria Ligans forum också, men nu har ni chansen att bevisa att rollspel.nu är bäst! Så ... vad är spännande att göra i en miljö som består av is och snö och allmänt elände?

Och inte minst ... vad ska man undvika?

/Magnus
Jag tyckte Kaltes grottor var en av de bästa i serien om Ensamma vargen.
Undvik elaka barn som skjuter med pilbåge.

Varma kläder är nog bra men helrustning är nog ett plagg man bör undvika.

Khan

Kondottiär
Några saker från en gammal idé om en atomvinter några vänner och jag kläckte för ett tag sedan.
  • Elda bajs. Finns det inte tillgång till någon riktig sol och värme finns det heller knappt några träd. Så då blir det till att elda bajs för att få värme, som man gör i öknar.
  • Inga träd gör också att det är jäkligt knepigt att bygga stora strukturer, eller ens små slädar. Det gör att nomadliv är osedvanligt vanligt i snölandskap.
  • Beroende på hur mycket det snöar är det antingen alldeles för lätt eller helt j-vla omöjligt att spåra någon. Ytterst få mellanlägen.
  • Att pulsa i knä- eller midjehög snö bränner enormt mycket energi. Nästan lika mycket som längdskidor, som ju som bekant är världens mest uthållighetskrävande sport.
  • Fisk och säl och andra havsdjur är det främsta och i bland enda födoämnet. Narvalar är objektivt coola.
  • Igloo är kul, men kräver en väldigt specifik typ av snö. Det är lättare att gräva in sig i en snödriva och göra en grotta i befintlig struktur.
  • Renar eller visenter medför lätt obekväma stereotyper av samer eller nordamerikanska indianer. Använd varsamt.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Just snö och is är något som tilltalar mig väldigt mycket i rollspel. Det ligger något mystiskt och stämningsfullt över det (två av mina favoritplatser från gamla rollspel beskrev jag nyligen i en annan tråd som Junkern Hildur på Marjura och Gränsstugan i gamla Mutants Nekropolis).

Jag hade spelat mycket på isolering och att kylan i vissa fall gör det lika svårt att utforska som under blodsdimman. Isoleringen skapar också frågan "Vem och varför vill någon bo här?" Kanske en iskult som är mindre sympatiska än Granströms Kmordadruider? Magiker som vill hålla sig undan allmänheten? Någon okänd kultur som helst vill vara för sig själv?

Det finns gott om inspiration att ta in från Game of Thrones (även om man inte behöver skapa just en vaktstyrka vid en bergvägg som skyddar mot vildlingar i norr). Mystiken i att det finns saker och platser begravda under isen (som Krau-Ki i Konfluxsviten). Gillar också att det skulle finnas ett vandött folk någonstans även om det påminner om både Svavelvinter och GoT. Tycker bara det är väldigt stämningsfullt med just vandöda och snö. Även vulkaner, glaciärer och varma källor är ju passande. Hade även läst Ensamma Vargens "Kaltes Grottor" som inspiration.

Paal

Imaginär fantast
Tror det är i Joe Abercrombies böcker som nordmännens norra gräns måste försvaras mot (typ) beastmen. Raggiga mordiska bestmänniskor som då och då samlas i tillräckligt stora klaner för att göra plundringsräder mot nordmännen.

inser när jag skriver det att det ju stämmer in rätt bra på Warhammers Old World (med lite mer Chaos) också som du ju har stenkoll på...

Leon

Leo carcion
Mycket bra här redan - Kalte, Kmorda, Nekropolis etc. En sak jag verkligen gillar i både Kaltes grottor och Svavelvinter är glaciären som levande motståndare - med klyftor, porös is, snöstorm, laviner etc etc

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Uppenbarligen kryllar det av fantasy som handlar om morska män som försvarar landet från en fara som kommer från norr, men hur är det med en fara som kommer från söder? Varför bor folk på en plats som är stelfrusen året runt, och där det inte går att odla någonting och rått sälspäck betraktas som en delikatess? Jo, för att det finns någonting farligt söderut --- något riktigt farligt. Södern är fyll av demoner, köttätande insekter eller något annat hemskt, och det enda som håller dem borta är kylan. Folk i den frusna norden säger inte "Winter is coming" för att varna om kommande faror, utan möjligen "Summer is coming", som en varning om en framtid där isen smälter och demonerna eller de köttätande insekterna kommer vällande och utplånar allt mänskligt liv.

