Två saker som jag tänkt på är svåra att få till i rollspel:
Hallucinationer / ifrågasättande av verkligheten
Jag gillar filmer och tv-serier där det är oklart om huvudpersonen inbillar sig saker, eller om det där märkliga faktiskt händer på riktigt. Där det upprätthålls en viss mystik kring skeendena under lång tid, och eventuellt får det sig en förklaring i slutet. Allt ifrån Twin Peaks, Fight Club, Shutter Island. Även början av (tv-serie-versionen av) Archive 81, t ex. Kanske för att jag har en personlig rädsla för att förlora förståndet, så kittlar den här typen av mysterier mig särskilt.
Den här typen av overklighetskänslor är dock extremt svåra att få till i rollspel, eftersom det i regel är en gruppaktivitet. Kutulu siktar på det, men det när jag som spelare får höra att jag ser en sak och resten av gruppen ser annan sak... ja, ni förstår. Den enda gången det verkligen har fungerat har varit 1. ett äventyr i Kutulu där jag var den enda spelaren och äventyret anpassat efter det 2. en gång när jag var borta från ett spelmöte i en lång Eon-kampanj, trots att min RP var viktig för handlingen. Det förklarades ungefär med att min RP blivit galen av stress: varit med om händelserna, men inte agerat tillförlitligt (dvs, styrd av SL). Jag fick väldigt surrealistiska händelser återberätterade för mig, med brasklappen "åtminstone var det så din rollperson minns det"... Jag var osäker i månader om huruvida det faktiskt hade hänt, eller om mina medspelare drev med mig när de bekräftade att jo, jo, så gick det till. Vad jag kunde fantisera ihop baserat på en knapphändig beskrivning var antagligen läskigare än vad själva spelmötet egentligen hade varit.
Estetik
Rollspel är främst en aktivitet som utförs genom ord. Talat ord eller skrivet ord, och så några tärningsrull kanske. Mycket av det jag kan uppskatta från scenkonst, film, tv-spel handlar ju om estetik. Hur ser det ut? Hur låter det? Rollspelsböcker kan sikta på att försöka förmedla en viss estetik i regelböcker, formulär, kartor... kanske t o m möjligheten att köpa anpassade tärningar och spelledarskärmar. Men mediumet är helt enkelt inte lika visuellt som en tv-serie eller dansföreställning, oavsett vad. Och eventuell musik är förpassad till antingen en introlåt i början av spelmötet (jag körde på det när jag spelledde Decipher Star Trek RPG) eller som någon lagom neutral spellista att ha på i bakgrunden, men som aldrig får förta för mycket uppmärksamhet och dessutom riskerar att ibland krocka med hur handlingen fortskrider (t ex, glömmer att byta från den dramatiska musiken när den dramatiska scenen är över).
Om jag säger att jag kan få för mig att jag vill spela något som liknar Den oändliga historien eller Labyrinth... Men vill jag egentligen spela en coming-of-age-berättelse som handlar om vikten av att behålla sin fantasi trots att man växer upp? Vill jag rädda en lillebror från en trollkung eller gömma mig från mobbare? Det är inte det som är det viktiga. Det är snarare den där glittriga, nästan pastelliga 80-talsfantasy-estetiken som tilltalar mig, och den är svårare att rakt igenom tillämpa i ett medium som främst handlar om det talade ordet. Jag kan definitivt tänka mig att det vore kul att spela ett rollspel där man alla är katter som förbereder sig för en bal - men kommer det verkligen vara samma sak som musikalen Cats? Knappast. Själva dansnumren med folk i tajta kattdräkter och blinkande ljus är en stor del av behållningen, långt mer än den ganska lösa handlingen.