Nekromanti Är rollspelare insnöade eller öppna?

Totte

Warrior
krank said:
Jag har dessutom träffat fler än en nörd som betraktat den serien som godmodigt inifrån-drivande, dvs de har uppskattat och känt igen sig (och sina vänner).
hehe, jo, visst umgås jag mycket med nördar, eller som någon sade: Att ungås med personer vars enda uppgift i livet är att förbruka syre tillför inget till livet och det kan man klara sig utan.

Livet är för kort för att slösa bort på sådant som inte är det minsta intressant (såsom att diskutera vem är kär i vem i valfri realitysåpa).

Men, det är en stor skillnad på att undvika att göra sådant man inte uppskattar (jag ser väldigt sällan på sport t.ex), och att vara så extrem i sitt nördande att man blir en plåga för andra.

Skall man t.ex sitta en hel kväll runt ett spelbord är det ganska viktigt att alla personer i alla fall har en viss nivå av personlig hygien. Att spela eller spelleda med en person som duschade förra månaden och som bär sina "tur-kläder" som han vägrar tvätta eftersom Steve Jackson vidrört byxorna och Gary Gygax vidrört tröjan är ju extremt frusterande och framförallt äckligt ;-)

Så, vissa personer är och förblir kufar oavsett vad dom kufar med ;-)

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Cissi said:
Men jag undrar nu lite... Är vi beredda att kalla oss för nördar eller kufar eller är det i sig ett uttryck som även i våra öron bär med sig negationer som vi inte vill bli förknippade med? Och i så fall, hur öppna är vi egentligen?
Jag är per definition en nörd, eftersom jag spelar rollspel. Nörd är heller inte längre ett negativt ord, utan snarare lite trendigt. Jag tycker dock inte att jag är en kuf, men å andra sidan - vem ser sig själv som en kuf? Det ligger väl lite i sakens natur att kufen oftast är ovetande om att han är en kuf.

Liksom, du har inte hatt och pipskägg för att du vill framstå som en kuf, du framstår som en kuf för att du har hatt och pipskägg.
Fast alltså...

När jag var på Dancon förra året så hade vi lite småsvårt att hitta (fick skjuts av min dåvarande pv). När vi trodde att vi kommit rätt så ser jag att det står en tatuerad 'huligan' på husets altan och pimplar bärs. Min kommentar: "Nä, vi måste ha kört fel."

Det visade sig förstås att det bara var Vitulv som bröt mot Dantes no alcohol parametrar och mot hela rollspelsindustrins stilregler. :gremsmile:

chrull

Stockholm Kartell
Recca said:
Fast alltså...

När jag var på Dancon förra året så hade vi lite småsvårt att hitta (fick skjuts av min dåvarande pv). När vi trodde att vi kommit rätt så ser jag att det står en tatuerad 'huligan' på husets altan och pimplar bärs. Min kommentar: "Nä, vi måste ha kört fel."

Det visade sig förstås att det bara var Vitulv som bröt mot Dantes no alcohol parametrar och mot hela rollspelsindustrins stilregler. :gremsmile:
Regelbrytande rebeller med klädsmak och självförtoende är ju inte direkt det första folk relaterar till när de tänker på nördar. Men tro mig, Vitulv är en tvättäkta nörd.

Storuggla

Champion
"Skall man t.ex sitta en hel kväll runt ett spelbord är det ganska viktigt att alla personer i alla fall har en viss nivå av personlig hygien. Att spela eller spelleda med en person som duschade förra månaden och som bär sina "tur-kläder" som han vägrar tvätta eftersom Steve Jackson vidrört byxorna och Gary Gygax vidrört tröjan är ju extremt frusterande och framförallt äckligt ;-)"

Jag minns den där tråden på rpg.net där en snubbe klagade över att en spelare sket på sig vid spelbordet hellre än att lämna bordet för att gå på toaletten.

Storuggla, sen refererade de till John Wayne

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Recca said:
Fast alltså...

Haha :gremsmile:

Edit: jo tack, jag såg nog hur du klädde av mig med blicken.

Lukas

Mannen i Gult
krank said:
Vitulv said:
God45 said:
Hur relaterar den här diskutionen till nidbilder utifrån. Det känns för mig som att det är mer ok när vi pratar om "kufarna" innom hobbyn än när tillexemepl "The big bang theory" driver med oss genom bullshit stereotyper.
Vete fan om de är så bullshit egentligen. Klart att de är en smula överdrivna (det är ju en sitcom), men jag har träffat personer på svenska spelkonvent som är mer extrema (och mindre sympatiska) än Sheldon & Co.
Jag har dessutom träffat fler än en nörd som betraktat den serien som godmodigt inifrån-drivande, dvs de har uppskattat och känt igen sig (och sina vänner).
jag brukar säga att den serien driver med hur omvärlden ser på oss nördar.
Den ger mig en inblick i hur vi nördar framstår inför de som inte är insatta i ämnena.

//Lukas som helt klart kännt igen sig i serien ibland

God45

#PrayersForBahakan
Okej, så alla andra har tolkat BBT annorlunda än mig. Jag finner att seriens humor är "Haha, låt oss skratta åt de korkade nördarna". Jag finner inte att humorn är av typen där som skall igenkänande och skratta med på grund av det utan att man skall skratta åt nördarna.