Och något helt annat: Det måste vara farofyllt, men ändå intressant, att resa i en frusen miljö. Det får inte kännas som en trevlig vinterpromenad.

luddwig

Lawful evil
Jag tänker mig en stor fästning, byggd av isblock sågade ur havs- eller sjöis. Lite som snöborgarna jag byggde när jag var barn men större och... öhm, coolare.

Jag tänker mig också droger som gör dig härdig mot kyla men som också har bieffekter. Kanske blir du blek och tärd eller allt mer känslokall.

Slutligen tänker jag på ingenjör Andrées misslyckade luftfärd mot nordpolen och på hur passande det vore med luftskepp som tyst och majestätiskt glider fram över snötäckta vidder.

Feuflux

omjonasson.se
Magnus Seter;n321568 said:
”Elda bajs”

rollspel.nu är verkligen bäst!
Påminner mig om ett program jag såg på kunskapskanalen för något år sedan om en (galen) britt som reste genom kaukasus (med olika guider i olika etapper eftersom det är livsfarligt att rida över fel kulle och in på någon annans territorium typ). Minns inte i vilket land nu, men det var i alla fall stor brist på trä så de behövde ha mer saker att elda med.

Och så uppfanns yrket "bajspackare" som alltså skulle pressa ihop bajs i fina fyrkanter som man sedan eldade med. Glamoröst så det räcker och blir över.

Lupus Maximus

Tekniker
Något som man kan ha med är att vissa har en påse med små röda kristaller (typ rött socker om jag kommer ihåg rätt), och när de blandas med varmt vatten blir det blod, som sedan drickes för näringens skull.

Genom att gräva ner en magsäck fyllt med blod över vintern (eller i tundran, men lättare att gräva om det inte är permafrost), så frystorkar blodet.

Cissi

Up to no good.
Jag funderar på vilken typ av kallt? Är det typ arktisk vinter hela tiden eller finns det en kort, ljus sommar mitt i eländet? Hursomhelst, så tänker jag på mat. Vad äter folk?
Det finns rätt mycket informationsrika filmer om mat från Sapmi på youtube som kan ge inspiration och kanske användas också till viss del.

Och precis som Lupus skrev, blod är näringsrikt. Det går inte bara att slakta ett djur och låta det blöda ut på snön. Blodet måste tas om hand för närings skull.

Nu kanske inte du har tid att läsa en massa men andra böcker som är helt på temat är Trilogin om The ivory carver av Sue Harrison. De utspelar sig långt upp i havsbandet mellan Alaska och Ryssland under istiden. En jättebra skildring av ett jägarsamhälle uppe på isvidderna som lärt sig ta tillvara på allt som naturen för i deras väg, må det vara uppspolade valkadaver eller små snäckskal från smältvattenlaguner.

Mundo

Myrmidon
Om du inte gjort det, borde du spana in Frostpunk. Grymt stämningsfullt strategispel där du spelar en slags Steampunk-variant av jorden som håller på att gå under, och du försöker bygga en koloni i en snötäckt krater.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
När vi ändå hamnat på bajsnivå ska jag dra min favoritanekdot om polarfarare. Den här rör Peter Freuchen, den store grönlandsfararen Knud Rasmussens ständige vapendragare. Han var en gång ute på slädtur då han överraskades av en snöstorm, och tvingades ta skydd under sin släde. Efter åtskilliga timmar, då han låg insnöad under släden, bedömde han att det var tid att kika om stormen kanske bedarrat. Han gör då två upptäckter:
(1) Hans kroppsvärme har fått snön att smälta varpå den sedan frusit igen och bildat en sorts is-sarkofag runt honom.
(2) Kniven och spaden är kvar uppe på släden.

Så Freuchen ligger i vad som tycks bli hans isiga grav och tappar känseln i fötterna och grunnar på hur han ska ta sig ut. Till sist kommer han att tänka på något: hur jävla hård slädhundarnas skit blir när den frusit. Detta borde alltså gälla även för människor. Så han skiter sig i näven, formar en mejsel och lägger den i den del av iskistan som är minst påverkad av hans kroppsvärme. Skiten förfryser i takt med hans fötter, och till sist bedömer han att den är hård nog. Med en mejsel gjord av sin egen avföring hugger han sig ut ur sin fångenskap, varpå han lyckas ta sig tillbaka till baslägret. Han klarar sig inte utan men, utan mister en fot, men låter senare i livet inte träbenet hindra honom från att slå nazister på käften och vara med i danska motståndsrörelsen tillsammans med sin halvinuitiska dotter.

