Jag tänker ändå att det spåret borde vara intressanta att utforska och det borde gå att hitta en rimlig nivå på styrningen. De flesta av mina spelare skulle inte ta illa upp om de fick skapa sin RP så när som på ett incitament (som de kanske till och med kan välja från en lista med olika)?Det där med krokar tycker jag är intressant som scenarioskribent. Men ska man gå på det spåret på riktigt tror jag man måste styra ganska mycket. Svavelvinter som exempel försöker men är för spretigt och tar inte höjd för de olika valen i konstruktionen. Många spel har ju ett färdigt gruppkoncept och det är ju en hyfsad metod men jag tror att ska man skriva typ Törnetronen centrerat runt RPna ska man gå ännu längre och ange RP-arketyper och SLP-kopplingar. Typ den denna kampanjen ska en RP vara "Den tvivlande Teurgen" som högaktar fader Elfeno. Sen måste dessa vävas in i äventyret upplägg. Svårt att få till bra gissar jag. Och jag tror många skulle tycka det var alldeles för styrt.
Ibland kan man ju diskret lyfta in frågor vid spelstart till spelarna som visar sig vara haken i incitamentet. Ställde t.ex. en mängd olika frågor till spelarna (vem, vad, när, varför, hur etc etc) när vi skulle inleda Coriolis och bl.a. "Vem har en syster, vad heter hon och hur ser hon ut". Senare lyfte jag in systern så hon tog platsen som en väldigt central SLP, och sen var drivet igång...
Visst, spelarna lär väl sig det här knepet, men det är fortfarande trevligare än "mannen på värdshuset vill ha hjälp med något"?