Re: Att spelarna litar på mig
"
Nu vill jag inte verka snobbig men det känns som om du då spelar med fel system om du inte vill slå tärningar eftersom de sabbar berättelsen,"
Nu läser du in något. Jag har skrivit "/
Han som gärna slår tärningar mest hela tiden som spelledare", men jag vill
ta stöd utav tärningarna och inte alltid vara tvungen att lyda dem. Det är precis som med övriga regler. De ska inte fungera som statiska rättesnören, utan de ska istället fungera som
riktlinjer för att ge en hum över hur lätta saker är att lyckas.
Jag försökte också skriva det förut (Tärningar kan vara ett ruskigt schysst spänningmoment. Det finns tillfällen då de kan slås öppet.), men fick tydligen inte fram det. Det finns ingen universallösning för vad som är "bäst" i alla tillfällen. Jag använder mig av öppna slag ibland, av dolda slag ibland, av svårigheter ibland, av förslagna tärningsslag ibland. Jag varierar mig utifrån situation. Ibland är inte berättelsen det viktigaste vid en viss tidpunkt, utan stämningen som man får fram i en viss situation. Är det ett avgörande moment, så se till att driva det så långt du kan med alla knep du kan.
"
Att spela med berättelse som mål och med mycket tärningslag är ju inte direkt varandras motsattser."
Nä, men det finns sätt som gör att man kan hålla reglerna i bakgrunden. Det är vad jag eftersträvar. Att säga saker som att "tärningarna ska (läs: måste) slås av spelarna för att avlasta spelledaren" är rätt dumt, eftersom det tyder på en felaktig tärningsslagningsteknik. Antingen det, eller ett tärningsbetyngt system.
"
...utan att hitta ett system som ger lika intressanta situationer både vid framgång och motgång."
Åtminstone hitta ett system som följer mitt spelledartänkande. Det är därför som jag skriver om (ändrar) DoD-reglerna. Kan säga att
för mig så vill jag helst inte spelleda tärningstunga rollspel som Eon eller Shadowrun. OB och öppna tärningar tar för lång tid att fråga
för mig, oavsett vem som slår dem. Jag vill ha ett svar snabbt men jag ser alltid tärningsslaget som ett
råd för vad som kan hända. Jag följer tärningsslagen väldigt ofta, men inte alltid. Det beror på situationen.
/
Han som skriver om sin spelledarteknik och kan mycket väl förstå att andra inte alls spelleder på det sättet