I vart fall: poängen är att äventyr i is och snö ska inbjuda till så jävla mycket kärvhet. Det ska vara The Endurance, The Terror, eller bara situationer där ens enda överlevnadschans är en frusen tolle.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Som kontring till kärvheten kan man dock titta på de saker som vintern faktiskt möjliggör. Om man läser Olaus Magnus Historia om de nordiska folken ser man att han framställer vintern i ganska positiva ordalag. Vintern är en bra tid för resor, ty frusna sjöar och floder är mycket bättre än såväl förrädiska vattendrag som illa underhållna vägar genom stråtrövarfyllda obygder. Man har till och med marknader och värdshus på isen! Vintern är också en tid då slakten nyligen har skett, så att man har kött (det sinar mot våren), det är en tid då det fysiskt slitsamma jordbruksarbetet ersätts av stillsammare slöjdarbeten, och så vidare.

entomophobiac

Low Prep High Play
Kampanjen Beyond the Mountains of Madnes till CoC har ju en hel del intressant material som är fokuserat på Antarktis. Mycket handlar om hur snö beter sig i ett väldigt torrt och kallt klimat. Ramblar bara lite ur minnet nu, så kan inte svära på att jag får det rätt, men lite inspiration kanske det kan bli!

- Whiteouts gör att du inte kan se handen framför ditt ansikte. De kan vara rätt länge, så du bär med dig en spade för att kunna gräva ned dig där det sker och hålla värmen under snön. Har förekommit att en whiteout varit så plötslig att någon grävt ned sig fem meter från camp utan att veta om det. Även vanligt att knyta ihop sig med rep.

- Ni måste färdas i par, för att kunna undersöka varandras ansikten, näsor, eller andra hudytor för att upptäcka minsta risk för förfrysning. En av gångerna jag spelledde BtMoM så var det en rollperson som vägrade vara med de andra (av goda SAN-loss-grundade anledningar). När han fick det påpekat för sig själv att han behövde ha med sig en till person för att upptäcka förfrysning vrålade han bara, "jag har en spegel!" till gruppen och gick sin kos ändå.

- Kylan gör att bränsle blir svårt att antända. Påverkar flygplansmotorer idag, kan säkert påverka lampolja eller facklor i en fantasymiljö.

- Synvillor och bländning är vanligt. Det blir svårt att avgöra avstånd. Vidsträckta ytor av snö är förrädiska. Du kan gå och gå och gå, och sedan falla rakt ned i en ravin som du inte såg för att den var täckt av ett tunt lager snö. Du bär med dig en lång pik du kan sticka med framför dig. Du har en ishacka. Stor del av navigation och överlevnad handlar om att förutse att du inte kan lita på dina sinnen helt och hållet.

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
entomophobiac;n321592 said:
Kampanjen Beyond the Mountains of Madnes till CoC har ju en hel del intressant material som är fokuserat på Antarktis. Mycket handlar om hur snö beter sig i ett väldigt torrt och kallt klimat. Ramblar bara lite ur minnet nu, så kan inte svära på att jag får det rätt, men lite inspiration kanske det kan bli!

- Whiteouts gör att du inte kan se handen framför ditt ansikte. De kan vara rätt länge, så du bär med dig en spade för att kunna gräva ned dig där det sker och hålla värmen under snön. Har förekommit att en whiteout varit så plötslig att någon grävt ned sig fem meter från camp utan att veta om det. Även vanligt att knyta ihop sig med rep.

- Ni måste färdas i par, för att kunna undersöka varandras ansikten, näsor, eller andra hudytor för att upptäcka minsta risk för förfrysning. En av gångerna jag spelledde BtMoM så var det en rollperson som vägrade vara med de andra (av goda SAN-loss-grundade anledningar). När han fick det påpekat för sig själv att han behövde ha med sig en till person för att upptäcka förfrysning vrålade han bara, "jag har en spegel!" till gruppen och gick sin kos ändå.

- Kylan gör att bränsle blir svårt att antända. Påverkar flygplansmotorer idag, kan säkert påverka lampolja eller facklor i en fantasymiljö.

- Synvillor och bländning är vanligt. Det blir svårt att avgöra avstånd. Vidsträckta ytor av snö är förrädiska. Du kan gå och gå och gå, och sedan falla rakt ned i en ravin som du inte såg för att den var täckt av ett tunt lager snö. Du bär med dig en lång pik du kan sticka med framför dig. Du har en ishacka. Stor del av navigation och överlevnad handlar om att förutse att du inte kan lita på dina sinnen helt och hållet.
Skulle vara trevligt med något fruktansvärt monster också som lever i isgrottorna och släpar med sig ofrivilliga SLP´s (som i Mountain of Madness alt. Luke Skywalker´s fångenskap hos Wampan på Hoth).