Som jag tidigare skrev skulle jag vilja lyfta DoD6 som ett bra exempel på hur man med små medel sätter en bra och unik stämning utan att det blir för far out eller för detaljerat. Nu pratar jag alltså om Riotminds allra första DoD, där stridsvagn inte nämns. Det finns ingen värld med karta eller så, men bilderna visar vilken slags värld det är tänkt man ska spela, mycket natur, djupa skogar och höga berg, ganska kargt klimat. När folkslagen beskrivs får man med lite lore, vill minnas att dvärgarna enligt legenden skapades genom att en gud hamrade på ett berg och dvärgarna skapades av gnistorna som uppstod. Två religioner beskrivs så att man får ett hum om hur folken i världen tänker och tror, men det är inte superdetaljerat och det lämnar öppet för fler religioner (sen gillade jag inte religionerna som beskrevs men det hör ju egentligen inte hit).
Med de här små medlen fick jag en rätt bra känsla av vad för slags fantasy det var tänkt att spelas. Det var mer hemligheter och mystiska varelser i stil med Döda skogen och inte storpolitik och rivaliserande handelshus i stil med Härskarserien. Men det var inte så detaljerat att man kände sig bakbunden när man själv ville hitta på grejer.