Jag håller inte med om den karaktäristiken av DoD. De allra första Drakar-äventyren var alla utforskande. Men från och med Havets vargar kom de förskrivna berättelserna och trots Döda skogen, Svalvinter och Marsklandet så var det den typen av äventyr som dominerade från 1985 i Äventyrsspels utgivning. Äventyrsspel bytte alltså från utforskande till förskrivet mer eller mindre samtidigt som TSR, och en intressant historisk fråga är om de var påverkade av TSR eller om någon djupare kulturell orsak drev bägge företagen till det steget oberoende av varandra.
Medges.
Toppeninlägg och precis den sortens resonemang som jag var nyfiken på! Men skulle du kunna göra lite tydligare vilka 10 spel det är du kommer fram till, for the books?
Beror på om man menar mest spelade just nu, representativa eller inflytelserika? Eller alltihop. Men jag ska försöka sätta ner foten, blir alltid grejer som måste väljas bort och i linje med en del andra inlägg tar jag därför inte med spel som gått i graven. Reviderad lista:
Intrigdriven trad
1. Call of Cthulhu med valfri kampanj
2. Symbaroum med kampanjen Törnetronen
Karaktärsdriven trad
3. Eon IV
Utforskande trad
4. Mutant år noll
5. Kopparhavets hjältar (här måste jag göra en parantes: det är mitt intryck att det är så men det är kanske lite tidigt att avgöra egentligen, men jag tycker Svärdets sång som vore alternativet är för likt M0 så då känns KH som mer intressant med tanke på arvet från DoD, som båda har, och regelmotorn)
DnD-liknande spel
6. DnD 5
7. Mörk borg
Tre platser över för indie/friform. Så ganska mycket samma spel som ändå lyfts, bara ur en annan synvinkel.