Mot exemplet av en annan sitcom som jag tycker gör nördskämten på ett sätt där man inte driver med subkulturen är D&D avsnittet av Community som gör liknande skämt men utan att man målar upp en nidbild av nördar.

krank

Går ondskans ärenden
God45 said:
Okej, så alla andra har tolkat BBT annorlunda än mig. Jag finner att seriens humor är "Haha, låt oss skratta åt de korkade nördarna". Jag finner inte att humorn är av typen där som skall igenkänande och skratta med på grund av det utan att man skall skratta åt nördarna.
Jag vill förtydliga med att jag verkligen inte klarar av serien själv. Situationerna och personerna är alldeles för pinsamma. Så jag skrattar inte alls...

Arfert

Facit
chrull said:
Recca said:
Fast alltså...

Regelbrytande rebeller med klädsmak och självförtoende är ju inte direkt det första folk relaterar till när de tänker på nördar. Men tro mig, Vitulv är en tvättäkta nörd.
Det är möjligt att Stockholms-nördar har en coolare stil än de på Gothcon och liknande ställen. :gremwink:.

Ond bråd död

Swashbuckler
Jag minns att jag blev lite förvånad när jag började hänga här över att så få lyssnade på "fantasy metal" eller någon annan metal. Visst, gothare och synthare hade jag ju räknat med iom Vampire, men vissa lyssnade ju t o m på hiphop (vet inte om dessa är 35+ dock.

Samma sak i, men i klart mindre utsträckning angående politiken. Jag hade väntat mig ett mindre övertag av högern, men det visade sig vara tvärtom.

Jag hade förväntat mig att en rejält stor andel skulle vara datanördar eller lärare, och det tycker jag däremot stämde rätt bra.:)

Angående BBT så är det en bara kass serie som gör narr av nördar. Det enda felet jag ser med det är att nördar är en accepterad måltavla till skillnad från många andra grupper. Vi kanske har för dålig lobbyverksamhet.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Hur jag uppfattar BBT

Ond bråd död said:
Angående BBT så är det en bara kass serie som gör narr av nördar. Det enda felet jag ser med det är att nördar är en accepterad måltavla till skillnad från många andra grupper. Vi kanske har för dålig lobbyverksamhet.
Lustigt, jag uppfattar det precis tvärtom. Att nördarna behandlas med värme, respekt och humor, medan de man verkligen förväntas skratta åt är Penny och hennes »normala« polare som framställs som ytliga och korkade.

(Nu har jag visserligen inte sett säsong sex, men de första fem säsongerna har inte gjort något för att ändra min uppfattning.)

Arfert

Facit
Re: Hur jag uppfattar BBT

Dante said:
Ond bråd död said:
Lustigt, jag uppfattar det precis tvärtom. Att nördarna behandlas med värme, respekt och humor, medan de man verkligen förväntas skratta åt är Penny och hennes »normala« polare som framställs som ytliga och korkade.

(Nu har jag visserligen inte sett säsong sex, men de första fem säsongerna har inte gjort något för att ändra min uppfattning.)
Håller helt med.

Arfert

Facit
Max Raven said:
Arfert said:
Det är möjligt att Stockholms-nördar har en coolare stil än de på Gothcon och liknande ställen. :gremwink:.
Damn you! :gremwink:
Det är ett objektivt faktum. Kolla in stilen på snubbar som Chrull, Dante, Vitulv med flera. Knappast folk som ser ut som nidbilden av en rollspelare stilmässigt. :gremwink:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Arfert said:
Max Raven said:
Arfert said:
Damn you! :gremwink:
Det är ett objektivt faktum. Kolla in stilen på snubbar som Chrull, Dante, Vitulv med flera. Knappast folk som ser ut som nidbilden av en rollspelare stilmässigt. :gremwink:
:gremsmirk:

Botulf

Hero
Vitulv said:
Alla är ju inte som comic book guy, men för mig är man illa ute redan när man spar ut till pipskägg och köper sig en hatt.
Jag tror nästan alla människor jag träffat som går med hatt till vardags har varit rollspelare. o_O

Generellt rörande karikatyren av en svensk rollspelare i allmänhet så tänker jag mindre Comic Book Guy utan snarare på en nördig hipster som är/varit verksam i Ung Vänster och har gått estetiska programmet. Och har hatt.

Recca

Femme Fatale
Vitulv said:
Recca said:
Fast alltså...

Haha :gremsmile:

Edit: jo tack, jag såg nog hur du klädde av mig med blicken.
:gremblush: :gremwhistle:

Recca

Femme Fatale
Schtajner said:
Vitulv said:
Alla är ju inte som comic book guy, men för mig är man illa ute redan när man spar ut till pipskägg och köper sig en hatt.
Jag tror nästan alla människor jag träffat som går med hatt till vardags har varit rollspelare. o_O
När jag var på det där minikonventet på studiefrämjandet i Linköping i slutet av November eller när det nu var så stod jag vid ett tillfälle med tre andra rollspelare vid fönstret. Jag tittar ut och ser en man i trettio-årsåldern, skägg, långt hår, hatt, svart rock och generellt svarta kläder. Så jag säger: "Där kommer en rollspelare." Jag skrattade men de andra tre bara tittade helt konstigt på mig så att jag tystnade lite nervöst.
Väldigt obehaglig situation.

Botulf

Hero
Recca said:
Schtajner said:
Vitulv said:
Jag tittar ut och ser en man i trettio-årsåldern, skägg, långt hår, svart rock och generellt svarta kläder.
haha jag själv stämmer rätt bra in på en hyfsat på den stereotypen. Fast jag är ju också metallskalle och det är inget jag fått från rollspelandet. Men hatt är under min värdighet! :gremtongue:
(det är i alla fall vad jag vill intala mig själv)