Hans E Magnusson said:
Recca said:
Men jag kritiserar gärna vidare bara för att jag tycker att DnD som det ser ut är onödigt krångligt och jobbigt. Däremot tycker jag att DnD lämpar sig helt fenomenalt som tv-spels-regler att skriva ett spel kring men ganska taffligt i rollspel.
Okej inte jätte intressant men jag blir lite konfunderad, D&D har ju kommit i lite olika varianter, och de är ganska olika kan jag tycka.
Pratar du om alla D&D versioner eller de äldre eller de nyare?
Jag vet inte. :s
Men när jag spelade D&D så var vi level 9 vampyrer och fick karaktärspappren i handen. Jag blev en smart barbar. Han hade typ 50 hitpoints medan tjuven hade rullat bra så han hade 70 hitpoints. Det var det första jag störde mig på. Sen så gick vi och hälsade på några paladiner som satt kring en öppen eld och de blev jättesura på oss så då började en entimmes strid där vi stod och slog på varandra fram och tillbaks. Alla upprepade mantrat: "Jag anfaller" tills nån kom på idén att säga "jag försöker fånga in en paladin och hållas fast honom så att de andra kan hacka ner den jäveln". Då tog en paladin efter typ en till timme sen så sprang de andra iväg.
Sen kom vi till en å och kunde inte gå över den så då fick min barbar tvinga över en vampyr i taget genom att slänga dem över för han var rätt så stark ändå. Sen så stod han ensam kvar på andra sidan med låg will-save så jag tror SL var snäll då när jag tvingade mig över. Det var det roligaste i spelet, btw.
Jag tycker inte att man ska döma ett spel efter upplevelser från bara en SL/spelgrupp men det var ju verkligen helt fruktansvärda regler (som jag tror funkar jättebra om man kan titta på striden från en over-the-top view i ett tv-spel och att ens gubbe efter en stund antingen dör eller fienden gör det). Det skulle man kunna genomlida för då går det ganska snabbt. Jag har ju spelat neverwinter nights och tycker det är jättekul och där rollspelade jag massor på online-servrar och så, samtidigt som striderna inte skrämde bort mig för att man slapp genomlida helvetes-pass av tärningsrullfrosseri.
Men jag tar och lägger ner min kritik mot DnD på så vis att jag inte ser nåt karaktärs-rollspel i det, för det är ju upp till varje rollspelsgrupp att hantera det.
Sen tycker jag fortfarande att reglerna är jobbiga i DnD och jag skulle antagligen välja ett annat rollspel hellre än DnD. (Levels till exempel, varför har man såna? Makes no sense).
Men i tv-spel sätter jag ribban lägre och där funkar levels jättebra.
Hm... Friform skulle jag vilja testa och min spelgrupp har sakta rört sig från regeltungt till regeltunnt och kommer ju på så vis närmre friformen och längre från regeltunga rollspel... Så min åsikt kring rollspel speglas såklart av min utveckling som spelare och spelledare.